Professzionális kézilabda csapatok marketingtevékenysége Magyarországon

Bakonyi Dóra (2024) Professzionális kézilabda csapatok marketingtevékenysége Magyarországon. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat_Bakonyi Dóra_2024.pdf] PDF
Szakdolgozat_Bakonyi Dóra_2024.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (3MB)
[thumbnail of Bakonyi Dóra Szakdolgozatának külsős Bírálata.pdf] PDF
Bakonyi Dóra Szakdolgozatának külsős Bírálata.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (117kB)
[thumbnail of Bakonyi Dóra_biralati-szempontok-belso-biralo-alapkepzes.pdf] PDF
Bakonyi Dóra_biralati-szempontok-belso-biralo-alapkepzes.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (223kB)

Absztrakt (kivonat)

A szakdolgozat célja, hogy átfogó képet adjon a Magyarországon működő első osztályú kézilabda csapatok marketingtevékenységéről és finanszírozási lehetőségeiről. Az elemzés nemcsak a sportág jelenlegi helyzetét mutatja be, hanem rávilágít a fejlődési lehetőségekre és azokra az innovatív gyakorlatokra, amelyek hozzájárulhatnak a kézilabdasport további népszerűsítéséhez és gazdasági fenntarthatóságához. A kutatás módszertana többféle megközelítést alkalmazott, ötvözve a szekunder és primer adatgyűjtést. Szekunder kutatásként szakirodalmi források, szakkönyvek és internetes anyagok kerültek felhasználásra, amelyek révén alapos elméleti alapot biztosítanak a dolgozathoz. Primer kutatásként mélyinterjúkat készítettem tapasztalt kézilabdával foglalkozó edzőkkel és szakemberekkel, akik első kézből osztották meg tapasztalataikat és meglátásaikat a sportág marketingjéről és finanszírozásáról. Ezen túlmenően kérdőíves kutatást is végeztem, amelyet az NB I-es klubok számára küldtem ki, hogy megismerjem a sportklubok jelenlegi marketingés finanszírozási gyakorlatát. A külföldi klubok online felületeit megfigyeléssel elemeztem, hogy azonosíthassam azokat a bevált gyakorlatokat, amelyek adaptálhatóak lennének magyar viszonylatba is. A dolgozat szakirodalmi áttekintéssel kezdődik, amely során megismerhetjük a kézilabda sportág történetét, szabályait és az NB I-es bajnokság versenyrendszerét. Részletesen bemutatásra kerülnek a sportág főbb bevételi forrásai, a magyar sportfinanszírozás rendszere, különös tekintettel a TAO támogatás működésére és hatásaira. A dolgozat definiálja a sportmarketing fogalmát, tárgyalja annak típusait és alkalmazási területeit Továbbá bemutatásra kerül a sport mint szolgáltatás, illetve a merchandising, amely a klubok egyik fontos bevételi forrása. Olvashatunk a szponzoráció céljáról, a szponzori piac szereplőiről és együttműködésükről. A márkamenedzsment témakörei is szerepet kap a dolgozatban. A PR tevékenységek és a közönségkapcsolat fontosságát is kiemeli a dolgozat, hiszen ezek alapvetően hozzájárulnak a klubok sikeres működéséhez és a szurkolói bázis fenntartásához. A hagyományos és az új média szerepe is bemutatásra kerül. A primer kutatás során abból a feltételezésből indultam ki, hogy a magyarországi első osztályú kézilabda klubok sokrétű és intenzív marketing munkát végeznek, azonban vannak még kiaknázatlan lehetőségeik: a sportág fejlődésére építő, a külföldi jó gyakorlatokat adaptáló, innovatív marketing eszközök alkalmazásával, a tevékenység hatékonysága és eredményessége tovább növelhető. Külön figyelmet kap a sportág szakmai fejlődése, amely az évek során jelentősen hatott a népszerűségére és az értékesíthetőségére. A dolgozat kitér arra , hogy a magyar kézilabdasport finanszírozása miként alakult az idők során, és melyek azok a trendek, amelyek meghatározzák a jelenlegi helyzetet. Részletesen elemzésre kerül a magyar NB I-es kézilabdacsapatok marketing szervezeti struktúráját, beleértve, hogy a klubok hány főt és milyen végzettséggel foglalkoztatnak ezen a területen. A dolgozat kitér a közösségi média jelenlét fontosságára is, amely napjainkban kiemelt szerepet játszik a szurkolók elérésében és a klubok ismertségének növelésében. A CSR (társadalmi felelősségvállalás) tevékenységek szintén a dolgozat egyik központi elemei, hiszen ezek révén a klubok nemcsak a szurkolók, hanem a szélesebb közönség elismerését is elnyerhetik. A szponzorációs tevékenységek szempontjából a dolgozat elemzi a magyar NB I-es kézilabda klubok szponzorjainak átlagos számát, a szponzori szinteket, valamint a támogatásokért nyújtott ellenszolgáltatásokat. A külföldi példák elemzésével a dolgozat olyan jó gyakorlatokat mutat be, amelyek a magyar kézilabdaklubok számára is hasznosak lehetnek. Ezek a nemzetközi példák rávilágítanak arra, hogy hogyan lehetne hatékonyabban alkalmazni a marketing eszközöket és növelni a bevételeket. A szakdolgozat végén olyan javaslatok kerülnek megfogalmazásra, amelyek segítségével a magyar első osztályú kézilabda klubok még sikeresebbek lehetnének marketing és finanszírozás tekintetében, illetve fenntarthatóbbá lehetne tenni azok működését. Összességében a dolgozat egy átfogó képet nyújt a magyar kézilabdasport marketing- és finanszírozási rendszeréről, bemutatva annak jelenlegi helyzetét, kihívásait és fejlődési lehetőségeit. Az elméleti és gyakorlati megközelítések ötvözésével olyan ajánlásokat fogalmaz meg, amelyek hozzájárulhatnak a sportág gazdasági potenciáljának növeléséhez és a klubok hosszú távú sikerességéhez.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelem és marketing

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: finanszírozás, marketingszervezet, sport, sportmarketing, szponzorálás
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2025. Már. 12. 11:08
Utolsó módosítás: 2025. Már. 12. 11:08

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet