Piukovics Sarolta (2024) A közösségi média hatása napjainkban a szépészeti plasztikai beavatkozásokra. Külkereskedelmi Kar. (Kéziratban)
PDF
Piukovics_Sarolta_szakdolgozat_2024.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (635kB) |
|
PDF
külső konzulensi bírálat.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (96kB) |
|
PDF
Piukovics_szakdolg 0315 _msz.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (290kB) |
Absztrakt (kivonat)
Az egyén testével kapcsolatos percepciói és a társadalom vagy az egyén által ezzel kapcsolatban megfogalmazott elvárásai, trendjei a történelem során fokozatos és állandó változáson mentek keresztül. A korábban trendet diktáló csatornákon felül, eddig ismeretlen csatorna, a közösségi média vált a változás motorjává – nem pusztán a testkép percepció, hanem a teljes életvitelünk, viselkedésmintázataink területén is. Az ezredforduló óta a tömegmédia különböző platformjainak megjelenésének voltunk résztvevői, amik különbözőségük ellenére ugyanazt a kultuszt közvetítették felénk, fogyasztók felé: a soványságkultuszt. A közösségi média elsődleges fogyasztói a serdülők és a fiatalok. Az ott megjelenő ideálok az ő testképérzékelésükre, önbizalmukra és viselkedésmintázataikra kiemelten veszélyes hatást gyakorolhatnak. Szakdolgozatomban a kvalitatív kutatások mélyinterjú módszerét alkalmazva, arra a kérdésre keresem a választ, hogy mi a kapcsolata a közösségi médiának a plasztikai sebészettel, hogyan hat az ideális testképet népszerűsítő közösségi média tudattalan fogyasztása a testképpercepcióra egy plasztikai sebész szakorvossal és egy plasztikai műtéten átesett személlyel folytatott interjún keresztül. A módszertanom mélyinterjú, amelynek válaszait a szakdolgozat két fő részében mutatom be. Főbb hipotéziseim szerint a közösségi média testképre gyakorolt hatása negatív (1), a nőkre, a férfiakhoz képest magasabb hatást gyakorol az ideális testképet hirdető közösségi médiában szereplő képáradat (2). Főbb kutatási eredményem alapján hipotéziseim nem nyertek maradéktalanul igazolást, ugyanis nem derült ki egyértelműen, hogy a közösségi média lenne az egyetlen és fő befolyásoló, amely a testképpercepciót módosítja vagy torzítja, illetve a nők nem egyedüli áldozatai az ideális testképnek, a férfiak hasonlóképpen ki vannak téve ezen hatásoknak, ám ők nem a plasztikai sebészet eszközeivel próbálnak megfelelni. Ennek mélyrehatóbb vizsgálata akár kvantitatív módszerekkel hatékonyabb modellezhetőséget eredményezne.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Kommunikáció Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | záródolgozat |
---|---|
Kulcsszavak: | interjú, közösségi média, plasztika, szépészeti beavatkozások, társadalom |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2024. Okt. 03. 13:39 |
Utolsó módosítás: | 2024. Okt. 03. 13:39 |
Actions (login required)
Tétel nézet |