Politikai karaktergyilkosság a Facebookon keresztül a 2022-es választások időszakában

Staudt Gábor (2024) Politikai karaktergyilkosság a Facebookon keresztül a 2022-es választások időszakában. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Politikai karaktergyilkosság a Facebookon keresztül a 2022-es választások időszakában.pdf] PDF
Politikai karaktergyilkosság a Facebookon keresztül a 2022-es választások időszakában.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Staudt_Gabor_Szakdolgoazt_Ertekeles_Kulso_Biraloi_Signed_2024.06.01.pdf] PDF
Staudt_Gabor_Szakdolgoazt_Ertekeles_Kulso_Biraloi_Signed_2024.06.01.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (292kB)
[thumbnail of StaudtG_bírálat.pdf] PDF
StaudtG_bírálat.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (90kB)

Absztrakt (kivonat)

Kutatási kérdések értékeléseKutatási kérdéseim során elsősorban arra kerestem a választ, hogy a Megafon Központ által finanszírozott különböző véleményvezérek miért a Facebookot használják a karaktergyilkosság helyszínének és hogyan képesek a legnagyobb tömegeket megszólítani. Az esettanulmány során átfogó képet kaptam azokról az eszközrendszerekről, amelyekkel támadták és próbálták leépíteni Márki-Zay Péter személyét és jó hírnevét. A Megafonos véleményvezérek elsősorban a Facebookra készítenek tartalmat mivel ez a social media oldal engedélyezi a politikai tartalmakat és ezentúl lehetőséget ad a politikai tartalmak finanszírozásán keresztül a hirdetett posztokra is. Így képesek uralni a platformot a Megafon Központ által meghirdetett videókkal, képekkel vagy különböző kiírásokkal. Kommunikációjuk egységes a finanszírozott videók tartalma többségében megegyezik, egységes erővel, de különböző oldalakon támadják a már jól bevált eszközökkel a kormányt kritizáló személyeket, politikusokat. Ebben az esetben első sorban a miniszterelnök jelölt Márki-Zay Pétert. Bár tartalmaik egyrészt a már biztos politikai táboruk megerősítését biztosította, a bizonytalan szavazókat is megcélozta különböző eszközök segítségével, ezzel befolyásolva a Márki-Zay Péterről kialakult képüket.Dolgozatomban vizsgáltam, hogy milyen eszközöket használnak Márki-Zay Péterrel szemben és hogyan használják azokat a lejárató kampány során. Stratégiájuk elsősorban a félelemre épít ezt különböző eszközökkel érik el, mint például a hamis támogatók beállításával mely során a már negatív személyek imázsát mossák össze a miniszterelnök jelölttel. A személy denominálásával egy negatív rossz jövőképet festenek fel és különböző kontextusából kiemelt videó jelenetekkel támasztják ezeket alá. A félelem keltés ellenkezőjét a komolyan nem vehető politikus képét is próbálják bemutatni a különböző gúnynevekkel és a Facebook platformon jól működő mémekkel és karikatúrákkal. Lejáratásaik során támadási felületnek használják a politikus identitását, a múltban elért eredményeit, de még a magánéletét is. A fekete kampány során az online platformokon használatos cancel culture-t is bevetik Márki-Zay Péterrel szemben, amely során mozgósítsák szavazóikat így részesévé válva a személy elleni karaktergyilkosságnak. Működésükkel és posztjaikkal erősítik a két pólusos politikát Magyarországon, amely két politikai színtérré válva egyre nehezebben képes a közös hangot megtalálni.Az esettanulmány segítségével próbáltam megérteni, hogy a karaktergyilkosság eszközei milyen módon képesek hatni az emberekre és ezáltal befolyásolni őket. Azt tapasztaltam, hogy leginkább az érzelemkeltésen keresztül tudtak tartós és eredményes hatást elérni. Az emocionális alapú megközelítés bizonyult a leghatékonyabbnak. Az érzelmek közül leginkább a félelmet célozták meg. A félelem az ember egyik legalapvetőbb érzelme, hiszen mindenki ösztönösen megpróbálja elkerülni azt, vagy annak következményeit, amitől fél. Veszélyhelyzetben az emberek szívesebben állnak az mögé, akitől joggal várhatják, megvédi őket. Az érzelmek ráadásul a tudatba épülve biztosítják a lejárató kampány hosszú távú hatását. Ugyanilyen érzelmi alapon működik a vizsgált véleményvezérek által gyakran alkalmazott humor is. A közösséghez tartozás érzését erősítve nyújt biztonságot, ráadásul könnyed laza stílusa miatt szélesebb körben és gyorsabban terjed.Összehasonlítva a véleményvezérek lejárató megnyilvánulásait kerestem azokat az egyező, többeknél ismétlődő elemeket, amelyeket a leggyakrabban használtak Márki-Zay Péterrel szemben. Arra a megállapításra jutottam, hogy a leginkább hatékony félelemkeltéshez kapcsolható eszközöket használták leginkább. Az emberek biztonságérzetét vették célba az esetleges háború, az elmaradó rezsicsökkentés lehetőségét a köztudatban erősítve. A másik gyakran használt elem a baloldallal való összemosás. Ehhez sokszor negatív jelzőket társítva.KövetkeztetésekA szakirodalom feldolgozása, valamint az esettanulmány elkészítése során egy olyan részletes képet kaptam a karaktergyilkosságról, annak működéséről és eszközrendszeréről, amely elősegítette, hogy átláthassam Márki-Zay Péter személyének lejáratását a Megafon által a Facebookon keresztül. A Megafonhoz köthető véleményvezérek működésükkel képesek az áldozat személyének imázsát lerombolni. Hatásuk egy karaktergyilkosságban jelentős, kommunikációjukkal sikeresen befolyásolják az embereket a célszemély megítélésével kapcsolatban. Egységes működésüknek és finanszírozott hirdetéseinek hála képesek a Facebookot egy politikai hadszíntérré alakítani és uralni azt. Megafon Központ mai napig több száz millió forinttal hirdeti meg véleményvezéreit. Megjelenésük évről évre erősödik, számuk bővül, így erősítve befolyásukat. Tudatos és szándékos lejárató kampányaikkal megnehezítik a rendszer demokratikus működését. Stratégiájuk hatásosságát mi sem bizonyítja jobban, hogy szinte megegyező eszközökkel és megegyező felépítéssel a mai napig támadják a rendszer kritikusait újságíróit, tüntető diákjait vagy Orbán Viktor újabb miniszterelnöki kihívóit.Az elemzésen és esettanulmányom során törekedtem arra, hogy minél részletesebben bemutassam Márki-Zay Péter lejáratását, szándékos karaktergyilkosságát a Facebook platformon a Megafon és a hozzá köthető véleményvezérek által. A bemutatott eszközrendszer és stratégia felépítése hasznos lehet a Megafon működésének és a karaktergyilkosságok folyamatának megértésére és átláthatóságára ezáltal felismerni a befolyásolást. Remélem, hogy a munkám eredményeképpen kialakított összefoglaló és átfogó kép a karaktergyilkosságokról, azok működéséről, felépítéséről és eszközeiről elősegíti ezek tudatos felismerését.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Kommunikáció Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kommunikáció és médiatudomány

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: fekete PR, karaktergyilkosság, lejáratás, Megafon Központ, politika
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2024. Szep. 20. 08:44
Utolsó módosítás: 2024. Szep. 20. 08:44

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet