Roskovenszky Regina (2024) Kortárs művészet a Street arton keresztül. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar.
![]() |
PDF
Roskovenszky_Regina_Szakdolgozat.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
![]() |
PDF
roskovenszkyPL_opp.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (284kB) |
![]() |
PDF
Roskovenszky Regina külső.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (276kB) |
Absztrakt (kivonat)
Kutatásom középpontjában a Street art áll. Ez a művészeti forma, meghatározó képet fest a környezetünkre, ezáltal hatással van a környezetében élőkre. Sokszínűsége miatt kifejezetten könnyű vele kapcsolódni, akár gyermekkortól is. Kutatásomban arra keresem a választ, hogyan lehet a művészetre való nevelés eszköze, hogyan képes közösséget teremteni, illetve milyen a társadalmi megítélése napjainkban. Mivel ez a téma hazánkban kevésbé vizsgált, nincsen konkrét kutatói konszenzusa, ezáltal tanulmányomban elsődleges szempont volt a témában releváns hazai művészek felkeresése, illetve szakemberek megkérdezése. Ebben voltak segítségemre a következő személyek: 5 művész, illetve Zsigó Bianka művészettörténész és Fazekas Ildikó a Főpolgármesteri Hivatal képzőművészeti szakreferense. Adatfelvételre kvalitatív módszert használtam, aminek köszönhetően jobb rálátást kaptam a művész és a befogadó közti kapcsolatra. Ennek kivitelezéséhez interjús és kérdőíves megkérdezést is alkalmaztam, mint adatgyűjtő módszer. A kérdőíves megkérdezés elemszáma 126 fő, melyben viszonylag eloszlanak a korosztályok, így egy átfogóbb, -de nem reprezentatív- képet kaptam. Kutatásom elsődleges színtere Budapest és a nagyobb városok, ahonnan szinte egyenlő arányban érkeztek válaszok, ezáltal a kérdőívem sikeresen eljutott a tanulmányozás szempontjából fontos célközönséghez. Legfontosabb eredményeim közé sorolom azt, hogy a válaszadók szerint elsősorban az a lényeg hogy egy mű értékkel bírjon és üzenetet közvetítsen az pedig marginális, hogy ki a művész vagy hogy legális-e, ha az tényleg műalkotás. Emellett igény van a kortárs művészet ezen fajtájára és ebben érintettek a művészeti intézmények is. Határozottan beépíthető a múzeumpedagógiába, illetve a fiatalok kifejezetten érdeklődnek a műfaj iránt. Emellett képes közösséget teremteni és az önkifejezés, értékközvetítés jeles példája tud lenni a megfelelő tér nyújtásával. Önkormányzati kezdeményezések is mutatják, hogy az embereket érdekli a környezete és annak formálása. Kutatási témámat rendhagyónak gondolom, illetve kevésbé kutatottnak, így a központi hangsúlyt arra helyeztem hogy érthetően felvázoljam a jelenlegi helyzetét a befogadók, a művészek, illetve szakemberek által. Ezzel egy olyan teret biztosítva, ahol minden szemszögből kapni visszajelzést, így tisztázódik a Street art fogalma és megítélése, illetve segíti a kortárs művészet fontosságát életünkbe bevezetni.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar
Tanszék
Pedagógia Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | 21. század, Budapest, galéria, intézmények, kiállítótér, közösségfejlesztés, közösségi terek, modern művészet, múzeumok, művészetre nevelés, Street art, urbanisztika, városkép |
SWORD Depositor: | User Archive |
Felhasználói azonosító szám (ID): | User Archive |
Rekord készítés dátuma: | 2025. Már. 25. 12:11 |
Utolsó módosítás: | 2025. Már. 25. 12:11 |
Actions (login required)
![]() |
Tétel nézet |