Kőszegi Soma Sándor (2024) A magyar labdarúgóklubok marketingkommunikációs stratégiái. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar.
![]() |
PDF
A magyar labdarúgóklubok marketingkommunikációs stratégiái.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (2MB) |
![]() |
PDF
KoszegiSomaSandor.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (312kB) |
![]() |
PDF
BA KM magyar bírálati lap BELSŐ_Kőszegi_Soma_Kovács_A.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (211kB) |
Absztrakt (kivonat)
Magyarországon az MLSZ által rendezett első osztályú labdarúgó-bajnokságban (NB I) jelenleg 12 csapat szerepel. Legtöbbjük rendelkezik marketing és marketingkommunikációs stratégiával is, észlelhető ez a klubok körüli tevékenységek alapján. Ugyanennyire érzékelhető az is, hogy a magyar labdarúgóklubok az elmúlt években egyre nagyobb hangsúlyt fektettek a marketingkommunikációs stratégiák kialakítására. A kérdés az, hogy mi alapján döntöttek a marketingkommunikációs stratégiáik létrehozásánál és vajon hogyan hatott ez a szurkolókra nézve. Köztudott, hogy évek óta a legnézettebb televíziós műsorok közé sorolhatók a magyar válogatott mérkőzései. A nemzeti válogatott sikerei óta pedig emelkedett a hazai labdarúgás nézettsége. Az áttörés előtt a rangos külföldi bajnokságok mérkőzéseit nagyobb számmal követték a fogyasztók, mint a magyar bajnokság bármely mérkőzését. A klubvezetők ezt a veszélyt észlelték és meglátták a lehetőséget abban, hogy a jelen rendszerben, ilyen mértékű állami támogatások mellett képesek lehetnek olyan profi szintekre eljutni, mint a szomszédos ligák (például Ausztria) csapatai. Főleg, ha a szurkolókat és a keménymagot tekintjük példának, akik, bár tudják, hogy színvonalasabbak mondjuk a Premier League (angol első osztály) mérkőzései, a lojalitásuknak és hűségüknek köszönhetően mégis követik és elkötelezettek egy magyar klub felé. Mindez köszönhető annak, hogy a magyar klubok világ szinten kimagaslóan rég óta lettek alapítva, ennek köszönhetően sokkal könnyebben és többen tudtak azonosulni az adott klubbal/brandel. A hazai klubok mindegyike rendelkezik merchandising termékekkel, mérkőzések alatt mindenhol megtalálhatóak azok az elemek, amelyek segítik a szurkolói élményt növelni. A klubok marketingkommunikációs stratégiájának alappillére, hogy különféle kommunikációs eszközök segítségével meg tudják tölteni a stadionjaikat. Kutatásom során szeretném áttekinthetőbbé tenni ezen stratégiák folyamatát, bemutatni a hibáit, és kiemelni az alappilléreit. Feltevésem az, hogy bár rengeteg munkát tesznek bele egyes klubok a marketingkommunikációs céljaik elérésébe, mégsem érik el a azokat. Valamilyen ponton fejlesztésre szorulnak ezen stratégiák, mert nem tudják elérni pontosan a célközönségeiket, vagy ha el is érik, az üzenet, amit át akarnak adni vagy nem megfelelő, vagy rossz csatornán keresztül közlik. Különös hangsúlyt szeretnék helyezni ebben az esetben az online marketing és közösségi médiás platformok helyzetére, mert meggyőződésem, hogy azok megfelelő alkalmazása esetén a klubok nagyobb sikerrel járnának stratégiai céljuk elérésének érdekében. Természetesen a mérkőzések látogatottsága szempontjából nem szabad elmenni a mellett sem, hogy amikor egy csapat éppen jó formában van, több szurkoló látogat ki a mérkőzésekre, viszont a marketingkommunikációnak pont az lenne a feladata, hogy azt a kimagasló nézőszámot meg tudja tartani akkor is, amikor éppen nem a bajnokság megnyeréséért harcol a csapat, hanem éppen a kiesést próbálja elkerülni. Azon a véleményen vagyok, hogy egy klub marketingkommunikációs stratégiája képes a fenti példában említett eredményt elérni, kutatásom során ezt mindenképpen szeretném felülvizsgálni. Továbbá kutatási kérdéseim között szerepel az is, hogy azok a klubok, amelyek kiemelkednek a bajnokságban (vagy szereplésüknek, vagy a szurkoló bázisuknak köszönhetően) képesek lehetnének olyan külföldi szponzori szerződéseket kötni, amelyek által könnyebben tudnának olyan szintekre elérni, mint a környező országok bajnokságainak csapatai. Dolgozatom során az elméleti áttekintésben bemutatom a marketinget és a sport marketinget, azt követően pedig a marketingkommunikációt és a marketingkommunikáció szerepét a sportklubok esetében. Kutatásom alatt készítek egy kérdőívet a fogyasztók/szurkolók számára és egy mélyinterjút az Újpest FC partnerkapcsolati menedzserével, Adorján-Tóth Péterrel. A kapott eredményeket és válaszokat ezek után elemzem, és kutatási kérdéseimre pedig az eredmények alapján fogalmazok meg válaszokat.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar
Tanszék
Kereskedelem Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | Magyar labdarúgás, marketing, marketingkommunikáció, Sport marketing, Sport-marketingkommunikáció, szponzorálás |
SWORD Depositor: | User Archive |
Felhasználói azonosító szám (ID): | User Archive |
Rekord készítés dátuma: | 2025. Már. 25. 11:27 |
Utolsó módosítás: | 2025. Már. 25. 11:27 |
Actions (login required)
![]() |
Tétel nézet |