Élelmiszer-allergia és a fogyasztói magatartás kapcsolata

Karacs Dóra Erika (2024) Élelmiszer-allergia és a fogyasztói magatartás kapcsolata. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat.pdf] PDF
Szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (922kB)
[thumbnail of Bírálat_külső_KaracsDora_KCSÉ.pdf] PDF
Bírálat_külső_KaracsDora_KCSÉ.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (309kB)
[thumbnail of Biralat_belső_KaracsDora_SoosG.pdf] PDF
Biralat_belső_KaracsDora_SoosG.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (302kB)

Absztrakt (kivonat)

Az élelmiszer allergiák és érzékenységek az elmúlt tíz évben a társadalomban egyre növekszenek. A fiatalabb korosztálynál (18 év alattiak) igazán megfigyelhető, hogy gyakoribbá vált a veleszületett vagy kiskorban kialakult allergia, illetve érzékenység. Az átlagos fogyasztóknak mindennapos rutin lehet napját megkezdve betérni pékségbe megvenni a munka kezdete előtti reggelinek valót, illetve ebédszünetben a lehetőségek ételrendelés, vásárlás szempontjából szinte végtelenek lehetnek. Napjuk végeztével pedig az otthonra bevásárlás általában a legközelebb eső bolt határozza meg. Ezzel szemben egy érintett személy számára az átlagos napok is kihívást okozhatnak; a többségük kizárólag előkészülettel tud elindulni munkahelyre, mivel egy átlagos pékségben, étteremben, bevásárló egységben a kínálat csekély lehet, a keresztszennyeződés gyakori, illetve, ha mégis van termék, ami megfelelő lehet, azoknak az áruk kimagasló. Hiperszenzitív személyek számára a lehetőségek még az átlagosnál is alacsonyabbak, sokszor inkább nem is kockáztatnak, ezáltal az ő életükből kiesik a vendéglátói élmény. Közvetlen környezetemben is tapasztalom, hogy az élelmiszer-allergiának a megélése mennyi plusz idővel, ráfordítással és megfontolással jár. Ezért is érdekelnek az allergén-menedzsment terén létrejöhető új lehetőségek, illetve kezdeményezések, mivel úgy gondolom, sok ember életét könnyítenék meg és tehetnék élhetőbbé, ha az érintettek számára is több lehetőség lenne. Az ez által kialakult új táplálkozási szokások jelentős befolyással vannak a HoReCa (hotelek, éttermek és kávézók) szektorára és a kiskereskedelmi vállalkozások folyamataira. Szigorú jogszabályi előírások vonatkoznak az allergia-menedzsment kezelésére, mégis kínálati és folyamatbeli szinten nehéz lépést tartani az új fogyasztói trendekkel. Szakdolgozatomban három szemszögből vizsgálnám meg a témát; a fogyasztók, HoReCa és kereskedelmi vállalkozások oldaláról. A kutatási téma kizárólag az allergiákkal, érzékenységekkel és intoleranciákkal foglalkozik. A kutatásba nem veszem bele az saját elhatározás által (diéta, vegán életmód) élelmiszer elhagyásokat, ezek az adatok a témában nem relevánsak.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar

Tanszék

Kereskedelem Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelem és marketing

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: 21. század, élelmiszer, fogyasztói magatartás, kiskereskedelem, vendéglátóipar
SWORD Depositor: User Archive
Felhasználói azonosító szám (ID): User Archive
Rekord készítés dátuma: 2025. Már. 25. 11:28
Utolsó módosítás: 2025. Már. 25. 11:28

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet