Az agilis projektmenedzsment implementálásának kihívásai a Magyar Posta Zrt.-nél

Juhos Patrik (2024) Az agilis projektmenedzsment implementálásának kihívásai a Magyar Posta Zrt.-nél. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat_JuhosPatrik_M07K2G.pdf] PDF
Szakdolgozat_JuhosPatrik_M07K2G.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2027. November 23..

Download (998kB)
[thumbnail of Nyilatkozat a szakdolgozat státuszáról.pdf] PDF
Nyilatkozat a szakdolgozat státuszáról.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (199kB)
[thumbnail of Szakdolgozat értékelése_külső konzulens.pdf] PDF
Szakdolgozat értékelése_külső konzulens.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (171kB)
[thumbnail of Juhos_Patrik_Belső_konzulens_bírálat_M07K2G.pdf] PDF
Juhos_Patrik_Belső_konzulens_bírálat_M07K2G.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (191kB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozati kutatásom célja az volt, hogy feltérképezzem, hogy egy hagyományos, vízesés modell szerinti projektmenedzselést alkalmazó állami vállalatnál az agilis elemek integrálása miként járulhat hozzá a projekt- és termékfejlesztési folyamatok hatékonyságának gyarapításához. A szakirodalmak feldolgozásával bemutattam a projektek és a projektmenedzsment történetét, fogalmát, alapelveit, céljait, korlátait, időtartamát, életciklusát, típusait, eszköztárát, a projektek szereplőit, továbbá a hagyományos és agilis módszerek közötti különbséget, előnyöket és hátrányokat egyaránt. A legfrissebb tanulmányok és elemzések egyértelműen rávilágítottak arra, hogy kizárólag a hagyományos vagy kizárólag az agilis projektmenedzselési módszerek alkalmazása a nagyvállalatok esetében nem célravezető. Részletesen megvizsgáltam és bemutattam a Magyar Posta Zrt. fejlesztési és projektmenedzselési folyamatait, elemeztem, hogy a hagyományos, vízesés modell hogyan épült be a társaság működési kultúrájába, továbbá, hogy az agilis elemek bevezetése miért jelenthet kihívást a szervezet számára. Külön figyelmet szenteltem az agilis elemek vállalati integrációjának lehetőségeire, előnyeire és korlátaira. Az elméleti elemzések és mélyinterjúk segítségével értékeltem az agilis megközelítés bevezethetőségét és hatását a vállalat hatékonyságára. Szakdolgozatomban két hipotézist fogalmaztam meg. Első hipotézisem úgy szólt, hogy a Magyar Posta Zrt. szervezeti kultúrájának jellegéből adódóan erős ellenállás mutatkozna, ha a társaság jelenlegi projektmenedzselési működését teljes mértékben agilis alapokra helyeznénk. E feltételezésem beigazolódott, hiszen a megkérdezettek mindegyike egyetértett abban, hogy a vízesés modell már mélyen begyökerezett a működési struktúrába, így a vezetők és a munkatársak számára egyaránt erőteljes változást jelentene a megszokottól eltérő, új megközelítések alkalmazása. Összességében elmondható, hogy az állami szférában a szervezeti változások elfogadása és átvezetése egy nagyon komplex folyamat, mely hosszú időt igényel, amit az alkalmazottak nehezebben viselnek, hiszen számukra a stabilitás és a kiszámíthatóság az elsődleges. Második hipotézisem a termékfejlesztési folyamatok hatékonyságára irányult. Úgy véltem, hogy az agilis működésnek köszönhetően a folyamat hatékonyabbá válik, gyorsabban tud a vállalat reagálni a piaci változásokra, javul az ügyfélelégedettség, szorosabb együttműködések alakulnak ki, a hibák hamarabb kijavításra kerülnek, valamint a minimális életképes termékeknek köszönhetően versenyelőnyre tud szert tenni. A visszacsatolások alapján ezek a feltételezések is beigazolódtak. Az eredmények alapján a kutatásom rávilágít arra, hogy a Magyar Posta Zrt-nél jelenleg egy teljes agilis működésre történő átállás elképzelhetetlen és irreális elvárás lehet, azonban egyes elemek fokozatos beépítése a működésbe erőteljes javulást eredményezne a produktivitás tekintetében. A szemléletmód ’Change Agentekkel” történő promotálása, oktatása, elterjesztése, fokozatos bevezetése lehetőséget teremtene a területek közötti kommunikáció javítására, a felmerülő problémák korai felismerésére, a piaci trendekre és ügyféligényekre történő gyorsabb reagálásra, melyek következtében a termékek és szolgáltatások minősége magasabb szintet képviselne. A vállalat számára egy sajátos, hibrid projektmenedzselési működést javaslok, melyben a projektek jellegétől függően kerül alkalmazásra agilis vagy hagyományos modell. Azokon a területeken, melyek stabilitást és előre meghatározott folyamatokat igényelnek, a vízesés modell maradna az alapvető megközelítés, míg a gyors változást igénylő területeken, így például az IT fejlesztések esetén, agilis módszer alkalmazását tartom célravezetőnek. A két megközelítés közötti átmenetet pedig egy mindenki számára egyértelmű kritériumrendszer felállításával biztosítanám, mely alapján eldönthető, hogy az adott projektet melyik eljárásmód szerint érdemes kezelni. Az eredményes működéshez pedig olyan koordinációs szereplő vagy csapat szervezését javaslom, amely felügyeli és formálja a különböző projektmenedzsment módszereket a vállalatnál.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Nemzetközi Kereskedelem és Logisztika Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelem és marketing

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: agilis módszertan, hagyományos projektmenedzsment, Magyar Posta Zrt., projekt(ek), projektmenedzsment, szervezeti átalakulás, Vízesés modell
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2025. Már. 12. 11:08
Utolsó módosítás: 2025. Már. 12. 11:08

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet