Horváth Dóra (2024) Külföldi delegációk magyarországi, illetve a belföldi delegációk külföldi programjának szervezése. Külkereskedelmi Kar.
PDF
Külföldi delegációk magyarországi, illetve a belföldi delegációk külföldi programjának szervezése - Horváth Dóra.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (780kB) |
|
PDF
HorváthDóra.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (321kB) |
|
PDF
Horváth Dóra értékelés.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (323kB) |
Absztrakt (kivonat)
Dolgozatom témaválasztását, amelynek címe a "Külföldi delegációk magyarországi, illetve a belföldi delegációk külföldi utazásainak programjának szervezése" leginkább az motiválta, hogy tanulmányaim etikett és protokoll ismereteiben szerettem volna jobban elmélyülni. A témám programszervezés részét mindig is közel éreztem magamhoz, ugyanis már egészen kicsi korom óta érdekelt a szervezés és minden alkalmat megragadtam annak érdekében, hogy egyes események kivitelezésében részt vehessek és tanulhassak, illetve bele láthassak minden folyamatba, ami elengedhetetlen egy sikeres rendezvény megszervezéséhez. Volt szerencsém a Külgazdasági és Külügyminisztérium Protokoll Főosztályán gyakornokoskodni, ahol betekintést nyertem a különböző, legfőképpen diplomatákkal kapcsolatos események szervezési folyamataiba, ami azóta is nagyon érdekel. A jövőben, ha lehetőségem nyílna rá, nagyon szívesen helyezkednék el ezen a területen. Így, nem is volt kérdés számomra, hogy melyik témára essen a választásom. Úgy gondolom, az ember soha nem tudhat eleget ahhoz, hogy minden tökéletesen sikerüljön egy fontos rendezvény megszervezésekor, még egy nagyon tapasztalt protokollosnak is okozhatnak a váratlan szituációk kihívásokat, amiket gyorsan és frappánsan kell lereagálni, a maga természetességével. Sokan úgy vélik, hogy a protokollosok csak a háttérben meghúzódó csendes figyelők, ami részben igaz, de az is igaz, hogy minden kis cérnaszálat ők mozgatnak, nélkülük nem jutnának egyről a kettőre az események. Dolgozatom felépítését illetően, az első részben bemutatom a külföldi delegációk magyarországi programjának szervezési folyamatait, figyelve a fontos részletek elemzésére, továbbá a másik nagyobb részében a munkámnak, a hazai delegációk külföldi programjának a szervezését ismertetem részletesebben. A szakdolgozatom során kitérek azokra a különbségekre, amelyek megfigyelhetők az egyes országok delegációi között, lehetnek ezek akár hagyományból vagy akár vallásból vagy egészen más okból fakadó eltérések. Kutató munkám során felkeltette a figyelmemet a delegációk közötti protokoll szabályok különbsége, ugyanis egészen más szabályok élnek egy királyi, egy miniszteri és egy diplomáciai delegáció programjának a szervezése és fogadása között. Ezért szakdolgozatom harmadik részében összehasonlítok két államfői programot, különösen kitérve azokra a pontokra, amik eltérnek, illetve megegyeznek a két látogatás során. Emellett pedig kiemeltem azokat a szervezési pontokat, amelyek fontosak egy államfő látogatása alkalmával. Az egyetemi tanulmányaim és a kutatásom során megszerzett információk birtokában, az első kutatási kérdésemre válaszolva, tehát, hogy mekkora szerepe van a protokollosnak a szervezésben és mennyire fontos ebben a szakmában a találékonyság. Véleményem szerint, elengedhetetlen a protokollos jelenléte, amit a dolgozatom kellőképpen alá is támaszt, hiszen minden kis folyamatot az elejétől kezdve a protokollosok kísérnek egészen a végig, ők azok, akikhez bárki, bármikor fordulhat. Ezek a szakemberek éjjel nappal azon dolgoznak, hogy az egyes programokat a lehető legjobban, legpraktikusabban és legzökkenőmentesebben tudják kivitelezni és ennek érdekében minden követ megmozgatnak, néha szó szoros értelemben. Arra válaszolva, hogy mennyire fontos ebben a szakmában a találékonyság azt hiszem a válasz az, hogy elengedhetetlen, ezt viszont a dolgozatomban beleszőtt, a való életből vett történetek is alátámasztják. Itt nincs olyan, hogy lehetetlen, és bármikor bármi megtörténhet, amit meg kell oldani és nincs olyan, hogy nem tudom. Ehhez viszont az is hozzátartozik, hogy a vendégeknek ezeket az elsőre nehéznek gondolt kihívásokat a protokolloson nem szabad se látnia, se éreznie, hiszen ez kellemetlenségeket okozhat. A protokollosnak úgy kell a problémákat kezelnie, hogy mire az információ vagy kérés eljutna hozzá már szinte megoldottnak lehet tekinteni, mert kell, hogy legyen egy azonnali ötlete, kapcsolata, megoldása a problémára. Második kutatási kérdésem azzal kapcsolatos, hogy mik lehetnek azok a tényezők, amik egy szervezés vagy program lebonyolításának sikerességét meggátolják. Kutatásom során az fogalmazódott meg bennem, hogy talán a legevidensebb, de mégis néha nem szembetűnő válasz erre a kérdésre, hogy ha nem a protokolloson múlik, tehát nem az ő hibájából, egy rajta kívül álló tényező miatt történik meg a hibázás ténye. Ezalatt érhetünk bármiféle a feladatra felkért szolgáltatót és azok munkatársait vagy egy váratlan életszituációt. Előfordulhat, hogy a szolgáltató nem jelenik meg a felkért feladat alkalmával, vagy egyszerűen egyéb okokra hivatkozva a program előtti órákban lemondja az általa nyújtandó szolgáltatást. Ezért fontos, hogy mindig legyen készen az a bizonyos „B” terv, hogy legyen mihez nyúlni ilyen esetekben is. Azonban egy repülőtérre menet is alakulhat ki akkora dugó, hogy félő, hogy a vendégünk lekési a gépet és egy olyan szituációba keveredünk, hogy se vissza se előre nem tudunk a gépjárművekkel mozdulni. Ezek a szituációk, úgy gondolom a legrosszabb rémálmaik közé tartoznak a szervezőknek, de ezekben az esetekben is nagyon fontos a találékonyság, hogy a legrosszabb szituációból is kitudjuk hozni a legjobbat. Természetesen, egy gyakorlott szervező a fent említett váratlanabb helyzeteket azzal igyekszik kiküszöbölni, hogy olyan szolgáltatóval és partnerekkel dolgozik együtt, akik megbízhatóak és kialakult egyfajta bizalom, illetve kölcsönösség a két fél között. Egyéb esetekben azonban az is előfordulhat, hogy a protokollos feledkezik meg valamiről, vagy terelődik el a figyelme egyes pontokról, hiszen emberből vagyunk, nincs olyan, hogy nem hibázunk még ebben a szakmában sem. Szokták mondani, hogy a végeredmény a fontos, az oda vezető útról utólag már senki nem fog érdeklődni. Így ezeket a problémákat is minél gyorsabban és minél frappánsabban kell javítani, a legjobb, ha senki nem is értesül a nehézségekről. Ahogy már taglaltam, sajnos nem lehet mindig mindenre felkészülni, még egy gyakorlott szakmabelinek is akadnak kihívások, de ezt természetesen nem jelenti azt, hogy nem fog arra törekedni, hogy a lehető legjobb módon kivitelezze feladatát.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Nemzetközi Kapcsolatok Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | delegáció, látogatás, protokoll, szervezés, vendégek |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2024. Szep. 20. 08:34 |
Utolsó módosítás: | 2024. Szep. 20. 08:34 |
Actions (login required)
Tétel nézet |