Milyen tényezők befolyásolják az elektromos nehéz tehergépjárművek elterjedését?

Rusvai Morgan Richárd (2024) Milyen tényezők befolyásolják az elektromos nehéz tehergépjárművek elterjedését? Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar.

[thumbnail of Rusvai Morgan Richárd GHFBLI Szakdolgozat Milyen tényezők befolyásolják az elektromos nehéz tehergépjárművek elterjedését?.pdf] PDF
Rusvai Morgan Richárd GHFBLI Szakdolgozat Milyen tényezők befolyásolják az elektromos nehéz tehergépjárművek elterjedését?.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2029. November 28..

Download (936kB)
[thumbnail of Rusvai Morgan GHFBLI Szakdolgozat Milyen tényezők befolyásolják az elektromos nehéz tehergépjárművek elterjedését Waberers titkosítási kérelem.pdf] PDF
Rusvai Morgan GHFBLI Szakdolgozat Milyen tényezők befolyásolják az elektromos nehéz tehergépjárművek elterjedését Waberers titkosítási kérelem.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (247kB)
[thumbnail of Rusvai.Morgan.biralat.belso.pdf] PDF
Rusvai.Morgan.biralat.belso.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (296kB)
[thumbnail of RusvaiMorganRichard_biralat_SK.pdf] PDF
RusvaiMorganRichard_biralat_SK.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (290kB)

Absztrakt (kivonat)

Az elektromos nehéz tehergépjárműveket milyen tényezők befolyásolják? Főbb szűk keresztmetszetek például a hatótáv. Kitekintés más alternatív hajtásláncokra, hol állnak a gyártók. Mit hozhat a jövő? A lényeg majd kiderül, de ezek mentén megy a dolgozat.A XX. század a dízelé volt, a XXI.-ben már leáldozott a dízelnek, de hogy mi lesz az uralkodó technológia, és milyen fejlesztések vezetnek először sikerre, még csak találgatni lehet. Tény, hogy az elektromos nehéz gépjárművek egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a szállítmányozás tortájából. Kérdés, hogy mekkora az a szelet, és lehet-e növelni? Napjainkban egyre fontosabb a zöld technológia, egyre nagyobb a figyelem, és mind a szállítmányozói, mind az ügyfél oldalon megjelenik egy egyre növekvő igény, hogy a környezetre kevésbé károsan éljük az életünket, keressük a zöld megoldásokat, dolgozzunk lokálisan zéró kibocsátású nehéz gépjárművekkelA hazai piacon úttörőnek számító Waberer’s korán felismerte az elektromos nehéz gépjárművekben rejlő lehetőséget, és azt a kihívást, amely az intermodális szállítást jellemzi. A cég vezetőivel és szakembereivel készített interjúk egyértelműen rámutatnak arra, hogy hosszútávon az elektromos hajtásláncé a jövő, de rövidtávon vannak még tényezők, melyek gátat szabnak a technológia szélesebb körben történő elterjedésének.Az intermodál egy ilyen kombinált típús, ami védi a környezetet.Az Intermodál részen a környezetet kevésbé terhelő megoldássokkal foglalkozunk például: a kombinált közút-vasút-komp fuvar. Míg egy közúti fuvar általában elindul a felrakóról és több ezer kilométert is megtesz akár közúton, jobban szennyezve a környezetét, míg meg nem érkezik a végpontjához a lerakóra. Addig az Intermodálon sokkal összetettebb a feladat. Mindenesetre gyakorlatom alatt igyekeztem az elektromos kamionoknak utánajárni. Nagyon fontos, a hatótáv és az akkumulátorok helyzete, fejlesztése. Az akkumulátorok, melyek közül leginkább a lítiumosak terjedtek el. Rengeteg kutatás foglalkozik azzal, hogy milyen alternatív, a környezetre kevésbé káros, vagy kisebb súlyú akkumulátort kellene használni, például lítium-vas-foszfát alapút.Az akkumulátor nagyon érdekes. Egyrészt fontos, hogy milyen energiasűrűségű, minél magasabb, annál jobb. Másrészt, befolyásolja a hatótávot, minél nagyobb a kapacitása tulajdonképpen annál nagyobb a hatótávja is. Szintén az akkumulátorhoz tartozik a terhelhetősége a járműnek. Mivel az akkumulátor nagyon nehéz, így lecsökken a teherbíró képessége, jogszabályi módosítás nélkül legalábbis.Lényeges az is, hogy milyen a szabályozási környezet. Kapnak rá extra kedvezményt?Milyen más technológiát tudunk kifejleszteni, az milyen hatással lehet az elektromos hajtáslánc elterjedéséhez.A kérdőívből és az interjúkból igyekszem minél jobb rálátást biztosítani a szűk keresztmetszetekre. A szakirodalom, amely főként újságcikkekből áll szintén ezt hivatott elmagyarázni.Kisgyerekkorom óta érdekelnek a nehéz tehergépjárművek, a rajongás mind a mai napig elkísér. Viszont érdekelt az is, hogy mi lesz a dízel hajtás kiváltója a jövőben, ez engem eléggé foglalkoztat.Mindezek után csak pár éve kezdtek el terjedni igazán. A Waberer's hazánk legnagyobb alkalmazója az elektromos nehéz tehergépjármű flottának. Az elsők között léptek be és azóta folyamatosan fejlesztették a flottát. Jelenleg 14 elektromos nehéz tehergépjármű és 11 LNG (ami egy másik alternatív hajtáslánc) van.Talán meglepő lehet hallani, hogy már 100 éve is használták, az első világháború alatt folytak vele a kísérletezések, Henry Ford is látott benne potenciált. Majdnem a dízellel együtt kezdték fejleszteni, aztán szakadás és csak majdnem 100 évvel később vették elő újra az elektromos nehéz tehergépjárműveket. Mégis egy dolog miatt nem tudott elterjedni, a töltőhálózati lefedettség miatt.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar

Tanszék

Kereskedelem Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelem és marketing

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: elektromos tehergépkocsi, elterjedés, Hatótáv, korlátozó tényezők, szállítás
SWORD Depositor: User Archive
Felhasználói azonosító szám (ID): User Archive
Rekord készítés dátuma: 2025. Már. 25. 11:24
Utolsó módosítás: 2025. Már. 25. 11:24

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet