Pesti Dávid (2023) A magyar borfogyasztási szokások vizsgálata. Pénzügyi és Számviteli Kar.
PDF
A magyar borfogyasztási szokások vizsgálata végleges.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (8MB) |
|
PDF
Szakdolgozat összefoglalás Pesti Dávid.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (238kB) |
|
PDF
szakdolgozat-biralat-es-javaslat_2020-szeptembertol.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (60kB) |
|
PDF
Pesti.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (489kB) |
Absztrakt (kivonat)
A szakdolgozat rövid vázlata: Szakdolgozatom témája számomra egy érdekes témakör, hiszen a családunkban a bor készítése és fogyasztása is folyamatosan jelen van. Szakdolgozatommal és a kutató munkámmal, szeretnék tájékozódni Magyarországon az emberek mely borokat fogyasztják szívesen, milyen típust, mely események, ünnepek során. Mennyire követik a trendeket, mik számukra a preferenciák. A kutatás során számomra fontos lesz figyelembe venni az életkori, földrajzi, társadalmi és gazdasági különbségeket is. Íme néhány lehetséges aspektus, amelyeket figyelembe lehet venni a magyar borfogyasztási szokások vizsgálatakor: Bortípusok és preferenciák: Vizsgálni lehet, hogy az emberek milyen típusú borokat kedvelnek leginkább. Mennyire népszerűek a vörösborok, fehérborok, rozék vagy esetleg a pezsgők? Fogyasztási helyek: Hol fogyasztják a borokat az emberek leggyakrabban? Otthon, éttermekben, borpincékben vagy rendezvényeken? Ünnepek és események: Milyen szerepet játszik a bor a különböző ünnepek, események során? Például milyen borokat fogyasztanak karácsonykor, húsvétkor, születésnapokon? Borvásárlási szokások: Hogyan választják ki az emberek a borokat, és milyen tényezők befolyásolják a választást? Milyen szerepet játszanak az ár, a márka, a régió vagy a borászat hírneve? Kulturális és társadalmi dimenziók: Milyen szerepet játszik a bor a magyar kultúrában és társadalomban? Milyen tradíciók és szokások kapcsolódnak a borfogyasztáshoz? Egészségtudatosság: Mennyire fontos az egészségtudatosság a borfogyasztás során? Milyen mértékben befolyásolják az egészségtudatossági trendek a borválasztást? Borászati turizmus: Mennyire elterjedt a borászati turizmus Magyarországon, és hogyan hat ez a borfogyasztási szokásokra? A vizsgálat során fontos lenne megfelelő mintavételt alkalmazni és különböző rétegeket képviselő résztvevőket bevonni a kutatásba. Ezenkívül a megfelelő statisztikai módszerek alkalmazása segítene érvényes következtetéseket levonni a vizsgált témakörrel kapcsolatban. A szakdolgozat célja átfogó képet szerezni a fogyasztói magatartás vizsgálati lehetőségeiről és felmérni a jelenleg uralkodó fogyasztási szokásokat egy olyan hétköznapinak tűnő fogyasztási cikk esetében, mint a bor. A szakdolgozat elkészítéséhez a szekunder információgyűjtést a borfogyasztási szokásokkal kapcsolatban fellelhető nyomtatott és digitális szakirodalom, reprezentatív felmérések és a témában készült tanulmányokból származó ismeretanyag tette lehetővé. A magyar fogyasztók borfogyasztási szokásait több, átfogó, reprezentatív kutatással is feltérképezték, amely tovább gazdagítja a borfogyasztási szokások irodalmát. 2017-ben jelent meg a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT) megbízásából A magyar borpiac és a borfogyasztói szokások elemzése című szakmai prezentáció. Ugyancsak a HNT megbízásából az idei évben összehasonlító elemzés készült a 2017-es felmérés eredményei és a 2023-as eredmények összehasonlításából. 2019-ben pedig negyedik alkalommal készült el a Nagy Bor Teszt a Winelovers, a Borászportál, a Vinoport és a Borkollégium támogatásával. Ebben az online felmérésben több mint 3000 kitöltő vett részt. A fogyasztási szokásokhoz szorosan kapcsolódó vásárlói döntések folyamatainak és azok pszichológiai vonatkozásainak megismerése és leképezése a borok példájára tovább segítette a témában való elmélyedést. Ami a borfogyasztási szokások legalapvetőbb adatát illeti, a KSH Bormérlege azt mutatja, hogy míg 2016-ban 26,9 liter volt az egy főre jutó hazai fogyasztás, az érték azóta évről-évre csökken: 2021-ben már csak 17,6 liter volt. A jelentős csökkenés ellenére világviszonylatban még így sem elhanyagolható mennyiségű bor fogy. A Borközgazdászok Amerikai Szövetségének adatai szerint (1. melléklet) az egy főre jutó borfogyasztás Magyarországon 2019-ben 27,8 liter volt (itt csak a 15 év feletti népességet veszik alapul). Összehasonlításképpen az első három helyen álló ország: Franciaország 53,7 liter; Portugália 50,3 liter; Szlovénia 43,8 liter. Ezzel az értékkel az első 20 ország között foglalunk helyet. Mégis, ez az öt év alatt bekövetkezett majdnem tíz literes visszaesés hogyan mutatkozik meg és milyen változásokkal jár a fogyasztói szokásokban? A borfogyasztási szokások felméréseiben alkalmazott kérdések alapján állt össze később a primer információgyűjtést szolgáló kérdőív felépítése, szerkezete, kérdései. Így a saját kérdőíves felmérés eredményei és a reprezentatív felmérések eredményei könnyen összehasonlítható váltak. A saját felmérés emellett kiegészült még interjúkkal is, amelyekben magyar pincészetek adták át tapasztalataikat az általuk észlelt fogyasztói szokásokról.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Menedzsment és Vállalkozás Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Gazdálkodási és menedzsment (BA)
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | bor, döntések, értékesítési csatorna, fogyasztói magatartás, fogyasztói szokások, primer vizsgálatok |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2024. Jún. 28. 10:38 |
Utolsó módosítás: | 2024. Jún. 28. 10:38 |
Actions (login required)
Tétel nézet |