Startup kultúra és innováció: Milyen módszereket és gyakorlatokat alkalmaznak a sikeres magyar startup vállalkozások az innováció előmozdítására, és hogyan alkalmazhatók ezek a gyakorlatok nagyobb vállalati környezetben?

Kertmegi Kristóf (2024) Startup kultúra és innováció: Milyen módszereket és gyakorlatokat alkalmaznak a sikeres magyar startup vállalkozások az innováció előmozdítására, és hogyan alkalmazhatók ezek a gyakorlatok nagyobb vállalati környezetben? Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Kertmegi_Kristóf_YFF1UY.pdf] PDF
Kertmegi_Kristóf_YFF1UY.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (479kB)
[thumbnail of BA_O_KERTMEGI_KRISTÓF.pdf] PDF
BA_O_KERTMEGI_KRISTÓF.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (203kB)
[thumbnail of BA_B_Kertmegi_Kristóf.pdf] PDF
BA_B_Kertmegi_Kristóf.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (820kB)
[thumbnail of Kertmegi Kristóf_szakdolgozat-biralat_2024.docx.pdf] PDF
Kertmegi Kristóf_szakdolgozat-biralat_2024.docx.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (211kB)

Absztrakt (kivonat)

Dolgozatom a magyar startupok által használt innovációs módszereket és gyakorlatokat vizsgálja, illetve az ezen módszerek nagyvállalati szférában való alkalmazási lehetőségeit méri fel. A kutatás célja az innovációs módszerek, szemléletek azonosítása és ezen módszerek vizsgálata a nagyvállalati felhasználás tükrében, kitérve a startupok és nagyvállalatok együttműködési lehetőségeire is.Az innovációs módszerek és gyakorlatok szakirodalmi áttekintése során megszerzett információk alátámasztására, illetve kiegészítésére félig strukturált interjúkat használtam. Az interjúk során 4 startupperrel és 2 nagyvállalati vezetővel végeztem adatfelvételt, melyek eredményeképpen bebizonyosodott a szakirodalomban fellelhető módszerek gyakorlati alkalmazhatósága, illetve kiemelték azoknak nagyvállalati környezetben megjelenő korlátait. A primer és szekunder kutatás során is számottevően kerültek felszínre az agilis módszertanok és szemléletek, mint például a design thinking, emellett mindkét esetben hangsúlyos szerepet kapott a lean szemlélet startup felhasználása is. Ezen módszerek nagyvállalati felhasználásának kutatása során világossá vált, hogy csak kisebb mértékben adaptálhatóak a folyamatokba, mint a startupok esetén. Ennek okai főként a nagyobb méretükben és bürokratikusabb felépítésükben keresendők.A kutatásom során a startupok vezetőinek képességeinek és készségeinek vizsgálatára is kitértem, mivel az innovációs tevékenység és a startupok sikerének kulcsfontosságú előmozdítói lehetnek. A startupper szerepe többek között a nem szokványos erőforrások kihasználása (networking), illetve a csapatépítés szempontjából mutatkozott kulcsfontosságúnak.A kutatásom fő megállapításai a következők:Bár a startupokra jellemző agilis módszertanok tekinthetőek startup-módszereknek, ezen módszerek (ahol ennek valós értelme van) átvétele megtörtént a nagyvállalatok által. Az ilyen agilis módszertanok alkalmazhatósága azonban sok esetben erősen korlátozott a nagyobb vállalatok esetében.A szakirodalom és az interjúk tartalmának összehasonlítása során bizonyítást nyert az, hogy a megismert módszerek és szemléletek között nincs számottevő különbség a szakirodalmi és gyakorlati megközelítést illetőleg, azonban az interjúk tapasztalati alapján a nagyvállalati vezetők és a startupperek gondolkozásában eltérések mutatkoztak, amelyek a potenciális együttműködések vonatkozásában negatívan hatnak.A startupper szerepe főként a vállalkozás korai fázisa miatt kiemelkedő (mivel kifejezetten nagy felelőssége és hatásköre van), így a megfelelő vezetői képességek és a hasznosítható soft skillek használatával jelentősen növelheti a startup esélyét a hosszútávú sikerre.A magyar startupokról szóló és a startup-nagyvállalat kapcsolatokat vizsgáló szakirodalmak mennyisége kifejezetten csekély, így a téma iránt érdeklődők jelenleg kénytelenek döntően nemzetközi szakirodalomból tájékozódni.Javaslatként megfogalmazható a magyar nagyvállalatok nyitása a startupok felé (illetve a startupok nyitása a nagyvállalatok felé). Az egymással való kölcsönösen előnyös együttműködés során a nagyvállalatok nagyobb betekintést nyerhetnének a startupok módszereibe és azok alkalmazásaiba, a startupok pedig többek között a nagyvállalatok strukturáltságáról tanulhatnának, ezáltal előmozdítva az innovációs tevékenységüket.További kutatási lehetőségként megjelenik a startup-nagyvállalat kapcsolatok kutatása, különös tekintettel a hazai viszonylatokra vonatkozóan, illetve a modernebb (startupokra jellemző) agilis megközelítések nagyvállalati felhasználásának vizsgálata.A kutatásom főként a startupok módszerei és a startup-nagyvállalat kapcsolatok iránt érdeklődők számára hasznos. Emellett azonban a startupot indítani tervező vállalkozók számára is tartalmaz releváns információkat a startupper személyének vizsgálata végett.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment és Vállalkozás Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: innováció, korszerű módszerek, nagyvállalatok, startup, vállalkozó(k)
SWORD Depositor: User Archive
Felhasználói azonosító szám (ID): User Archive
Rekord készítés dátuma: 2025. Júl. 18. 09:55
Utolsó módosítás: 2025. Júl. 18. 09:55

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet