AI megoldások alkalmazása, és AI influenszerek integrálása márkák marketingkommunikációs tevékenységébe

Lukács Martina (2024) AI megoldások alkalmazása, és AI influenszerek integrálása márkák marketingkommunikációs tevékenységébe. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar.

[thumbnail of AI megoldások alkalmazása, és AI influenszerek integrálása márkák marketingkommunikációs tevékenységébe.pdf] PDF
AI megoldások alkalmazása, és AI influenszerek integrálása márkák marketingkommunikációs tevékenységébe.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2029. December 01..

Download (1MB)
[thumbnail of Titkosítási kérelem.pdf] PDF
Titkosítási kérelem.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (168kB)
[thumbnail of Lukács Martina BA KM magyar bírálati lap BELSŐ.pdf] PDF
Lukács Martina BA KM magyar bírálati lap BELSŐ.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (206kB)
[thumbnail of LukácsMartina_külső.pdf] PDF
LukácsMartina_külső.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (194kB)

Absztrakt (kivonat)

A digitalizáció és a mesterséges intelligencia térnyerése a modern társadalom és a gazdaság egyik legmeghatározóbb folyamata. Ezek az innovációk nem csupán technológiai változásokat hoznak, hanem alapvetően formálják át a munka világát, a fogyasztói szokásokat, és a mindennapi életünket. A digitalizáció reformer alakjai – például Gordon Moore, Alan Turing vagy Raymond Kurzweil – már korán felismerték a technológia fejlődésének jövőformáló szerepét, mely megalapozta a 21. századi gondolatmenetet. Azonban a mesterséges intelligencia (AI) és különösen a generatív AI alkalmazásai nemcsak az innováció előnyeit jelentik, hanem jelentős etikai és szabályozási kérdéseket is felvetnek. A szakdolgozat célja, hogy átfogó képet nyújtson a digitalizáció és a mesterséges intelligencia hatásairól, különösen azok integrációjáról az ügyfélkapcsolatokba és a vállalati marketingstratégiákba. A dolgozatban kitérek az Európai Unió és Magyarország digitalizációs stratégiáira, valamint a mesterséges intelligencia marketingben betöltött szerepére. Kiemelt figyelmet kap az AI-alapú influenszerek témája, amelyek új perspektívát nyújtanak a márkakommunikáció és az ügyfélkapcsolatok alakításában. A dolgozatomban megfogalmazott szakirodalom egyes elemei – amely a marketingről, ügyfél-elégedettségről és ügyfélhűségről szólnak – egy korábban megírt (2022) projektmunkámból idéztem, mely során a márkahűséget és ügyfél-elégedettséget elemeztem a telekommunikációs szektorban (Ügyfélelégedettség vizsgálata a Magyar Telekom Nyrt. lakossági ügyfél üzletágában). A kutatás gyakorlati vonatkozásai révén választ keresek arra, hogy a mesterséges intelligencia hogyan alakítja át a márkák marketingkommunikációját, az ügyfélélményt és a fogyasztói percepciókat. Ezen túlmenően elemzi az AI influenszerek (virtuális influenszerek) hazai és nemzetközi marketingkommunikációs felhasználását, illetve hatékonyságát. A dolgozatban kvalitatív módszertant alkalmaztam, mélyinterjúkkal és fókuszcsoportos kutatással vizsgáltam az AI marketingre és marketingkommunikációra gyakorolt hatását, és az AI influenszerek relevanciáját a magyar piacon, hogy azok miképp válhatnak a jövő marketingeszközeivé. A virtuális influenszerek térnyerése mostanra vitathatatlan. 2024-ig csak nemzetközi szinten volt az alkalmazása elterjedtebb, azonban idén számos magyar AI influenszer is megjelent. Az egyik legismertebb Aisa, az Aisa_megmondja Instagram platformról, a legnagyobb követőszámmal rendelkező pedig Bíró Ada, a Duna tévé műsorvezetője. Felmerül a kérdés, hogy vajon Magyarországon is találkozhatunk majd a virtuális térben a márkák kommunikációjában ilyen és hasonló személyekkel vagy a trend csak más országokban érvényesülne? Az egész dolgozatomat egy 2024 májusában megjelent cikk alapozta meg, s ez is adta az ötletet dolgozatom témájára vonatkozóan. A cikket négy marketingszakember írta és a Harvard Business Review-ban jelent meg Should Your Brand Hire a Virtual Influencer? címmel. Érdekelt, hogy egy AI személyiség bevezetése költséghatékonyságot eredményezne-e, illetve milyen egyéb hasznot realizálhat egy cég. Külön kérdés vajon az ügyfelekből és társadalomból milyen reakciót váltana ki. Az interjúkat a kutatási kérdéseim, és azok alkérdésein keresztül vezettem. A fókusz az alábbi négy kérdésre összpontosult: 1. Hogyan alkalmazzák a cégek az AI-t a marketingkommunikáció és az ügyfélélmény javítása érdekében? 2. Beépíthető a marketingstratégiába egy AI influenszer alkalmazása? 3. Mely iparágakban alkalmazhatóak az AI influenszerek? 4. Hogyan hatnak az ügyfelek percepciójára az AI influenszerek?

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar

Tanszék

Kereskedelem Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelem és marketing

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: digitalizáció, innováció, marketing, marketingkommunikáció, mesterséges intelligencia
SWORD Depositor: User Archive
Felhasználói azonosító szám (ID): User Archive
Rekord készítés dátuma: 2025. Már. 25. 11:23
Utolsó módosítás: 2025. Már. 25. 11:23

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet