Hegedűs Patrik (2024) A Red Bull Labdarúgócsapatainak Brandépítése. Külkereskedelmi Kar.
![]() |
PDF
RedBullLabdarúgásBrand Hegedűs Patrik.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
![]() |
PDF
Hegedűs Patrik.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (3MB) |
![]() |
PDF
szakdolg_biralat_hegedus.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (43kB) |
Absztrakt (kivonat)
A labdarúgás ma már nem csak egyszerű sport, hanem egy hatalmas globális iparág, amelyből rengeteg befektető és vállalat szeretné kivenni a részét. A vállalati érdekek teljesen átszövik a modern labdarúgást. Erre tökéletes szemléltető példa a Red Bull futballbirodalmának előretörése és terjeszkedése. Szakdolgozatommal azt szeretném feltérképezni, hogyan épül fel ez a globális hálózat, milyen branding stratégiákat és módszereket használnak nemzetközileg, valamint mennyire hatásosak ezek a módszerek, különösen a magyar szurkolók körében. A téma nagyon aktuális, mivel a multi-club ownership (MCO) modell egyre elterjedtebb és az MCO klubok egyre több sikert érnek el a 2020-as években. A befektetők egyre gyakrabban vásárolnak meg több klubot is párhuzamosan. A Red Bull a már meglévő klubjai mellé 2024-ben tulajdonrészt vásárolt a Leeds United csapatában is. Emellett sajtó hírek szólnak a hálózat franciaországi illetve olaszországi terjeszkedési terveiről is. A sajtóban egyre többször hallani az MCO-k ellen irányuló szurkolói tiltakozásokról. Éppen ezért találtam érdemesnek megvizsgálni, mi történik, amikor egy csapat egy nemzetközi hálózat része lesz. Hogyan reagálnak a szurkolók arra, hogy egy befektető saját érdekéből megváltoztatja egy klub teljes arculatát? Mennyire maradhat meg helyinek egy csapat egy nemzetközi brand részeként? Mi történik, amikor egy energiaital-óriás lép be a futball sajátos piacára és milyen etikai kérdések merülnek fel a folyamat során? Ezeket a témákat is körüljártom dolgozatomban. A Red Bull egy erős globális brand, aminek sportkommunikációja kiemelkedő. A Red Bull csapatok márkaépítése pedig egyedülálló a labdarúgásban. Dolgozatom első részében azt vizsgálom részletesen, miként épít a Red Bull globális szurkolóbázist, hogyan épít fel több különálló labdarúgócsapatot egy brand alatt, milyen nemzetközi branding módszereket használ, és hogyan reagálnak erre a szurkolók. Miért fontos egy labdarúgócsapatnak nemzetközi piacot építeni és hogyan kapcsolódik össze az a rengeteg brand, ami egy ekkora klubhálózatban találkozik? Megvizsgálom, milyen piacokon van jelen a hálózat. Emellett primer kutatást is készítettem arról, hogy milyen a magyar szurkolók megítélése a Red Bull által alkalmazott megjelenési módszerekről, milyen értékeket találnak fontosnak egy futballklubban és felmértem futballfogyasztási szokásaikat, milyen gyakran néznek meccset, milyen bajnokságokat követnek, milyen rendszerességgel járnak meccsre és mennyire követik figyelemmel a külföldön játszó magyar futballistákat. A magyar szurkolók különösen érdekesek lehetnek a Red Bull klubok szempontjából, hiszen a Red Bull csapatain 5 keresztül több magyar játékos is képes volt bekerülni a klubfutball top ligáiba. Azok a magyar szurkolók, akik végig követték ezeknek a játékosoknak a karrierjét, jól ismerik a Red Bull csapatokat. Arról is megkérdeztem a magyar szurkolókat, hogy mennyire szívesen szurkolnának valamelyik RB csapatnak és mennyire lennének nyitottak egy fiktív magyar Red Bull csapat alakulására. A dolgozatom második felében ennek a kutatásnak az eredményeit feldolgozva vonok le következtetéseket és teszek javaslatokat egy még hatásosabb globális brand kiépítésére.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Kommunikáció Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | 21. század, branding, imázs, labdarúgás, multinacionális vállalatok |
SWORD Depositor: | User Archive |
Felhasználói azonosító szám (ID): | User Archive |
Rekord készítés dátuma: | 2025. Már. 12. 11:12 |
Utolsó módosítás: | 2025. Már. 12. 11:12 |
Actions (login required)
![]() |
Tétel nézet |