A felnőtt korú lakosság pénzügyi tudatossága

Gordán Erzsébet (2024) A felnőtt korú lakosság pénzügyi tudatossága. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of A felnőttkorú lakosság pénzügyi tudatossága.pdf] PDF
A felnőttkorú lakosság pénzügyi tudatossága.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (2MB)
[thumbnail of diplomadolgozat értékelése_Gordán Erzsébet_külső bíráló DV.pdf] PDF
diplomadolgozat értékelése_Gordán Erzsébet_külső bíráló DV.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (66kB)
[thumbnail of Gordán Erzsébet  belso-biralo-mesterkepzes.pdf] PDF
Gordán Erzsébet belso-biralo-mesterkepzes.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (142kB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatom célja, hogy megvizsgálja, miként adhatóak át az utódoknak az idősebb generációk által felhalmozott tapasztalatok, amely a pénzügyek tudatos kezelését eredményezi. A családon belüli pozitív minták és jó szokások nemcsak inspirációt adnak, hanem lehetőséget biztosítanak a következő generáció számára a pénzügyi ismeretek megszerzésére. A dolgozat első része azokat a kezdeményezéseket mutatja be, melyeket a 2008-as pénzügyi válság indított el. Az OECD nemzetközi szervezet 2016-ban hasonló felmérést kezdeményezett a felnőtt lakosság körében. Az érintett korosztály 18-79 évesek. Az első OECD által összeállított felmérés a pénzügyi tudatosságot vizsgálta, azon belül pedig három fő területet. Az első a pénzügyi ismeretek, a tudás, mely alapja a megfelelő pénzügyi tudatosságnak.A pénzügyi tudatosság második eleme a pénzügyi magatartás. A megfelelő ismertekkel rendelkező egyén helyesen dönt pénzügyeivel kapcsolatban. Tudatosan tervez, felügyeli a bevételei és kiadásai alakulását, ellenőrzi a vásárlásait. Hosszútávon gondolkodik, jövedelme egy részét rendszeresen megtakarítja arra az esetre, ha a gazdasági és pénzügyi környezete negatívan változik. A pénzügyi tudatosság harmadik eleme a pénzügyi attitűd, egy tudatos magatartás, új szemléletmód, amely meghatározza az egyén pénzügyi döntéseit. A második felmérést 2020-ban, a COVID-19 világjárvány idején végezték. Ajárványnak köszönhető a digitális kultúra fejlődésének robbanásszerű beindulása.A felmérési eredmények szerint a digitális technológiák terjedése jótékony hatással van a pénzügyi szokásokra, de jelentős különbségek mutatkoznak országok és társadalmi csoportok között. A digitális fejlődés mellett párhuzamosan megjelentek a digitális csalások. Az új kihívást immár a digitális pénzügyi tudatosság jelentette. A meglévő kompetenciák mellett erre a területre is kiemelt figyelmet kell fordítani. a célcsoportokat jól meg kell határozni ahhoz, hogy az oktatás továbbra is el tudjon érni a lakosság minden korosztályához és rétegéhez. A harmadik mérést 2023-ban végezték el. Ez a felmérés az előző kettőhöz képest új témakörökkel bővült, úgy mint a digitális pénzügyi tudatosság, a pénzügyi jólét fogalma és a fenntarthatóság, A dolgozat második része Magyarország pénzügyi tudatosságát járja körül. Bemutatom azokat a törekvéseket, kezdeményezéseket, melyek Magyarországon indultak. Milyen új útjai és mérhető eredményei vannak a pénzügyi ismeretek oktatásának. A dolgozat harmadik része kutatással és az ehhez kapcsolódó kérdőív kiértékelésével foglalkozik. A kutatásomban arra keresem a választ, hogy hogyan tudnak a nagyszülők félretenni a nyugdíjukból úgy, hogy az unokák részére ajándék pénzt is tudjanak adni? A generációs jellemvonásoknak köszönhetően ez a korosztály családi jó szokásokkal rendelkezik. A gazdasági válságok és politikai körülmények megtanították őket arra, hogy a keveset is be lehet osztani jól. Az elmúlt tizenöt év gazdasági válságainak tapasztalatai már most is megfigyelhetőek a fiatalabb generációk pénzügyi magatartásában. A válságok által kiváltott sokkok hatására átértékelődött a takarékosság, valamint a felesleges kiadások visszaszorítása. A felmérés kérdéseit három nagy csoportba soroltam.Az első csoportba tartozó kérdések a kérdőívet kitöltő személyek pénzügyi attitűdjét és a pénzhez való viszonyát vizsgálják.A következő csoportba azok a kérdések és válaszok tartoznak, melyek a pénzügyi tudatosság gyakorlati alkalmazására vonatkoznak. A harmadik csoportba tartozó kérdések arra vonatkoznak, hogy az egyének hajlandóak-e folyamatosan fejleszteni pénzügyi ismereteiket és digitális tudásukat, valamint keresik-e az az új lehetőségeket.A pénzügyi tudatosság megfelelő szintjének eléréséhez elengedhetetlen tehát a pénzügyi ismeretek megszerzése és a helyes pénzügyi magatartás elsajátítása, amelyhez nem szükséges feltétlenül a diplomás végzettség és a magas jövedelem.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Nemzetközi Kereskedelem és Logisztika Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Nemzetközi gazdaság és gazdálkodás

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: digitális kultúra, gazdaság, oktatás, pénzügy, társadalom
SWORD Depositor: User Archive
Felhasználói azonosító szám (ID): User Archive
Rekord készítés dátuma: 2025. Már. 12. 11:15
Utolsó módosítás: 2025. Már. 12. 11:15

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet