Dubi Adrienn (2024) Az árképzés gyakorlata a Metálprodukt Kft. hazai és külkereskedelmi gyakorlatában. Külkereskedelmi Kar.
PDF
szakdolgozat Dubi Adrienn feltölteni aláírt.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (975kB) |
|
PDF
Szakdolgozati bírálat.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (88kB) |
|
PDF
Dubi Adrienn.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (477kB) |
Absztrakt (kivonat)
Szakdolgozatom témájául az ár kialakítás szempontjainak és folyamatának vizsgálatát választottam a Metálprodukt Hungária Kft.-nél a külkereskedelmi gyakorlatra fókuszálva. A szakdolgozat célja vizsgálni a Metálprodukt Kft. jelenlegi árképzési folyamatát, az alkalmazott stratégiát, módszereket. Szintén célja vizsgálni, hogy a társaságnak milyen árképzés mellett van esélye versenyképesnek lennie a megcélzott nemzetközi piacokon. Ugyancsak célja összevetni a hazai és nemzetközi versenytársak árképzési gyakorlatát. A dolgozat készítése során a következő kutatási kérdéseket vizsgálom: 1) Az árképzést befolyásoló tényezőkben milyen különbségek figyelhetők meg a hazai és a nemzetközi árképzés gyakorlatában? 2) A Metálprodukt Kft. esetében milyen változtatásokra van szükség az árképzési stratégiában az eredményes nemzetközi piacra lépéshez? 3) Milyen módosításokra van szükség az árképzési folyamatokban a Metálprodukt Kft. vonatkozásában annak érdekében, hogy mind a hazai, mind a nemzetközi piacokon versenyképes tudjon maradni, egyben képes legyen a profitmaximalizálásra? Szakdolgozatomban bemutatom az esettanulmány módszerét, melynek készítése során a Porter-féle öt versenyerő modellt, a PESTEL és a SWOT-elemzés módszereket alkalmazom. Szintén ismertetem a nemzetközi összehasonlításnál használt módszertant, valamint az egyéni interjú módszertanát, majd az ismertetett kutatási módszerekkel vizsgálom a Metálprodukt Kft. árképzési gyakorlatát. Röviden áttekintem a társaság történetét, főbb termékeit és szolgáltatásait. Részletesen bemutatom a vállalkozás árképzési folyamatát. Mivel a társaság a nemzetközi piacokon kíván tovább terjeszkedni, így elsősorban azt vizsgáltam, hogy egy esetleges piacralépés esetén milyen tényezők befolyásolják az árpolitikáját, árképzését. A dolgozat készítése során a vizsgált kutatási kérdésekkel kapcsolatban a következő eredményekre, következtetésekre jutottam: 1) Az árképzést befolyásoló tényezőkben milyen különbségek figyelhetők meg a hazai és a nemzetközi árképzés gyakorlatában? A szakirodalmi áttekintés ráirányította a figyelmet arra, hogy többféle árképzési módszer létezik, attól függően, hogy mi a vállalat/vállalkozás célja és milyen tényezők hatnak leginkább a piacon. A vállalatok/vállalkozások árképzési gyakorlatára számos tényező hat, így például belső és külső tényezők. A belső tényezők közül figyelembe kell venni többek között a vállalatpolitikát, a marketing célokat, a költségeket, míg a külső tényezők vonatkozásában a piac szerkezetét, változását, a kereslet nagyságát és árrugalmasságát, stb. érdemes szem előtt tartani. Ezeket a befolyásoló tényezőket mind a hazai, mind a nemzetközi árképzés során szükséges figyelembe venni. Az árképzés akkor kezd érdekessé válni, amikor egy adott vállalat termékével, termékeivel nemzetközi piacokon kíván megjelenni, új piacokra szeretne szert tenni. Mivel ennek során már nemcsak a saját költségeinek alakulását, a versenytársak árképzését, termékeinek árait kell figyelembe venni, hanem az említett befolyásoló tényezőkön kívül vizsgálni szükséges az árueljuttatási költségeket is (korábbinál nagyobb szállítási távolság), a disztribúció, közvetítő költségét, az eltérő adókat, az esetleges vámokat. Ebben az esetben meg kell említeni az esetlegesen felmerül transzfer-árazást is. 2) A Metálprodukt Kft. esetében milyen változtatásokra van szükség az árképzési stratégiában az eredményes nemzetközi piacra lépéshez? A kutatási eredmények azt mutatják, hogy a társaság már hosszabb ideje jelen van a nemzetközi piacokon termékeivel. Németország, Ausztria, Szlovákia, Szlovénia, Csehország, Lengyelország és Románia már megismerkedhetett a Metálprodukt Kft. által gyártott fűtésszerelési osztószekrényekkel, azok minőségével, áraival. A társaság szinte valamennyi országban növelni tudta értékesítési volumenét, illetve piaci részesedését. A jelenleg alkalmazott árképzési stratégiában nincs szükség változtatásra, mivel az kiválóan illeszkedik a vállalkozás növekedési, terjeszkedési stratégiájához, céljaihoz. A vállalkozás alkalmazott árképzési stratégia az új piacokra (így Svájc és a Benelux-államos esetében) történő belépés során is eredményesen használható, és nyújthat támaszt a kitűzött célok elérésében. 3) Milyen módosításokra van szükség az árképzési folyamatokban a Metálprodukt Kft. vonatkozásában annak érdekében, hogy mind a hazai, mind a nemzetközi piacokon versenyképes tudjon maradni, egyben képes legyen a profitmaximalizálásra? A kutatási eredmények azt mutatják, hogy a vállalkozás árképzési folyamata megfelelően került kialakításra. Az árképzéshez a társaság munkatársai az SAP Business One vállalatirányítási rendszer Kontrolling moduljából nyernek adatokat, információkat. Ez alapján meg tudják határozni a költségeket, az adott termék önköltségét, de az áru eljuttatásának költségeit is. Az árképzési folyamat részét képezi mind a hazai, mind a nemzetközi versenytársak termékeinek, szolgáltatásainak, árainak nyomon követése, összevetése a vállalkozás áraival. A kutatási eredmények egyértelművé tették, hogy a piaci szereplők az árak alacsony szinten tartásával igyekeznek a megrendelések számát növelni. Azonban ehhez szükséges a költségek minimalizálása. A Metálprodukt Hungária Kft-ének is éppen ez a célja, az értékesítési volumen növelésével kívánja elérni, hogy az egységnyi termékre jutó költségek csökkenjenek. Amennyiben ezt a jövőben is eredményesen tudja megvalósítani, akkor elérhető a versenyképesség fenntartása, illetve a profit maximalizálása. A nemzetközi összehasonlítás eredményei azt mutatják, hogy Svájcban a magyar fogyasztói árak többszörösébe kerülnek a fűtésszerelési osztószekrények. Az árkülönbség lehetővé teszi, hogy a magyar vállalkozás egy svájci piacra lépéssel megfelelő profitot realizáljon. A vállalkozás ismeri a költségeit, ugyanakkor számolnia kell a kiszállítási díjakkal, az eltérő mértékű adókkal és a disztribúció költségeivel. Mindezeket figyelembe véve képezhető a svájci piacra a termékek ára.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Nemzetközi Kereskedelem és Logisztika Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | ár kialakítása, árképzés, árképzési folyamatok, árképzési módszerek, nemzetközi piac, nemzetközi piacralépés, versenyképesség |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2024. Szep. 20. 08:42 |
Utolsó módosítás: | 2024. Szep. 20. 08:42 |
Actions (login required)
Tétel nézet |