Szén Balázs (2024) Luxus- és innovatív szolgáltatások a magyar vendéglátásban. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar.
![]() |
PDF
Szén_Balázs_szakdolgozat (24).pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
![]() |
PDF
JDK_Szakdolgozat értékelő Bsc_Szén Balázs.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (147kB) |
![]() |
PDF
Szén Balázs_k.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (146kB) |
Absztrakt (kivonat)
Magával a luxussal sosem foglalkoztam. Gyermekként sok jóban volt részem, legalábbis úgy gondolom, azonban az idő elteltével sosem gondoltam a luxusra, se arra, hogy vágyom valamire, ami megkülönböztet. Sosem vágytam arra, hogy olyat ehessek amit más nem, hogy olyan ruhát hordjak, amivel kitűnök a tömegből. Pár éve volt részem talán életem első olyan élményében, amit luxusnak hívnék, azonban számomra ez nem adott akkora löketet, hogy ezt folyamatosan megismételjem. A téma mindig is érdekelt. Vajon hogyan gondolkoznak mások, miben különbözik az én nézetem? Talán a kérdésemre pontos választ nem találok, azonban úgy gondolom, hogy a vendéglátás az innováció és a luxus területén akadályokba ütközik sok helyen, miközben annyi lehetőség, inspiráció, és kreativitás létezik ebben a szakmában. A luxus definiálása különbözhet korszakonként, korosztályonként, kultúránként. A csillogás, a minőség, és a szimbolikus tartalma az, ami nem változik. Manapság a luxusnak szimbolikus tartalma van. A presztízs és imázs, az erős márkaidentitás egyfajta státusszimbólumot jelent, ami a vásárlás mellé jár. Ez a legtöbb helyen és a legtöbb formában így van. A magas árral is szokták a luxust jellemezni, de itt jogosan felmerülhet bennünk, hogy kinek magas az ár? Egy indiai forgalmas utcán luxusnak titulálhatják az adott ételt, mert az ottaniakhoz képest magas minőséggel, és árral hirdetik, azonban egy európainak lehet, hogy az adott étel minősége nem éppen luxus, vagy az ár megfizethető, és nem magas. Egyéb luxustermékeknél meg lehet fogalmazni, hogy a magas ár is a magas minőség jellemzi. Egy Rolex karóra, ami eredeti, mindenhol minőségi, és magas ára van. Egy Ritz-Carlton szálloda szintén páratlan szolgáltatásokkal várja kedves vendégeit, amire szintén nehéz azt mondani, hogy nem luxus. A luxus márkákra irányuló kereslet különösen növekőben van a feltörekvő piacokon, ahol a fogyasztók egyre inkább keresik az exkluzivitást és a presztízst. A világban számtalan különféle piac, trend és vállalkozás létezik. Az alkalmazkodás elengedhetetlen, ha érvényesülni szeretnénk a rendkívül gyorsan változó közegekben. A vevői magatartás, a trendek, gazdasági, vagy társadalmi helyzetek mind megkövetelik, hogy mozgásban maradjunk. Kutatásom a vendéglátás egységeire összpontosít, azon belül is a hazai, legfőképpen pedig a városi vendéglátásra. A luxus- és innovatív szolgáltatások fognak előtérbe kerülni. Előfordulástól a felhasználásig, hatékonyságtól a hanyatlásig.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar
Tanszék
Vendéglátás Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | fenntarthatóság, gasztronómia, innováció, minőség, személyre szabott szolgáltatás(ok), vendéglátás |
SWORD Depositor: | User Archive |
Felhasználói azonosító szám (ID): | User Archive |
Rekord készítés dátuma: | 2025. Már. 25. 11:24 |
Utolsó módosítás: | 2025. Már. 25. 11:24 |
Actions (login required)
![]() |
Tétel nézet |