Kreditmenedzsment fogalmának ismerete

Gillich Sára (2024) Kreditmenedzsment fogalmának ismerete. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Gillich Sára_Szakdolgozat_Kreditmenedzsment.pdf] PDF
Gillich Sára_Szakdolgozat_Kreditmenedzsment.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (895kB)
[thumbnail of Gillich Sára szakdolgozat külső bírálat.pdf] PDF
Gillich Sára szakdolgozat külső bírálat.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (177kB)
[thumbnail of Gillich Sára.pdf] PDF
Gillich Sára.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (245kB)

Absztrakt (kivonat)

A következő szakaszban az esettanulmányok során szerzett tapasztalataimat fogom röviden összegezni. A mélyinterjú során is számos érdekes információra tehettem szert, azonban mindenképp fontosnak tartottam, hogy megvizsgáljak közelebbről két specifikus esetet is. Mivel jelenlegi munkahelyemen zajlanak jelenleg olyan problémák/folyamatok, melyek a kutatásom tekintetében relevánsak bizonyultak, így az információforrás bőségére alapozva ezek mellett tettem le voksomat. Véleményem szerint, ha kellő alapossággal szeretnénk ilyen jellegű témában elemzést végezni, nélkülözhetetlen, hogy gyakorlati példákkal is szemléltessük az esetleges felvetéseinket, avagy alátámasszuk a szekunder kutatás során szerzett ismereteinket. A vizsgálatom során nem állapítottam meg tényleges hipotéziseket, hiszen specifikus anyagról van szó, így általános érvényű következtetések levonása nem lehetséges.A kutatás ezen részében is ütköztem akadályokba, hiszen hasonlóan a mélyinterjúhoz, itt is érzékeny információkról van szó. Sajnos ez a téma, pontosabban a pénzügyi területtel kapcsolatos kérdések önmagukban tabuként vannak kezelve, így a láthatatlan korlátokat itt is érzékeltem. Azonban azt biztosan állíthatom, hogy jelenleg nem csupán arról volt szó, hogy egy soft területet érintettük, még inkább érezhető volt a kreditmenedzsment ismeretének hiánya, avagy annak részleges birtoklása.A két esettanulmány során tehát megvizsgáltam a skontó és a bónuszvisszatérítés kérdését, valamint a fizetésképtelenség felmerülése során felmerülő problémákat. Az előbbi esetében főként azt tapasztaltam, hogy nem álltak a cég rendelkezésére a kellő információk kellő időben, továbbá elmaradt egy pontos egyeztetés a partnerek tekintetében. Azt gondolom, hogy egy ilyen szituációban, ami jelenleg fennáll a vállalkozásnál, kulcsfontosságú szerepe van egy strukturált folyamatmeghatározásnak, melynek része az pénzügyi fókuszú tárgyalás is. Az utóbbi esettanulmány tekintetében véltem felfedezni olyan vonásokat, melyek a kreditmenedzsment elmélyülésére utaltak számomra, azonban még itt is úgy éreztem, hogy nem állnak rendelkezésünkre azok az eszközök, melyekkel a vevői minősítés folyamatát kiegészítve minimálisra csökkenthetjük a fizetésképtelenségből kialakuló nehézségeket.Alapvetően bennem megfogalmazódott néhány javaslat a két gyakorlati példa megvizsgálása során, melyekkel részben azt gondolom mérsékelni lehet az említett kellemetlenségeket. Első sorban fontosnak tartanám azt, hogy a kreditmenedzsment szakterülete jóval nagyobb jelentőséggel bírjon napjainkban, hiszen nem csupán a bizonylatan gazdasági helyzet kívánja azt meg, de még mindig egy globalizált világban élünk, ahol újabb és újabb kihívásokkal találkozunk akár pénzügyi tekintetben is. Ezt alátámasztotta mind az irodalmi kutatás során40szerzett információk sokasága, mind a mélyinterjú és az esettanulmány elvégzése is. Sajnos sem a kis, sem a nagyvállalkozások nem tulajdonítanak akkora jelentőséget ennek a kérdésnek. Véleményem szerint a különböző cég-avagy hitelminősítéssel foglalkozó portáloknak célszerű lenne a reklámok segítségével nyomatékosabban felhívni a figyelmet a téma súlyosságára. Azt gondolom, hogy akár egy-egy tapasztalati példa megemlítése is sokszor megindíthat egy vállalkozást a fejlődés irányába. Nyilvánvalóan ezek bemutatása név nélkül történne, személy szerint én ismertetném röviden a bizonyos szituációkat, majd erre reflektálnék megoldási javaslatokkal. Így azt gondolom, a cégek könnyebben felismerhetik, ha ők maguk is hasonló cipőben járnak.Szintén a cégminősítéssel foglalkozó felületek helyében hirdetnék képzéseket, melyek keretében a pénzügyi területen dolgozók első sorban felismernék a téma jelentőségét, másodsorban feltérképezhetnék azokat az eszközöket, melyekkel kellő mélységben elvégezhető egy vállalkozás minősítése. Itt fontosnak tartom, hogy akár specifikusan ismertesse az adott cég (pl. Opten vagy Coface), hogy milyen személyre szabott lehetőségeik vannak bizonyos információk megszerzésére, illetve milyennek kell lennie egy kockázati értékelés felépítésének, hogy abból minden kellő tudnivaló rendelkezésre álljon. Ezeken a tanfolyamokon azt gondolom nem csupán tudást lehetne bővíteni, de az adott cégek hirdetéséhez is hozzátehet.Felmerült még bennem továbbá, hogy az egyetemi kurzusokon is bele lehetne építeni releváns tantárgyakba egy kreditmenedzseri szemszögből elvégzett kutatást, illetve önmagában a vevő minősítés folyamatának sajátosságait is fel lehetne térképezni. Saját tapasztalataim alapján sok szaktársam önálló vállalkozás indítását tervezi, így mindenképp hasznosnak tartom az ilyen jellegű ismeretek felsőoktatási szinten történő bővítését. Akár itt is be lehetne vonni valamely nagyobb hitelminősítő vállalkozás segítségét is.Számomra szembetűnő volt még, hogy nem minden vállalatirányítási rendszer képes kezelni olyan fogalmakat, mint például a skontó. Személy szerint én azt gondolom, hogy egy ilyen rendszer az adott vállalkozás szíve, lelke, de legfőképp az agya, tehát szükségszerű, hogy minden lehetséges szituációt, avagy fizetési feltételt problémamentesen kezelni tudjon. A gyakorlati példa során azt tapasztaltam, hogy a pénzügyi modul fejlettsége nincs a megfelelő szinten, sajnos nem zökkenőmentes egy számla kiállítása, de még csak egy fizetési feltétel módosítása, avagy skontó rögzítése sem. Én azt javasolnám, hogy a vállalatirányítási rendszerek sokkal strukturáltabban legyenek pénzügyi oldalról is felépítve, illetve sokkal több vevőspecifikus fizetési feltétel megadására legyen lehetőség.További tanács, avagy következtetés még részemről, amit már korábban többször is említettem, hogy kulcsfontosságú szerepe van, vagy kellene, hogy legyen a szerződéskötésnek. Sajnos41sokszor ez sem történik meg a nagyobb cégeknél, elindul enélkül a rendelési/gyártási folyamat, majd a számlázáskor, avagy a fizetés teljesítésekor megjelennek a problémák. Ezek egyszerűen kiküszöbölhetőek, ha a mindkét fél által elfogadott feltételek szerződésbe vannak foglalva, iránymutatásként szolgálnak.Következtetésképpen tehát levonható, hogy kellő idő-és energiaráfordítással több említett problémára is egyszerű gyakorlati megoldások léteznek, akár tőlem eltérően más irányban elindulva, azonban sokszorosan ismételve önmagamat, a legfontosabb a kreditmenedzsment fogalmának és jelentőségének elmélyítése. A kutatás jövőbeni irányát tekintve mindenképp megosztom következtetéseimet és eredményeimet kollégáimmal, illetve terveim közt szerepel néhány javaslat ismertetése is. A kérdéskörnek még számos kiaknázatlan területe van jelenlegi munkahelyemen, melyek feltárását a későbbiekben mindenképp folytatom.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Társadalomtudományi Módszertan Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Nemzetközi gazdaság és gazdálkodás

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: bónusz, fizetésképtelenség, hitelminősítő cégek, kreditmenedzsment, OPTEN, vevői minősítés
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2024. Szep. 20. 08:35
Utolsó módosítás: 2024. Szep. 20. 08:35

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet