Szepesi Nóra Zsuzsanna (2024) Sportolói márkaépítés a közösségi médiában. Külkereskedelmi Kar.
PDF
Szepesi Nóra Zsuzsanna (AIW3TP) Szakdolgozat.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (7MB) |
|
PDF
Szepesi Nóra szakdolgozat bírálat.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (124kB) |
|
PDF
Szepesi Nóra PVÁ.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (428kB) |
Absztrakt (kivonat)
Dolgozat a professzionális sportolók, elsősorban a labdarúgók közösségi média oldalainak vizsgálatát tűzte ki célul. Az elemzés középpontjába a social média oldalak és a futballpályák két legjelentősebb sportolója Cristiano Ronaldo és Lionel Messi került. Két kutatási kérdéskörben 3-3 hipotézist vizsgál meg a dolgozat szekunder tanulmányok és adatok, valamint primer kutatások eredményei alapján. Az egyik kutatási kérdés a két sportoló közösségi média oldalain megjelenő tartalom kategóriák mennyiségére, interakció számára és elköteleződés arányára koncentrál. A másik kutatási kérdés a saját, illetve fizetett együttműködések során megjelenő márkák kategóriáit, kommunikációját és hitelességét vizsgálja. Kétféle primer kutatási módszer segít megválaszolni a hipotéziseket, mely egy közösségi média elemzés és egy kérdőíves kutatás. Ronaldo és Messi Instagram, illetve Facebook profiljának 2023-as bejegyzései kerültek elemzésre, melynek összesített mennyisége 613 darab poszt volt. Emellett egy angol nyelvű kiegészítő kérdőív segíti a kutatási kérdések másik oldalról történő megvizsgálását, amit 130 sport és labdarúgás kedvelő egyén töltött ki. A szakdolgozat eredményeként megjelent, hogy Ronaldo közösségi média oldalain történő kommunikálásában a sportteljesítménye kapja a legnagyobb hangsúlyt, amit a szponzor tartalmak követnek. Messi esetében a két kategória megfordul, több sporton kívüli szponzor tartalom jelenik meg, amit a sportteljesítmény kategóriába tartozó posztok követnek. Interakció számban Ronaldo esetében a legmagasabb értékeket a vonzó megjelenését és piacképes életmódját középpontba helyező posztok érték el, Messinél pedig a sportteljesítmény és a piacképes életmód témájú bejegyzések. Összességében mindkét sportolónál jelentős a szponzor tartalmak megjelenése. Ronaldo sikeresen építi saját márkáját néhány kiemelkedő attribútumra alapozva, amit az együttműködései során is szem előtt tart. Ezzel szemben Messi szerteágazó termékkategóriában hirdet, ami azonban nem rontja hitelességének megítélését. Ronaldo esetében igaz, hogy kapcsolatfejlesztő és kapcsolatkihasználó marketingorientációs stratégiák kiegyensúlyozott módon jelennek meg felületein, rajongói hosszú távú hűségét fokozva, valamint saját és partner márkáit építve. Messire az előbbi megállapítás csak Instagramon igaz, mivel esetében a Facebook felülete egy hirdetési platformmá változott magas számú szponzor együttműködéssel. Az elmúlt években a dolgozatban megjelenő kérdésekre vonatkozó kutatások nem készültek, amelyek kiemelték volna a két legnagyobb marketingerővel rendelkező sportoló személyét, a jelen legfontosabb marketing platformján, a közösségi média színterében.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Marketing Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | Elköteleződés, facebook, hivatásos sportolók, Instagram, interakció, közösségi média, labdarúgás, márkaépítés, sport, sportmarketing, személyes márka |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2024. Szep. 20. 08:45 |
Utolsó módosítás: | 2024. Szep. 20. 08:45 |
Actions (login required)
Tétel nézet |