Egy mai street food vállalkozás marketing stratégiája

Porkoláb Péter Norton (2024) Egy mai street food vállalkozás marketing stratégiája. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of szakdolgozat 12.08 pdf.pdf] PDF
szakdolgozat 12.08 pdf.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Biralat_Porkolab_Norton.pdf] PDF
Biralat_Porkolab_Norton.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (220kB)
[thumbnail of szakdolg_biralat_porkolab.pdf] PDF
szakdolg_biralat_porkolab.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (40kB)

Absztrakt (kivonat)

Dolgozat szerzői összefoglalója Készítette Porkoláb Péter Norton (VT8DBA) Egy mai street food vállalkozás marketing stratégiája Szakdolgozatomat a Gropad Food Kft második üzlethelyiségének marketingstratégiájáról írtam. A szakmai gyakorlatomat náluk töltöttem, az egyik ügyvezető jobb kezeként részt vettem minden szervezési munkában, az összes nyitással kapcsolatos ügyintézésben, a berendezésben, az online felületek kialakításában és a nyitás utáni hónapokban felmerült problémák megoldásában Ez egy vendéglátóipari egység, gyorsétterem besorolással, egy hamburgerező. A vendéglátóipari megközelítés szerintem azért is fontos, mert a vendéglátásnak három összetevője van, termelői (amikor előállítunk valamit), a kereskedelmi (amikor eladjuk hozzá az italt) és szolgáltatói (amikor például zenével is kedveskedünk). Ennek a három összetevőnek a különböző arányú vegyítéséből dől el a vállalkozás besorolása, típusa. Esetünkben ez azért fontos, mert míg az első egység egy- igaz állandó helyen- álló fabódé, a második már egy épületen belüli, ráadásul galériás hely, ahol a szolgáltatás rész jóval hangsúlyosabb, mint az első esetben. Tehát itt már nemcsak a termék, hanem a szolgáltatásfejlesztés is fontos és e miatt sok változtatást kellett hozni a már kialakított marketing stratégiában. Akárhogyan is, de ez mégiscsak egy hamburgerező, ami street food. Áttekintettem a jelentését, történetét. Mivel az egy összefoglaló név, minden ide tartozik, amit az utcán árulnak és akár ott is fogyasztjuk el. Eredete az ókorig nyúlik vissza, de az áttörést 1860-ban az amerikai Charles Feltman által „feltalált hot-dog” hozta. Szinte minden országban elterjedt, de mindenkinek megvan a saját street foodja: görög gyros, mexikoi tortilla, magyar lángos, kürtöskalács. A street foodnak sok előnye van és néhány hátránya is akad. Előnye, hogy gyors, friss, olcsó, bemutatja a helyi ízeket, társasági élményt is adhat, mert többen egyszerre eszünk, könnyen hozzá lehet jutni. Főleg turista látványosságoknál, a belvárosban sokféle street foodból lehet választani. Elindult egy fajta minőségre törekvés, sokszor komoly szakácsok készítik. Hátránya lehet, hogy gyorsan csak bekapunk valamit menet közben, nem nyugodtan eszünk. Lehet egészségtelenebb is, meg akár gyenge minőségű is, ez mindig rizikó. Sokan szeretik fogyasztani, turisták, diákok, fiatalok, de még az idősebb korosztály is. Ebből az ötletből kiindulva létesítették meg az első hamburgerezőt a tulajdonosok, ami annyira sikeres volt, hogy 3 évvel később megnyitották a második egységet. A kiváló minőségű termék adott volt, és mindezt a külvárosban álmodták meg, kihasználva a piaci rést, hogy ne kelljen a vevőknek egy minőségi burgerért bemenni a belvárosba. Milton Glaser amerikai grafikus szellemében: 3 féle reakció létezik egy tervezett alkotásra: igen, nem és a hűha. A hűha cél. Ezt szem előtt tartva nyitottak meg. A második üzlet megnyitásakor szórólapokat gyártottunk, osztottunk, de már az első egység vásárlóinak is hirdettük az új helyet. Mielőtt azonban kibérelték, elvégeztük a versenytárselemzést a Porteri 5 erő modell alapján. Ebből kiderült, hogy a saját iparágunkban, a hamburgerezőket figyelembe nincs kézműves hamburgerező a környéken, csak az első üzletünk. Persze van McDonald's meg Burger King is, ráadásul közel mind a kettő, akiknek mi nem lehetünk versenytársai. Ők legnagyobbak, náluk csak különlegesebbek lehetünk. Van viszont néhány pizzázó és kis étterem is, akik az alternatív megoldást kínálják a vevőknek. Ez jelent némi veszélyt, de aki pizzát szeretne enni úgy sem jön burgerért. Az új belépők fenyegetése valós veszély lehet, mert viszonylag kevés beruházási költséggel lehet hasonló helyet nyitni. A szállítók alkuerejének elemzésekor kiderült, hogy ez is valós probléma. Kevés a megbízható, állandó minőséget garantáló beszállító, és az első egységet kiszolgáló vállalkozó nem tudta ezt is vállalni, tehát másikat kellett találni. Elvégeztük a SWOT elemzést (Strenght-erősség, Weaknesses-gyengeség, Opportunities-lehetőségek és Threaths-veszélyek) ÁBRA Belső tényezők, amin tudunk változtatni, az erősség, gyengeség Külső tényező, ami a piaci trendekkel, versenytársakkal kapcsolatos, a lehetőségek, veszélyek. Burger labor bemutatása: A helyszín bemutatása: kívülről: forgalmas hely, van parkoló, reklámtáblák világítanak, saroképület, mindkét utcáról van bejárat. Belülről, letisztult design, kellemes első benyomás, galéria, új lehetőségek, új célközönség. Már nemcsak a fiatalok megszólítása, hanem a családoké gyerekekkel, baráti társaságoké, rendezvények lehetősége, szülinapi buli, stb. Ez lehet a fejlődés egyik útja és egyben lényegi különbség az előző egységhez képest. Az oline jelenlét nagyon fontos: Facebook, Instagram, TikTok, videok, informativ, figyelemfelkető, legyen. Weboldalon könnyű legyen rendelni, mobilbarát kialakítás. Akciózni kell, törzsvásárlói kártya, influenszer marketing.Értékes, szavahihető emberek legyenek, például az olimpikonok. Story telling, mesélni, saját életből, bemutatni akár az alkalmazottakat, így közelebb kerülünk a vásárlókhoz, bizalmasabb lesz a viszony. Így készül a mi hamburgerünk videó is megvalósult. A stabil vendégkör kialakítása, visszatérő vásárlók számának növelése a cél. Marketing mix 4P (Product.termék, Price-ár, Promotion-marketingkommunikáció, Place-hely) Philip Kotler -A termék: nem változott, házi buci, 15 dkg marhahuspogácsa, saláták,egyedi szószok,házi lilahagymakrém. Friss buci, nem fagyasztott husi. Legfontosabb elem. -Ár: Versenytársakhoz igazodva közepes árazású -Hely: ahol átadod az árut, a bolt. Ha futár viszi akkor ott. Több kerületet nem tudnak ellátni a távolság meg a minőségmegőrzés miatt. -Marketingkommunikáció: Összetett fogalom, ide tartozik a reklám, a személyes eladás (Personal sales), a vásárlás ösztönzés ( Sales promotion), és a közönségkapcsolatok (Public relations). Online marketing, táblák, szórólapok, jó vásárlói vélemények, szájreklám) Ezeket kell vegyíteni a hatékonyság érdekében. Marketing mix 7P: 5.P.: People - emberek: munkavállalók az első benyomás, a hangulat, a képzettség, problémamegoldó képesség, nehéz találni 6.P: Physical evidence-fizikai tényezők: hallás, látás, tapintás, szaglás és ízlelés közül legalább 4 re hasson pozitívan, akkor jó lesz a benyomás 7.P: Process-folyamat: kielégítettük e a vevők igényeit, finom e, elég gyors volt e, kedvesek voltak e , stb. +1P: Purple Cow: Lila tehén: Seth Gordon szerint ki kell tűnni a tömegből, mint egy lila tehén a mezőn. Legyen a te hamburgered a legfinomabb, legyen egy jó logo és akkor hozzá tudják kapcsolni. Logo szellemes, ahogy egy hamburger tetején rotyog egy lombik. Primer kutatás , kérdőív, személyesen 110 fő, 5 perc alatt kész, amíg a hamburger elkészül. Eldöntendő és Likert- skálás válaszok, az elemzést és értékelést a statisztikai módszert kiegészítettem a tulajdonosok tapasztalataival, ez adja a minőségi elemzést. Már a megnyitáskor felmerültek kérdések, aminek megválaszolására primer kutatásom adott segítséget. Egyik kérdés a hétvégi nyitva tartás szükségessége volt. Rögtön látszott, hogy a fogyasztók több mint 30%-a jönne hétvégén is. Ráadásul, mivel a családokat is megcéloztuk, ők is inkább hétvégén jöttek. Az egyik javaslatom az volt, hogy ha már becsaljuk őket készüljünk is fel a gyerekekre. Talán fél adag husival, vagy esetleg csirkéssel is. Igazi óriási adagokat adnak, még néhány felnőttön is kifognak, a gyerekek biztos nem tudják megenni. Gyerekadag, családi menü. A kutatásból az is kiderült, hogy a látogatók főleg fiatalok, így jó úton járunk a folyamatos online jelenléttel, mert a fiatalokat csak ott lehet megszólítani. Az online marketinget fejleszteni kell friss hírekkel, aktív oldalakkal. Az idősebbek nem annyira aktívak a közösségi médiában, hozzájuk a klasszikus szórólapokon keresztül lehet eljutni. A kutatás arra is irányult, hogy a jelenlévők milyen messziről jöttek el hamburgerezni. Néhányan, akik az interneten olvasott jó vélemények alapján jöttek, meglepő milyen távoli kerületekből jöttek. Ez azonban például hétvégén még szembetűnőbb. Ez távlati lehetőségeket nyit a tulajdonosoknak új helyek nyitásához. Ez is csak azt igazolja, hogy van igény a közepesen árazott, de minőségi kézműves hamburgerekre a külső kerületekben is. Vizsgáltam még a házhozszállítást, mert az új egységből ez nem megoldható. Ez volt a Covid alatt az első egység megnyitásánál, akkor sok volt a házhozszállítás és sokan azóta is szívesen használják ezt a módszert. Hiába vettünk fel több futárt, a távolságok meg a kapacitás miatt, csak 3 kerületet tudnak kiszállítással ellátni. Érdekes lehet még: szezonális burger, lenne rá igény. Javaslatok: -hétvégi nyitva tartás -vasárnap legalább családi menü .gyerekadag -csirkés gyerekburger -rendezvények -szezonális burger -linképítés helyi vállalkozókkal, beszállítókkal -helyi rendezvényeken való részvétel -értékes influenszerek Gyakorlatom végén sikeresnek értékeltük jelenlétemet.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelem és marketing

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: 7P modell, stratégiai kommunikáció, SWOT-elemzés, vállalkozás marketingstratégiája, versenyelemzés
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2025. Már. 12. 11:09
Utolsó módosítás: 2025. Már. 12. 11:09

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet