A dohányipart érintő reklám tilalmi korlátozások bevezetésének hatása a magyar piacra

Papp Zsolt (2024) A dohányipart érintő reklám tilalmi korlátozások bevezetésének hatása a magyar piacra. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat_Papp_Zsolt_EIX9U1.pdf] PDF
Szakdolgozat_Papp_Zsolt_EIX9U1.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (34MB)
[thumbnail of Szakdolgozat_bírálat_Papp_Zsolt.pdf] PDF
Szakdolgozat_bírálat_Papp_Zsolt.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (46kB)
[thumbnail of Papp Zsolt.pdf] PDF
Papp Zsolt.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (242kB)

Absztrakt (kivonat)

A dolgozatom célja, hogy átfogó képet nyújtson a dohányiparra vonatkozó reklámkorlátozások magyar piacon gyakorolt hatásairól.Az elemzés középpontjában a reklámszabályozások történelmi fejlődése, a jogi környezet változásai, valamint az új típusú dohánytermékek, például az e-cigaretta és a hevített dohánytermékek piacra lépésének következményei állnak.A kutatás kitér továbbá a dohányipar és a reklám közötti kapcsolat dinamikájára, valamint a szigorodó szabályozásokra adott válaszlépésekre.A dolgozat első része bemutatja a dohányipar és a reklám kapcsolatának történeti fejlődését, különös tekintettel az 1996-tól kezdődő időszakra, amikor is a reklámkorlátozások fokozatosan szigorodtak. Elemzi a hagyományos marketingeszközök háttérbe szorulását és az új kommunikációs stratégiák kialakulását.A második rész az új típusú dohánytermékek marketingjének sajátosságait tárgyalja, bemutatva, hogyan alakult át a piac és a fogyasztói szokások ezeknek a termékeknek köszönhetően.A kutatás jelentős része empirikus tapasztalatra épül. Primer kutatásként egy 107 fős kérdőíves felmérést végeztem, amely a reklámkorlátozások fogyasztói percepcióra gyakorolt hatásait vizsgálta, de a kutatás nem tekinthető reprezentatívnak.Emellett két mélyinterjút készítettem egy nemzeti dohánybolt vezetőjével és egy dohánygyártó cég igazgatójával, akik betekintést nyújtottak az iparági folyamatokba és stratégiákba. Az interjúk és a kérdőíves kutatás eredményei azt mutatják, hogy a szigorú reklámtilalmak jelentős mértékben befolyásolták a marketingkommunikációt, miközben az iparág innovatív eszközökkel alkalmazkodott a megváltozott környezethez.A dolgozat harmadik része részletesen elemzi az alternatív marketingeszközök alkalmazását, mint például a fesztiválokon és sporteseményeken történő márkamegjelenéseket. Ezek az eseménymarketingre épülő stratégiák lehetővé tették, hogy a dohányipar továbbra is elérje a fogyasztóit, miközben megfelel a szabályozási előírásoknak. A kutatás különös figyelmet fordít a Marlboro Man kampányra, a Formula 1 szponzorációs megjelenéseire, valamint az online platformok szerepére az új termékek népszerűsítésében.A dolgozat végkövetkeztetései szerint a dohányipar alkalmazkodni próbált a szigorodó reklámkorlátozásokhoz, miközben azok jelentős társadalmi és gazdasági hatásai továbbra is megfigyelhetők. Az eredmények arra utalnak, hogy a szabályozási környezet változásai ösztönözhették új marketingmegoldások kialakulását, amelyek az iparág működésére és a fogyasztói magatartásra egyaránt hatással lehettek. A kutatás eredményei hozzájárulhatnak a szakpolitikai döntéshozók, a jogalkotók, valamint a marketing szakemberek számára a dohányipar jövőbeli trendjeinek és kihívásainak jobb megértéséhez.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelem és marketing

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: 20. század, dohánytermék(ek), eseménymarketing, reklám, reklámeszközök
SWORD Depositor: User Archive
Felhasználói azonosító szám (ID): User Archive
Rekord készítés dátuma: 2025. Már. 12. 11:14
Utolsó módosítás: 2025. Már. 12. 11:14

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet