Fogyasztói magatartás a hazai elektromosautó-piacon: a marketingkommunikációs eszközök befolyásoló szerepe

Berekszászi Ivett (2024) Fogyasztói magatartás a hazai elektromosautó-piacon: a marketingkommunikációs eszközök befolyásoló szerepe. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Berekszászi_Ivett_G5QLH5.pdf] PDF
Berekszászi_Ivett_G5QLH5.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (2MB)
[thumbnail of 20250102_Berekszaszi_Ivett_szakdolgozat_kulso_biralat_ABo.pdf] PDF
20250102_Berekszaszi_Ivett_szakdolgozat_kulso_biralat_ABo.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (59kB)
[thumbnail of biralati-szempontok-belso-biralo-alapkepzes - DAT.pdf] PDF
biralati-szempontok-belso-biralo-alapkepzes - DAT.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (205kB)

Absztrakt (kivonat)

A rohamos technológiai fejlődés olyan változásokat eredményez az autóiparban, mely mind a termelési, mind a fogyasztási struktúrát radikális átalakításra készteti. Ennek következtében tartom érdemesnek kutatni a hazai fogyasztók tisztán elektromos autók iránti magatartását és a piacon alkalmazott marketingkommunikációs eszközök hatékonyságát. Szekunder kutatásomat az elektromosautó-piac makrokörnyezeti tényezőinek elemzésével kezdem, majd az elektromos autót, mint extenzív vásárlási döntés vezetem végig a vásárlási döntés folyamatának ötlépcsős modelljén. Ezt követően az autópiac marketing eszközeit ismertetem a termékorientált- és fogyasztóorientált modellen keresztül, részletesen kitérve a márkák offline és online marketingkommunikációs tevékenységeire. Irodalmi feldolgozásom után felmerült kérdéseimre kvalitatív kutatást végeztem, ezt összegezve pedig véglegesítettem hipotéziseimet és összeállítottam a mennyiségi kutatásomhoz szükséges kérdéseket. Kvantitatív kutatásomhoz kérdőíves megkérdezést alkalmaztam, a mintavétel a közösségi média felületeken keresztül, hólabda módszerrel történt, publikálás előtti kis mintás próba megtartásával. Döntő többségében zárt kérdéseket készítettem, nyitott kérdéseket csak a befolyásolás elkerülése érdekében tettem fel. Az adatelemzés megkezdése előtt adattisztítást végeztem, az adatok kielemzéséhez és a diagramok készítéséhez Microsoft Excel programot használtam, az eredményeket leíró statisztikai elemzésben foglaltam össze. Primer kutatásomban három hipotézist állítottam fel. Első, hogy a hazai fogyasztók elektromosautó-vásárlásának legfőbb visszatartó ereje már nem a vételár. Második, hogy az elektromos modellek esetében az online marketingkommunikációs tevékenység a fogyasztók számára maradandóbb a hagyományos médiumokénál. Harmadik, hogy az autómárkák marketingkommunikációs tevékenységei nem elég hatékonyak az elektromos modellek tekintetében. Kérdőíves megkérdezésemre megtett válaszok kiértékelése után mind a három hipotézisem alátámasztásra került. Konklúzióm, hogy az autóipari technológia fejlődésével a fogyasztói preferenciák is radikálisan átalakulnak. Az elektromos hajtásláncú modellek esetében az autómárka helyett a technológiai fejlettség a differenciáló faktor, hiszen a fogyasztók továbbra is küzdenek a hatótáv-szorongással. A társadalom fokozott online médiafogyasztási szokása és az autómárkák digitális fókuszú marketingkommunikációs tevékenysége a fogyasztók által igényelt személyes tapasztalatszerzésnek nem kedvez, melynek eredményeként a márkák kevésbé képesek befolyásolni a vásárlói döntéshozatalt.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelem és marketing

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: befolyásolás, digitális marketing, elektromos autó, fogyasztói magatartás, marketingkommunikáció
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2025. Már. 12. 11:11
Utolsó módosítás: 2025. Már. 12. 11:11

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet