A közösségi média hatása a fogyasztói magatartásra a szépségiparban

Bedő-Szabó Tímea (2025) A közösségi média hatása a fogyasztói magatartásra a szépségiparban. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Diplomadolgozat Bedő-Szabó Tímea A3MCA8.pdf] PDF
Diplomadolgozat Bedő-Szabó Tímea A3MCA8.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (3MB)
[thumbnail of Bedő-Szabó Tímea - Bírálat.pdf] PDF
Bedő-Szabó Tímea - Bírálat.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (167kB)
[thumbnail of bedo_szabo_timea_ertekeles.pdf] PDF
bedo_szabo_timea_ertekeles.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (161kB)

Absztrakt (kivonat)

A közösségi média platformok térnyerése alapjaiban formálta át a fogyasztói magatartást a szépségiparban. A dolgozat célja, hogy bemutassa, milyen hatást gyakorolnak az online tartalmak, különösen az influenszerek által készített bejegyzések a kozmetikai termékek vásárlására, valamint feltérképezze a női fogyasztók preferenciáit, döntési mechanizmusait. A kutatás saját tartalomgyártói tapasztalataimra épül, hiszen az elmúlt három évben teljes állású influenszerként dolgozom sminkelés és bőrápolás témájában, ismert márkákkal együttműködve. Ez a gyakorlati tapasztalat biztosította azt az egyedi rálátást, amely tudományos keretbe foglalva különösen releváns a mai médiakörnyezetben. A dolgozat STEEP-elemzés segítségével mutatja be a szépségipart körülvevő környezetet. A társadalmi elemzés során kitértem a szépségideálok változására, a generációs különbségek jelentőségére, valamint a femvertising és a nemi szerepek alakulására is. A technológiai környezet elemzése rávilágít arra, hogyan járult hozzá az online jelenlét és az internetpenetráció a marketingkommunikációs stratégiák átalakulásához. Gazdasági szempontból a válságtanult fogyasztó megjelenése, az infláció és a tudatos vásárlói attitűd került középpontba, míg a természeti tényezők között a fenntarthatósági törekvések és csomagolási kihívások kaptak hangsúlyt. A politikai és jogi rész a GVH influenszer marketinggel kapcsolatos elvárásait részletezi. Az elméleti alapokat a fogyasztói magatartás szakirodalma és az online marketing, ezen belül is az influenszer marketing elemzése adta. A dolgozat másik egyedisége, hogy saját vállalkozásomat – @timiszabo.mua – is bemutatom, statisztikai adatokkal és tapasztalatokkal alátámasztva. A primer kutatás kvantitatív módszerrel, kérdőív segítségével zajlott, amelyet több mint 1800-an töltöttek ki, de az adattisztítás után 1093 fő válaszait vizsgáltam. A minta kizárólag nőkből állt, akik a közösségi médián legalább egy platformon követnek. Az adatok SPSS-ben kerültek feldolgozásra, különböző kereszttáblás elemzésekkel. Vizsgálatra került többek között a vásárlási preferenciák és a demográfiai tényezők kapcsolata, a közösségi médián eltöltött idő és a vásárlói döntések összefüggése, valamint az influenszerek hatása a fogyasztói bizalomra. A kutatás megállapította, hogy a követőim közül sokan támaszkodnak az influenszerek véleményére vásárlási döntésük során, és hogy a trendiség, az egyediség, valamint az ár és a hasznosság együttesen alakítják a választásukat. A mintám alapján fény derült arra is, hogy a követőim nyitottabbak és elfogadóbbak a reklám tartalmakkal szemben, mint ahogy azt előre gondoltam volna. Az eredmények hasznos iránymutatással szolgálnak nemcsak számomra, mint tartalomgyártónak, hanem azon márkák számára is, amelyek hatékonyan kívánják elérni célcsoportjukat a digitális térben.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Marketing

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: 21. század, fogyasztói igények megismerése, fogyasztói magatartás, kozmetikai cikkek, közösségi média, szépségipar
SWORD Depositor: User Archive
Felhasználói azonosító szám (ID): User Archive
Rekord készítés dátuma: 2025. Szep. 23. 12:54
Utolsó módosítás: 2025. Szep. 23. 12:54

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet