A közösségi média hatása a szépségideálra és az énképre

Vámos Janka (2024) A közösségi média hatása a szépségideálra és az énképre. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat-Vámos Janka.pdf] PDF
Szakdolgozat-Vámos Janka.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (491kB)
[thumbnail of Bírálat-Vámos Janka-Marosán-2025.pdf] PDF
Bírálat-Vámos Janka-Marosán-2025.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (279kB)
[thumbnail of Bírálat_Vámos Janka_Sváb_2025.pdf] PDF
Bírálat_Vámos Janka_Sváb_2025.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (64kB)

Absztrakt (kivonat)

A közösségi média olyan befolyással bíró kommunikációs csatornává vált a modern korra, aminem csak az egyének és a közösségek közti kapcsolattartást teszi lehetővé a világ különbözőpontjain, hanem egyúttal meghatározó befolyással bír a személyek önértékelésére és atársadalom által meghatározott szépségideálokra. Az online térben megjelenő képek éstartalmak által a felhasználók folytonos összehasonlításnak teszik ki magukat másokkalszemben, ez pedig sokszor irreális elvárásokat szül az egyénekben az ideális megjelenésselkapcsolatban. Ez a folyamatos összemérés és az elérhetetlennek tűnő esztétikai célok nyomásajelentős stresszforrás lehet, kifejezetten a fiatalabb generációk számára, akik a szociális médiahatásának leginkább kitett csoportot képezik. Ez pedig egy olyan probléma, amivel manapság egyre többet kell foglalkozni.E tanulmány továbbá elemzi azt a jelenséget, hogy a közösségi média milyen módon alakítjaés irányítja a szépséghez kapcsolódó kollektív elvárásokat. A digitális térben történőinterakciók során a felhasználók nem csak saját magukat, hanem másokat is minősítenek, amelygyakran kapcsolódik ahhoz, hogyan látják és értékelik saját magukat. A "like"-ok éskommentek, amelyek egy adott képhez vagy videóhoz szólnak, közvetlen visszacsatolást adnakaz illetőknek arról, hogy mások miként látják őket, ez pedig erősítheti vagy gyengítheti azönértékelésüket.Az online társas interakciók pszichológiai hatásai különösen összetettek. Az online mindigjelen lévő és a közösségi média által erőltetett szépségideálok nyomása hozzájárulhat azönértékelési problémákhoz, a testképzavarokhoz és az étkezési zavarokhoz. Ebben azösszefüggésben különösen figyelemre méltó a szűrők és a szerkesztett képek használata, mivelezek a valóságtól eltérő, torz képet mutatnak az egyénről.Az elemzés során kitérünk arra is, hogy a digitális kor szépségideáljainak változásai mikéntbefolyásolják az egyéni identitást és önbecsülést, különösen a serdülőkorúak és fiatal felnőttekkörében. A tanulmány célja, hogy feltárja a közösségi média szerepét az identitáskialakításában, és bemutassa, hogyan válhatnak ezek a platformok eszközzé az egyéni éstársadalmi változások előmozdítására. Az eredmények alapján javaslatokat fogalmazunk megarra vonatkozóan, hogy miként lehetne pozitívan befolyásolni a közösségi média hatásait, éshogyan segíthetnék ezek a platformok a felhasználókat abban, hogy egészségesebb önképet ésönértékelést alakítsanak ki.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Nemzetközi Kapcsolatok Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kommunikáció és médiatudomány

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: digitális média, egyén és közösség, énkép, ideál, Szépség
SWORD Depositor: User Archive
Felhasználói azonosító szám (ID): User Archive
Rekord készítés dátuma: 2025. Már. 12. 11:12
Utolsó módosítás: 2025. Már. 12. 11:12

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet