A greenwashing hatásai a fogyasztói magatartásra

Stumpf Tünde (2024) A greenwashing hatásai a fogyasztói magatartásra. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Stumpf Tünde_szakdolgozat_KFU4TN_KM_DIM.pdf] PDF
Stumpf Tünde_szakdolgozat_KFU4TN_KM_DIM.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (3MB)
[thumbnail of Bírálat_belső_Stumpf Tünde.pdf] PDF
Bírálat_belső_Stumpf Tünde.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (184kB)
[thumbnail of Stumpf Tünde_külső bírálat.pdf] PDF
Stumpf Tünde_külső bírálat.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (3MB)

Absztrakt (kivonat)

A dolgozat a greenwashing, vagyis a „zöldre festés” hatásait vizsgálja a fogyasztói magatartásra, egy aktuális és jelentős etikai problémát feltárva. A fenntarthatóság egyre hangsúlyosabbá válik a modern társadalmakban, és sok vállalat igyekszik ezzel összhangban kommunikálni. A greenwashing azonban azokat a helyzeteket írja le, amikor a cégek félrevezető módon fenntarthatósági üzeneteket közvetítenek, miközben valódi környezetvédelmi tevékenységük korlátozott vagy nem is létezik.A kutatás áttekinti a greenwashing fogalmát, annak főbb jellemzőit, példáit és típusait. Részletesen bemutat olyan ismert eseteket, mint a Volkswagen Dieselgate botrány, amely az autógyártó cég megtévesztő reklámjaira és kibocsátási adatainak manipulálására irányult, vagy a H&M Conscious Collection kezdeményezése, amely a fenntarthatóság látszatát keltette, miközben nem felelt meg az ígért értékeknek.A dolgozat kvantitatív módszerrel elemzi a greenwashing hatásait a fogyasztói magatartásra. Az eredmények azt mutatják, hogy a fogyasztók egyre tudatosabbá válnak, és felismerik, ha egy vállalat csupán marketingeszközként használja a fenntarthatóságot. Ez a felismerés a vállalatokba vetett bizalom csökkenéséhez vezethet, ami hosszú távon befolyásolja a márkákkal kapcsolatos lojalitást és a vásárlási döntéseket.A dolgozat kiemeli a greenwashing szabályozásának és ellenőrzésének szükségességét. Az Európai Unió például szigorúbb előírásokat vezetett be a fenntarthatósági állítások ellenőrzésére a Zöld Megállapodás keretében. Magyarországon a Gazdasági Versenyhivatal szintén kiemelten foglalkozik a greenwashing felismerésével és visszaszorításával.A kutatás hangsúlyozza a fogyasztók edukációjának fontosságát, hogy képesek legyenek felismerni a megtévesztő üzeneteket. A dolgozat végkövetkeztetései alapján a greenwashing elleni fellépés nemcsak a fogyasztói bizalom helyreállítása érdekében szükséges, hanem a fenntarthatóság valódi előmozdítása érdekében is.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelem és marketing

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: fogyasztói magatartás, greenwashing, környezettudatosság, megtévesztés, zöld marketing, zöldre festés
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2025. Már. 12. 11:13
Utolsó módosítás: 2025. Már. 12. 11:13

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet