Gulyás Kristóf Sándor (2024) Az infláció hatása az árképzésre és a fogyasztói döntésekre az élelmiszer kiskereskedelemben. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar.
![]() |
PDF
Az infláció hatása az árképzésre és a fogyasztói döntésekre az élelmiszer kiskereskedelemben.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
![]() |
PDF
Gulyás_Kristóf_Sándor_KVIK.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (107kB) |
![]() |
PDF
BA KM magyar bírálati lap BELSŐ_Gulyás_Kristóf_Kovács_A.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (200kB) |
Absztrakt (kivonat)
Az elmúlt 2-3 évben az élelmiszer piac helyzete jelentős változásokon ment keresztül számos gazdasági befolyásoló tényező hatására. Kutatásommal célom, hogy képet kapjak arról, hogyan befolyásolta az élelmiszer árak emelkedése egy kiskereskedelmi vállalat termékeinek fogyasztói árképzését, illetve hogyan változtak meg a fogyasztói döntések az inflációs hatás következtében és ehhez hogyan alkalmazkodnak a kiskereskedelmi üzletláncok.Kutatásom során feltárom a témámhoz kapcsolódó szakirodalmakat, melynek fő témái az infláció és az árak kapcsolata a közgazdasági iskolák szerint, valamint az infláció napjainkban történő alakulása. Ezen felül összefoglalom az élelmiszer-kiskereskedelmi piac fontosabb jellemzőit és hazai szerkezeti felépítését és végül, a kereskedelmi árképzés ismeretkörét fejtem ki bővebben. Saját kutatásaimat tekintve, először egy kérdőíves megkérdezés formájában megkérdeztem a fogyasztókat arról, milyen hatást gyakorolt a fogyasztói szokásaikra a termékek árának emelkedése. Ezt követően egy fogyasztói ár-megfigyelés eredményeit mutatom be, amely 9 hónapon át tartott Magyarország legmeghatározóbb FMCG üzletláncainál 16 termék fogyasztói árának elemzése formájában. Kutatásaim lezárásaként egy fókuszcsoportos interjút készítettem, amely során 3 szakembert kérdeztem meg, akik a SPAR Magyarország beszerzési osztályán dolgoznak és nagy szakmai tapasztalatuk van az árképzés terén. Rezümémben kutatásaim legfontosabb eredményeinek ismertetésére fókuszálok.Kérdőívemre kapott válaszaim alapján (N=152) a fogyasztók általánosságban legjellemzőbben az akciós termékeket keresik gyakrabban az infláció hatására (n=96), míg második legjellemzőbb válaszként 55 kitöltőm jelölte azt, hogy kevesebb mennyiségben vásárol korábbi szokásaihoz képest. Gyakori válaszként jelent meg a továbbiakban a korábban vásárolt termékek olcsóbb cikkekkel való helyettesítése (n=51), valamint a kevesebb értékben (n=47) és a ritkábban történő vásárlás (n=37). 18 válaszadóm pedig azt jelölte, hogy nem változtak a vásárlási szokásai az árszínvonal emelkedések hatására. A fogyasztói árak alakulásáról végzett mérésem alapján a vizsgált időszakban havonta átlagosan a SPAR árai csökkentek a leginkább (-1,81%), míg az árak havi legnagyobb növekedése a Penny Marketnél volt megfigyelhető (1,39%) a megelőző hónapokhoz képest. Az árak ingadozását megfigyelve a havi átlagos változás a Tesconál volt a legalacsonyabb 3,75%.-tal, míg a termékek árai havonta a CBA-nál ingadoztak legnagyobb mértékben, 11,88%.-ban. Interjúmból megtudtam, hogy a vállalatok számára az infláció következtében legnagyobb tanulság a változások rugalmas kezelése, jövőbeni kihívása pedig az ár és akciózási stratégiájuk újragondolása jövedelmezőségük biztosítása érdekében, míg a gazdasági helyzet egy maradandó oka számos kisebb szereplő piacról való végleges kiesése volt.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar
Tanszék
Kereskedelem Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | árképzés, élelmiszer-kiskereskedelem, fogyasztói magatartás, infláció, magyar gazdaság |
SWORD Depositor: | User Archive |
Felhasználói azonosító szám (ID): | User Archive |
Rekord készítés dátuma: | 2025. Már. 25. 11:23 |
Utolsó módosítás: | 2025. Már. 25. 11:23 |
Actions (login required)
![]() |
Tétel nézet |