A magyarországi vasúti árufuvarozás helyzete az intermodalitás területén

Hendzsel Sára Eszter (2024) A magyarországi vasúti árufuvarozás helyzete az intermodalitás területén. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of SZAKDOLGOZAT_H9OB6W.pdf] PDF
SZAKDOLGOZAT_H9OB6W.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (681kB)
[thumbnail of Hendzsel Sára szkdolgozat bírálat.pdf] PDF
Hendzsel Sára szkdolgozat bírálat.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (345kB)
[thumbnail of Hendzsel Sára.pdf] PDF
Hendzsel Sára.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (331kB)

Absztrakt (kivonat)

A fenntarthatóság fogalma az utóbbi évtizedekben egyre inkább előtérbe került, kiemelkedő fontossággal bírva a környezeti és társadalmi felelősségvállalás kontextusában. A „Közös jövőnk” című Brundtland-jelentés (1987) meghatározása szerint a fenntarthatóság azt jelenti, hogy az emberiség jelen szükségleteit kielégítjük anélkül, hogy veszélyeztetnénk a jövő generációk lehetőségeit a környezet és a természeti erőforrások szempontjából. Az Európai Unió is ezt az irányvonalat követve fogalmazta meg közlekedéspolitikáját, hangsúlyozva az intermodalitás fontosságát a hatékony és környezetbarát közlekedés biztosítása érdekében. A közlekedés területén az intermodális árufuvarozás kiemelt szerepet kap a fenntarthatósági célok elérésében. A Zöld Megállapodás, angolul a Green Deal, ambiciózus célkitűzéseket fogalmaz meg a klímaváltozás elleni küzdelem és a fenntartható fejlődés terén. Az uniós tagországok elkötelezték magukat a klímasemlegesség elérésére 2050-ig és a közlekedés terén is számos intézkedést terveznek tenni annak érdekében, hogy csökkentsék az üvegházhatású gázok kibocsátását és növeljék a közlekedés környezetbarát megoldásainak arányát. A dolgozatom hipotézise az, hogy az intermodális árufuvarozás továbbra sem élvez a közúti szállítással egyenlő versenyfeltételeket Magyarországon és az Európai Unióban sem a rendszerezési és infrastrukturális akadályok, valamint a hiányzó támogatások miatt. Annak ellenére, hogy az intermodális fuvarozás kulcsfontosságú szerepet tölthetne be a zöld átállásban és számos lehetőséget kínál a fenntartható árufuvarozás előmozdítása érdekében. A jelen szakdolgozat célja és bemutatása, hogy hogyan befolyásolja a Zöld Megállapodás és a fenntarthatósági elvek Magyarországon az intermodális vasúti árufuvarozás helyzetét és fejlesztési lehetőségeit. A dolgozat elemezi az intermodális árufuvarozás múltbeli és jelenlegi helyzetét, figyelembe véve az európai szintű fenntarthatósági kezdeményezéseket és követelményeket. A dolgozatban eljut az olvasó egy folyamaton keresztül, amiben végig lehet kísérni az intermodális vasúti fuvarozást részben az Európai Uniós, de legfőképpen Magyarország szempontjából. A témát egészen távolról az Európai Uniós Zöld Megállapodás azon pontjaitól kezdem, amik összefüggenek a vasúti árufuvarozással, majd az intermodalitással, hogy azután pedig a magyarországi körülményeket vizsgálom. A dolgozat alatt a következő kutatási kérdésekre keresem a választ, egyrészről, hogy milyen intézkedésekre lenne szükség ahhoz, hogy Magyarországon növekedjen az intermodális vasúti árufuvarozás aránya, másrészről pedig, hogy hogyan illeszkedik ezekbe a célkitűzésekbe a Zöld Megállapodás által meghatározott fenntarthatósági célok. Kutatási módszerként az interjús és a kérdőíves eljárást is használom. Az interjúkban részt vevő alanyok szerint jelenleg hátrányban van a magyarországi vasúti árufuvarozás az intermodális logisztika terén, különösen a közúti fuvarozáshoz viszonyítva. Az infrastrukturális és támogatási hiányosságok, valamint a terminálok kapacitásának problémái nehezítik az intermodális fuvarozást. A szakértők egyértelmű uniós szabályozást és támogatást javasolnak az EU Zöld Megállapodás sikeréhez és az intermodális fuvarozás fejlesztéséhez. A kérdőív eredményei rámutatnak arra, hogy az intermodális vasúti árufuvarozás fejlesztése létfontosságú az árufuvarozás zöldebbé és fenntarthatóbbá tételében. Az infrastrukturális fejlesztések és az ösztönző rendszerek kiemelt fontosságot kell, hogy kapjanak a fejlesztési tervekben, valamint a megfelelő kommunikáció is létfontosságú a sikeres átálláshoz, ami az intermodalitás előnyeiről és lehetőségeiről szól. A szakdolgozat az Európai Unió zöld közlekedéspolitikájának és Magyarország intermodális vasúti árufuvarozásának összefüggéseit, kihívásait és fejlesztési lehetőségeit térképezi fel. Az eredmények alapján ajánlásokat fogalmaz majd meg a fenntarthatóbb és hatékonyabb árufuvarozás elősegítése érdekében. A megállapodás és az uniós tervek segíthetik az intermodális vasúti árufuvarozás modernizációját, de szükség van egy összehangolt, átlátható rendszerre és az uniós tagállamok együttműködésére a célkitűzések eléréséhez. Annak fejlesztése és népszerűsítése fontos lépés lehet az árufuvarozás zöldebbé és fenntarthatóbbá tételében a Zöld Megállapodás alapján. A koherens és átlátható rendszerek kialakítása mellett a tagállamok közötti szoros együttműködés és megfelelő finanszírozás elengedhetetlen a célkitűzések sikeres megvalósításához.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Nemzetközi Gazdaságtan Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Nemzetközi gazdálkodás

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: árufuvarozás, Európai Unió, fenntarthatóság, intermodális, Magyarország, vasút, Zöld Megállapodás
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2024. Szep. 20. 08:44
Utolsó módosítás: 2024. Szep. 20. 08:44

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet