Az arculattervezés mestersége: Ügynökségek és egyéni vállalkozók saját márkaképének kialakítása és összehasonlító elemzése

Csuka Gabriella (2024) Az arculattervezés mestersége: Ügynökségek és egyéni vállalkozók saját márkaképének kialakítása és összehasonlító elemzése. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Diplomadolgozat - Keresztes Gabriella.pdf] PDF
Diplomadolgozat - Keresztes Gabriella.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Keresztes-Gabriella-biralat-BA.pdf] PDF
Keresztes-Gabriella-biralat-BA.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (35kB)
[thumbnail of Keresztes Gabriella PVÁ bírálat.pdf] PDF
Keresztes Gabriella PVÁ bírálat.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (331kB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatomban a márkaépítéshez szorosan kapcsolódó arculattervezési tevékenységgel foglalkozom. Dolgozatom célja, hogy bemutassa az arculattervezés jelentőségét, ehhez először röviden tárgyalom a két terület kapcsolatát, melyek egymást támogatva segítik az üzleti célok elérését. Egy márka életében az arculat egy olyan vizuális megjelenés, amely közvetíti azokat az alapvető értékeket és tulajdonságokat, amelyek a vállalkozás fundamentális alapjait is meghatározzák. A tudatosan kialakított stratégia révén a vizuális megjelenés pszichológiai alapelvekre támaszkodva segíti, hogy a márkával való első találkozás pozitív benyomást keltsen, amely alapvető a későbbi kapcsolat kiépítéséhez. Ezen felül támogatja a márka hosszú távú megjegyezhetőségét és az elköteleződést a márka mellett. Az arculattervezés során használt vizuális elemek – mint a logó, színek, tipográfia és képi világ – nemcsak esztétikai szerepet töltenek be, hanem a vállalkozás üzeneteinek, értékeinek közvetítésében is kiemelt jelentőséggel bírnak.További célja a dolgozatomnak bemutatni magát az arculattervezési folyamatot a szekunder kutatás során, melynek során igyekeztem több, különböző szakirodalmi forrást is bevonni. Ennek során kitértem a szakma két fő szereplőjére, az ügynökségekre és freelancer arculattervező vállalkozókra.Összehasonlításra kerültek a két résztvevő szereplő tevékenységének és folyamatainak jellemzői. Az ő részvételükkel készítettem el a primer kutatást is, melynek módszertana kvalitatív megközelítésen alapult. Ennek keretében interjúkat készítettem a szakmában dolgozó ügynökségekkel és szabadúszó designerekkel, mindkét fél részéről 5-5 alany vállalta a kérdéseim megválaszolását és adta véleményét a témával kapcsolatban.Az interjúk eredményként feltárult, hogy a szakirodalom alapján is bemutatott arculattervezési folyamat megfelel a gyakorlatban is alkalmazott logikai sorrendnek. Eltéréseket nem vagy csupán kis mértékben tapasztaltam. Alapvetően az interjúk alanyai fontosnak tartják a tervezés megalapozottságát és a tudatos, stratégiára épülő alkotást. Azonban többnyire alacsonyabb prioritásként szerepel a saját márka ápolása, mint az ügyfélprojektek kezelése. Ezért sok esetben egy jobban elhúzódó, hosszabb időintervallumot felölelő tevékenységről számoltak be. Ezen kívül a megkérdezettek többsége 10 éven belüli megalapítással létrejött vállalkozás, ezért a szakirodalmi kutatásban is kiemelt témaként említett arculati frissítésre kevésbé volt szükségük. Természetesen kisebb módosításokat már többször eszközöltek arculaton, ha azt szükségesnek ítélték meg, azonban nagy volumenű, teljes átalakításról nem számoltak be.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Marketing

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: arculattervezés, design, márkaépítés, stratégiai tervezés, ügynökségek
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2025. Már. 12. 11:12
Utolsó módosítás: 2025. Már. 12. 11:12

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet