A könyvpiac új korszaka: Az online értékesítés és a gazdasági válságok hatásai a könyvvásárlási és olvasási szokásokra, valamint a könyvpiacra

Ispánki Eszter Zsófia (2024) A könyvpiac új korszaka: Az online értékesítés és a gazdasági válságok hatásai a könyvvásárlási és olvasási szokásokra, valamint a könyvpiacra. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar. (Kéziratban)

[thumbnail of Ispánki_Eszter_Zsófia_KVIK.pdf] PDF
Ispánki_Eszter_Zsófia_KVIK.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Ispánki_Eszter_Zsófia_KVIK.docx] Microsoft Word
Ispánki_Eszter_Zsófia_KVIK.docx
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (31kB)
[thumbnail of 08 BGE TDK_Szerzői hozzájárulás nyilatkozat 2024.docx] Microsoft Word
08 BGE TDK_Szerzői hozzájárulás nyilatkozat 2024.docx
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (429kB)
[thumbnail of Ispánki_Eszter_Zsófia_KVIK_FI.pdf] PDF
Ispánki_Eszter_Zsófia_KVIK_FI.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (88kB)
[thumbnail of Ispánki_Eszter_Zsófia_KVIK_FP.pdf] PDF
Ispánki_Eszter_Zsófia_KVIK_FP.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (90kB)

Absztrakt (kivonat)

A könyvek kultúránk szerves részét képezik és formálják azt nap mint nap. Az elmúlt években a digitalizáció gyors előrehaladásának és a gazdasági válságoknak köszönhetően drasztikusan felgyorsult és átrendeződött a könyvpiac. Az online vásárlási lehetőségek elterjedése és az egymást követő gazdasági válságok megváltoztatták a könyvkereskedelem hagyományos struktúráját, valamint a fogyasztók vásárlási és olvasási szokásait. Dolgozatom az internetes könyvkereskedelem és a válságok fogyasztói szokásokat, valamint a könyvpiacot érintő hatását vizsgálja. A dolgozat célja, hogy átfogó képet nyújtson a magyarországi könyvpiac helyzetéről, annak működéséről, valamint a fogyasztók és a könyvpiaci szereplők közötti kapcsolatról. Tanulmányomban két kutatási kérdés és két hipotézis került megfogalmazásra. Első kutatási kérdésem (K1): Hogyan reagálnak a magyar könyvpiac szereplői a válsághelyzetekre? Második kutatási kérdésem (K2): Milyen hatással volt az online könyvkereskedelem növekvő népszerűsége az elmúlt évtizedben a könyvkiadás, a könyvértékesítés és olvasói szokások alakulására? Első hipotézisem (H1): A könyvpiac jelentősen változik a válsághelyzetek ideje alatt és az azt követő időszakban. Második hipotézisem (H2): Az online könyvkereskedelem elterjedésével csökkent a könyvesboltok forgalma, miközben az online könyvvásárlások száma jelentősen növekedett. A dolgozatomban kvantitatív és kvalitatív kutatási módszereket is alkalmazok. Témaköröm részletes feltárásához három különálló kutatást készítettem. Egyrészt a fogyasztó oldal kvantitatív kérdőíves kutatás segítségével vizsgáltam 219 fő bevonásával. Ezt követően a piaci szereplőket érintő kutatásomat két részre osztottam egyszerre alkalmazva kvantitatív és kvalitatív módszereket is, hogy minél átfogóbb képet kapjak a piaci szereplők helyzetéről. A struktúrált kérdőívemet 19 kiadó és könyvkereskedő töltötte ki, emellett 7 interjút készítettem a könyvpiac több szektorában (kiadó, kereskedő, nyomda) elhelyezkedő cég vezetőivel, munkatársaival. A kutatásom alapján megállapítható, hogy a válságok ideje alatt a könyvek árai növekednek, emellett a fogyasztók jobban odafigyelnek költekezéseikre, így inkább a kedvezményes vagy a régebben kiadott könyveket vásárolják meg. A könyvpiacra a válságok negatívan hatnak, azonban nem minden esetben jelentkeznek a következményei azonnal. A fogyasztók nagyobb hajlandósággal költenek többet az online vásárlások során. Az internetes kereskedelem forgalma Covid járvány ideje alatt megnövekedett, azt követően azonban majdnem visszacsökkent a járványt megelőző szintre, mivel a vásárlók nagyrésze visszatért a könyvesboltokba vásárolni. Az eredményekből következtethető, hogy könyv közgazdasági értelemben véve nem normál jószág és az online könyvkereskedelem nem helyettesíti hosszú távon a hagyományos könyvesbolti kereskedelmet.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar

Tanszék

Közgazdasági és Üzleti Tudományok Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelem és marketing

Mű típusa: TDK dolgozat
Kulcsszavak: elektronikus kereskedelem - online kereskedelem, fogyasztói szokások, könyv, könyvkereskedelem, válság
SWORD Depositor: User Archive
Felhasználói azonosító szám (ID): User Archive
Rekord készítés dátuma: 2025. Szep. 23. 11:56
Utolsó módosítás: 2025. Szep. 23. 11:56

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet