VNMKFN, Dékány Anna, Marketing pszichológiai trükkök hatása a vásárlási döntéshozatalra

Dékány Anna (2024) VNMKFN, Dékány Anna, Marketing pszichológiai trükkök hatása a vásárlási döntéshozatalra. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar.

[thumbnail of VNMKFN-Dékány Anna-Marketing pszichológiai trükkök hatása a vásárlási döntéshozatalra.pdf] PDF
VNMKFN-Dékány Anna-Marketing pszichológiai trükkök hatása a vásárlási döntéshozatalra.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Dékány Anna_BA KM magyar bírálati lap BELSŐ.pdf] PDF
Dékány Anna_BA KM magyar bírálati lap BELSŐ.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (209kB)
[thumbnail of Dékány Anna értékelés.pdf] PDF
Dékány Anna értékelés.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (201kB)

Absztrakt (kivonat)

A modern piaci versenyben a vállalatok egyre kifinomultabb marketingstratégiákat alkalmaznak annak érdekében, hogy megnyerjék a vásárlók figyelmét és lojalitását. A fogyasztók figyelme folyamatosan változik a különféle termékek és márkák között, ezért a marketingesek számára elengedhetetlen, hogy olyan eszközöket használjanak, amelyek képesek befolyásolni a vásárlási döntéshozatalt. Ebben az összefüggésben a pszichológiai trükkök és taktikák jelentős szerepet játszanak a fogyasztói magatartás alakításában, mivel ezek az eszközök mélyebb szinten hatnak a potenciális vásárlók érzelmeire, vágyaira és szükségleteire. A reklámok világa napjaink egyik legdinamikusabban fejlődő iparága, amely szinte minden területen jelen van, befolyásolva a fogyasztói és vásárlói magatartást és döntéseket. A pszichológia jelenléte a reklámokban nem csupán egy sikeres marketingstratégia része, hanem hogy megértsük, milyen hatással vannak a különböző pszichológiai trükkök az emberek gondolkodására, viselkedésére és érzelmeire. A vásárlási döntéshozatal nem csupán logikai, hanem jelentős részben érzelmi folyamat is. A pszichológiai marketing technikák célja, hogy olyan vásárlási impulzusokat keltsenek, amelyek beindítják a fogyasztói vágyat, függetlenül attól, hogy az adott termék vagy szolgáltatás valóban szükséges-e. A színek, hangok, szagok, vizuális elemek és a személyre szabott üzenetek mind olyan eszközök, amelyek hatással vannak a fogyasztók érzelmeire, és sokszor tudat alatt befolyásolják a döntéseiket. A fogyasztói magatartás egy olyan összetett folyamat, amelyet számos pszichológiai és szociális tényező befolyásol. A vásárlók nem csupán a termékek objektív tulajdonságait mérlegelik, hanem azokat az érzéseket és attitűdöket is, amelyeket a termékek és a hozzájuk kapcsolódó márkák sugároznak. A marketingpszichológia célja, hogy ezeket az érzelmi és kognitív folyamatokat azonosítsa és kihasználja annak érdekében, hogy fokozza a fogyasztói elköteleződést, és növelje az eladásokat. A pszichológiai trükkök széles skálán mozognak, és lehetnek tudatos vagy tudatalatti hatásúak. A reklámpszichológia azokat a pszichológiai folyamatokat és viselkedési mintákat vizsgálja, amelyek meghatározzák, hogyan értékeljük, érzékeljük, és hogyan reagálunk a különböző reklámok által közvetített üzenetekre. A szakdolgozatom célja, hogy megvizsgáljam, hogyan befolyásolják a különféle marketing pszichológiai taktikák a vásárlási döntéseket, és hogy a fogyasztói döntéshozatal miként befolyásolható érzelmi és kognitív manipuláció révén. A különböző marketingstratégiák révén a fogyasztók sokszor tudatosan vagy tudattalanul olyan döntéseket képesek meghozni, amelyek nem feltétlenül állnak összhangban a kezdeti racionális gondolkozásukkal, hanem inkább az érzelmi kötődés és a társadalmi megfelelési kényszer kerül előtérbe. Ez a jelenség különösen fontos lehet a prémium vagy luxustermékek esetében, de széles körben megfigyelhető a napi fogyasztási cikkek piacán. Megvizsgálom, milyen pszichológiai alapelvekkel, technikákkal és trükkökkel lehet fokozni a reklámok meggyőző erejét, illetve milyen etikai kérdések merülhetnek fel ennek kapcsán. A szakdolgozatomban négy fő kutatási kérdést szeretnék megfogalmazni és a későbbiekben ezekre válaszokat is kapni. Az első kérdésem, hogy milyen pszichológiai elvek és technikák használhatóak a reklámok hitelességének növelésére, és melyek azok a technikák, amelyek a leginkább tudják befolyásolni a fogyasztók döntéshozatalát? Milyen módon tudja az embereket befolyásolni ezek a pszichológiai trükkök a döntéseikben, és vajon az emberek tisztában vannak-e azzal, hogy pszichológiai befolyásoltság alatt állnak a reklámok által? Milyen etikai kérdéseket vethet fel a pszichológia használata a reklámokban és a marketingben? Létezik-e tudatos vásárlás? Véleményem szerint az emberek túlnyomó részét lehet befolyásolni ezekkel a trükkökkel és módszerekkel, és ezt szeretném bebizonyítani a kutatásom során A szakdolgozatomban egy primer kutatást tervezek bemutatni, azon belül is egy kvantitatív, kérdőíves kutatást, amelynek a célja, hogy bebizonyítsam, hogy az emberek túlnyomó részére hatással vannak a reklámok által használt pszichológia, de ennek a fogyasztók, vásárlók nem mindig vannak tudatában. Célom, hogy gyakorlati példákkal és kutatási eredményekkel megerősítsem az elméleti megközelítésemet és átfog képet nyújtsak a pszichológia reklámvilágában betöltött szerepéről. Összességében azért ezt a témát választottam, mert célom jobban megérteni a marketingpszichológia és a fogyasztói magatartás közötti összefüggéseket.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar

Tanszék

Kereskedelem Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelem és marketing

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: etikai dilemmák, identitás, marketingkommunikáció, verbális kommunikáció, vizuális kommunikáció
SWORD Depositor: User Archive
Felhasználói azonosító szám (ID): User Archive
Rekord készítés dátuma: 2025. Már. 25. 11:28
Utolsó módosítás: 2025. Már. 25. 11:28

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet