Bedő-Szabó Tímea (2025) A közösségi média hatása a fogyasztói magatartásra a szépségiparban. Külkereskedelmi Kar.
![]() |
PDF
Diplomadolgozat Bedő-Szabó Tímea A3MCA8.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (3MB) |
![]() |
PDF
Bedő-Szabó Tímea - Bírálat.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (167kB) |
![]() |
PDF
bedo_szabo_timea_ertekeles.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (161kB) |
Absztrakt (kivonat)
A közösségi média platformok térnyerése alapjaiban formálta át a fogyasztói magatartást a szépségiparban. A dolgozat célja, hogy bemutassa, milyen hatást gyakorolnak az online tartalmak, különösen az influenszerek által készített bejegyzések a kozmetikai termékek vásárlására, valamint feltérképezze a női fogyasztók preferenciáit, döntési mechanizmusait. A kutatás saját tartalomgyártói tapasztalataimra épül, hiszen az elmúlt három évben teljes állású influenszerként dolgozom sminkelés és bőrápolás témájában, ismert márkákkal együttműködve. Ez a gyakorlati tapasztalat biztosította azt az egyedi rálátást, amely tudományos keretbe foglalva különösen releváns a mai médiakörnyezetben. A dolgozat STEEP-elemzés segítségével mutatja be a szépségipart körülvevő környezetet. A társadalmi elemzés során kitértem a szépségideálok változására, a generációs különbségek jelentőségére, valamint a femvertising és a nemi szerepek alakulására is. A technológiai környezet elemzése rávilágít arra, hogyan járult hozzá az online jelenlét és az internetpenetráció a marketingkommunikációs stratégiák átalakulásához. Gazdasági szempontból a válságtanult fogyasztó megjelenése, az infláció és a tudatos vásárlói attitűd került középpontba, míg a természeti tényezők között a fenntarthatósági törekvések és csomagolási kihívások kaptak hangsúlyt. A politikai és jogi rész a GVH influenszer marketinggel kapcsolatos elvárásait részletezi. Az elméleti alapokat a fogyasztói magatartás szakirodalma és az online marketing, ezen belül is az influenszer marketing elemzése adta. A dolgozat másik egyedisége, hogy saját vállalkozásomat – @timiszabo.mua – is bemutatom, statisztikai adatokkal és tapasztalatokkal alátámasztva. A primer kutatás kvantitatív módszerrel, kérdőív segítségével zajlott, amelyet több mint 1800-an töltöttek ki, de az adattisztítás után 1093 fő válaszait vizsgáltam. A minta kizárólag nőkből állt, akik a közösségi médián legalább egy platformon követnek. Az adatok SPSS-ben kerültek feldolgozásra, különböző kereszttáblás elemzésekkel. Vizsgálatra került többek között a vásárlási preferenciák és a demográfiai tényezők kapcsolata, a közösségi médián eltöltött idő és a vásárlói döntések összefüggése, valamint az influenszerek hatása a fogyasztói bizalomra. A kutatás megállapította, hogy a követőim közül sokan támaszkodnak az influenszerek véleményére vásárlási döntésük során, és hogy a trendiség, az egyediség, valamint az ár és a hasznosság együttesen alakítják a választásukat. A mintám alapján fény derült arra is, hogy a követőim nyitottabbak és elfogadóbbak a reklám tartalmakkal szemben, mint ahogy azt előre gondoltam volna. Az eredmények hasznos iránymutatással szolgálnak nemcsak számomra, mint tartalomgyártónak, hanem azon márkák számára is, amelyek hatékonyan kívánják elérni célcsoportjukat a digitális térben.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Marketing Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | 21. század, fogyasztói igények megismerése, fogyasztói magatartás, kozmetikai cikkek, közösségi média, szépségipar |
SWORD Depositor: | User Archive |
Felhasználói azonosító szám (ID): | User Archive |
Rekord készítés dátuma: | 2025. Szep. 23. 12:54 |
Utolsó módosítás: | 2025. Szep. 23. 12:54 |
Actions (login required)
![]() |
Tétel nézet |