Az impulzív vásárlást ösztönző marketingtevékenységek negatív hatásai az egyénekre és a társadalmunkra

Váradi Róbert Miklós (2024) Az impulzív vásárlást ösztönző marketingtevékenységek negatív hatásai az egyénekre és a társadalmunkra. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat_Varadi_Robert.pdf] PDF
Szakdolgozat_Varadi_Robert.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (628kB)
[thumbnail of Varadi_Robert_biralat.pdf] PDF
Varadi_Robert_biralat.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (283kB)
[thumbnail of Váradi Róbert.pdf] PDF
Váradi Róbert.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (243kB)

Absztrakt (kivonat)

A kényszervásárlás sok karakterisztikájában megegyezik a sokkal elfogadottabb – és a legtöbb átlagos fogyasztó által is gyakran végzet – impulzusvásárlási tendenciákkal, azonban három fő tényező jellemi, ami miatt veszélyesebb. A kényszervásárlással szenvedő személyek ellenállhatatlan impulzusokat éreznek a vásárlás iránt, elveszítik az önuralmukat, és a negatív következmények ellenére is ragaszkodnak a túlzott vásárláshoz. Számos motiváló tényező képes az egyszerű impulzívvásárlási tendenciából kényszervásárlási hajlamot kialakítani, főleg az olyan fogyasztókban, akik erre a komorbiditást illető statisztikák alapján, a meglévő mentális és érzelmi gondjaik miatt jóval hajlamosabbak. A kereskedelmi vállalatok a marketingtevékenységeiken keresztül képesek motiválni a vásárlókat, hogy impulzívan cselekedjenek, ezzel hozzájárulva a kényszervásárlási tendenciák fenntartásához, és ezzel hozzájárulva a számos egyéni és társadalmi problémához, amit a kényszervásárlás okoz. Ilyen problémák közé tartoznak a pénzügyi gondok, az emberek mindennapi működőképességének és mentális egészségének a romlása, a túlfogyasztás, valamint a nemek közötti egyenlőtlenség növekedése. A társadalmi felelősségvállalás ezért elvárná, hogy a vállalatok tudatosan cselekedjenek, és főleg azokon a piacokon, ahol a kényszervásárlás problémája leginkább jelen van, csökkentsék vagy teljesen megszűntessék az olyan fajta, impulzivitást ösztönző marketingtevékenységeket, amelyek ebből a szempontból károsnak vélhetőek.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelem és marketing

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: corporate social responsibility, fogyasztóvédelem, impulzusvásárlás, reklámszabályozás, retail therapy
SWORD Depositor: User Archive
Felhasználói azonosító szám (ID): User Archive
Rekord készítés dátuma: 2025. Már. 12. 11:10
Utolsó módosítás: 2025. Már. 12. 11:10

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet