Családi vállalkozások előnyei, hátrányai, generációváltás kérdése, a saját családi vállalkozás (MÉHES Kft.) átfogó elemzése

Sólyom Bendegúz (2024) Családi vállalkozások előnyei, hátrányai, generációváltás kérdése, a saját családi vállalkozás (MÉHES Kft.) átfogó elemzése. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar.

[thumbnail of SB_szakdolgozat_2024_VÉGLEGES.pdf] PDF
SB_szakdolgozat_2024_VÉGLEGES.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (684kB)
[thumbnail of Sólyom Bendegúz_k.pdf] PDF
Sólyom Bendegúz_k.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (204kB)
[thumbnail of Solyom_Bendeguz.pdf] PDF
Solyom_Bendeguz.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (211kB)

Absztrakt (kivonat)

Záródolgozatom témájának választásakor, miután természetessé vált bennem, hogy a családi vállalkozásokhoz kapcsolódóan szeretnék írni, két nagyobb téma kifejtésére esett a választásom. Dolgozatom első részében szeretném bemutatni magukat a családi vállalkozásokat, helyzetüket, és az azokat körülvevő világot. Ez a rövid általános bemutatás után rá szeretnék térni az említett első témám lényegi részére, amelyben kifejezetten a családi vállalkozásk előnyeivel, illetve potenciális hátrányaival foglalkozok. Ehhez a részhez kapcsolódóan szeretném bemutatni azt is, hogy egy családi vállalat életében, ha eljön az idő a generáció váltás kérdésének megvitatására, milyen nehézségek merülhetnek fel, és ezeket miképpen tudják a leginkább zökkenőmentesen abszolválni. Majd csak ezek után, lényegében a második fő témám alapján derül ki igazán, hogy miért is esett a választásom ezekre a témákra, és miért gondoltam azt, hogy ezzel kapcsolatban írnám le az idők során kialakult véleményemet. A második fejezet ugyanis egy konkrét családi vállalkozás, a MÉHES Kft. Kavicsbánya környezeti, majd jövedelmezőségi elemzését fedi le.A családi vállalkozások mind a mai napig meghatározó szereplői az üzleti világnak, és a gazdasági társadalom gerincét alkotják, miközben mélyen gyökereznek a történelem során kialakult tradíciókban és családi értékekben. E vállalkozások az emberi kapcsolatok és az üzleti élet különös kereszteződését jelentik, és a családok által irányított vállalkozások számos sajátos jellemzővel rendelkeznek, amelyek alapvetően meghatározzák működésüket és hatásukat a gazdaságra. A családi vállalkozásokat az üzleti világ és a gazdaság meghatározó szegmensének tekinthetjük, amelyek kiválóan szemléltetik az üzleti és a személyes dimenzió összefonódását. Ezek a vállalkozások nem csupán az üzleti tevékenység részei, hanem az örökség, a hagyományok és a családi értékek hordozói is. A családi vállalkozások meghatározóak a világgazdaságban, és az egyedi jellemzőik miatt izgalmas tanulmány tárgyát képezik. A családi vállalkozások különlegesek, mivel azokat a családtagok hozzák létre, irányítják és őrzik, és ez a családi dimenzió számos egyedi jellemzőt kölcsönöz nekik. Az elsődleges jellemző, ami a családi vállalkozásokat megkülönbözteti, az a tulajdon és az irányítás központi szerepe. Ezeket a vállalkozásokat egy vagy több családtag alapítja és ellenőrzi, és gyakran a tulajdoni részesedés és a vezető pozíciók a család tagjai között oszlanak meg.A záródolgozatom megírásához több kutatási módszert vettem használatba alapvetően két cél elérésének érdekében. Egyrészt, hogy egy alapvető, viszont mégis átfogó képet tudjak alkotni a cég jelenlegi helyzetéről, környezetéről, illetve jövedelmezőségéről azon legfrissebb elérhető teljesített naptári éveit figyelembe véve, amelyekről minden információ rendelkezésemre állt (2021-2022). Másrészt pedig hogy válaszokat kapjak a kutatási kérdéseimre a primer kutatásom során begyűjtött információk alapján, és ezáltal olyan eredményeket és következtetéseket tudjak levonni amelyek értékesek lehetnek a generációváltás témájával érintett cégek számára, iparágtól és korábbi tapasztalatoktól függetlenül.Az első saját készítésű elemzés egy SWOT analízis. Az elemzéssel a cég mikrokörnyezetét szeretném részleteiben bemutatni.Ezek után egy szinttel tágabb szemléletből vizsgáltam meg a céget, erre készítettem el a Méhes Kft. számára egy makrokörnyezet vizsgálatot, egy PESTLE elemzés formájában. Ez az analízis a szervezet tágabb környezetét kívánja bemutatni, azokat a jelenségeket, eseményeket, aktuális helyzeteket, amelyekre a cégnek nincs befolyása, azonban segíthet felmérni a jövőbeli lehetőségeket vagy kihívásokat, illetve a stratégiaalkotást is megkönnyíti.Mindezek után térek rá a dolgozat kvantitatív, illetve kvalitatív kutatására. Kvantitatív, avagy leíró kutatásból kifolyólag ez egy mennyiségi, statisztikai, számbeli, adatbéli mérés és elemzés. Kvantitatív kutatás révén egy „szárazabb” elemzés, amelynek inkább előkészítő szerepe van, amely segít a cég számára, alapként szolgálhat. , négy jövedelmezőségi mutató kiszámítására, elemzésére. A kvantitatív kutatás módszertana egy nagyon strukturált és rendszerezett folyamat, amely segít az objektív és mérhető eredmények elérésében. Az adatgyűjtés, és azok elemzése lehetővé teszi az empirikus adatok felhasználását az összefüggések és tendenciák vizsgálatára, konzekvenciák levonására. A dolgozatom kvalitatív primer kutatása két különböző mélyinterjú formájában jelenik meg. Ennek a primer kutatásnak az adatgyűjtési célja az adott probléma, a generációváltás lehetséges, és optimális végbevitele, megtervezése, tanulságai.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar

Tanszék

Kereskedelem Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelem és marketing

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: családi vállalkozás előnyök, családi vállalkozás hátrányok, családi vállalkozások, generációváltás, jövedelmezőségi mutató(k), Méhes Kft.
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2024. Júl. 15. 10:06
Utolsó módosítás: 2024. Júl. 15. 10:06

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet