Mentális egészség a munkahelyen, pszichoszociális kockázatok, stresszkezelés és prevenció az óvodában

Rosch Fanni Katalin (2023) Mentális egészség a munkahelyen, pszichoszociális kockázatok, stresszkezelés és prevenció az óvodában. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Rosch_Fanni_Katalin_WPAU1J.pdf] PDF
Rosch_Fanni_Katalin_WPAU1J.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BA_O_Rosch_Fanni_Katalin.pdf] PDF
BA_O_Rosch_Fanni_Katalin.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (252kB)
[thumbnail of Rosch Fanni.pdf] PDF
Rosch Fanni.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (311kB)
[thumbnail of szakdolgozat-biralat_EE Rosch Fanni Katalin.pdf] PDF
szakdolgozat-biralat_EE Rosch Fanni Katalin.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (71kB)

Absztrakt (kivonat)

A szakdolgozatom témájaként a mentális egészség a munkahelyen területet választottam, mely magába foglalja a felmerülő pszichoszociális kockázatokat, a stresszkezelést és az esetleges prevenciós lehetőségeket is. A kutatásommal azt vizsgáltam, hogy az óvodában dolgozó óvodapedagógusok, pedagógiai asszisztensek és dajkák körében milyen a mentális egészség, milyen pszichoszociális kockázatoknak vannak kitéve, illetve mennyire szoronganak és hogyan kezelik az életükben jelen lévő stresszt. Először mindezzel kapcsolatosan egy elméleti áttekintést igyekeztem adni, mely a fogalmakat tisztázza, majd erre alapozva a kutatásomat mutattam be.A kutatást online kérdőíves kvantitatív adatgyűjtéssel végeztem, mellyel rövid idő alatt a lehető legtöbb adatot tudtam összegyűjteni. A kapcsolati hálóm segítségével elérhető személyek körében tudtam elvégezni ezt a kutatást, illetve az általuk való megosztással a belső levelezőrendszeren keresztük. A kutatásban 18 éves kortól minden olyan személy részt tudott venni, aki óvodában óvodapedagógus, pedagógiai asszisztens vagy dajka beosztásban dolgozik. Ebbe a körbe jelen esetben azok a személyek tartoztak, akik velem együtt járnak óvodapedagógus képzésre, illetve akik számára az általam felkért óvodavezetők eljuttatták ezt a kérdéssort.A kutatási kérdőívem elején demográfiai kérdések szerepelnek, mellyel be tudtam határolni, hogy a kitöltők között mely korosztályból milyen arányban töltötték ki a tesztet, ezek a személyek hol élnek, melyik a legmagasabb iskolai végzettségük, ezzel összefüggésben pedig, hogy milyen pozícióban dolgoznak az óvodában. Arra is kíváncsi voltam, hogy ezek a személyek milyen mértékben vesznek részt a gyermekek nevelésében, mely eredményben azt mutatta, hogy az óvodában dolgozó személyek mind valamilyen szintem, de aktívan részt vesznek ebben. A munkában töltött évek számát is lekérdeztem, mely jól egybecsengett a korosztályi megoszlásnál kapott eredménnyel.A demográfiai behatárolást követően, a szakma által elismert kérdőívek felhasználásával alkottam meg a saját kérdéssoromat úgy, hogy a témához releváns tételeiket emeltem át az enyémbe. A kérdések között először megjelennek a munkavégzés minőségét befolyásoló tényezők, és azok befolyásoló mértéke. Ennek eredménye azt mutatta, hogy az óvodában dolgozó személyek számára a legfontosabb tényezők a kollégákkal fenntartott jó viszony,illetve a munkakörnyezet. Az adminisztrációs teherrel kapcsolatosan egy állítást fogalmaztam meg, mellyel kapcsolatosan az egyetértésük mértékét jelezhették a kitöltők. A kapott válaszokból pedig az látszott, hogy ez a teher igen magas ezekben a munkakörökben.A Mentális Egészség Teszt (MET) állításai közül 17 darab is átvettem, hiszen ezzel az emberek mentális egészségét és általános életérzését lehet mérni. (Varga, Zábó, Török és Oláh,2020) Ennek eredményét a meghatározott 5 dimenzióban megnéztem, majd az eredményt a teszt eredeti eredményeihez hasonlítottam. Végeredményben az mutatkozott meg, hogy mentális egészségük a nagy átlagnak megfelelő. A Koppenhágai Kérdőív a Munkahelyi Pszichoszociális Tényezőkről II. (COPSOQII) magyar verziójából 26 kérdést emeltem át, melyeket a kérdőív elemzési módja alapján értékeltem. Ennek alapján olyan következtetésre lehetett jutni, hogy a válaszok itt is átlagos eredményt hoztak, mégis a jutalmazás és a támogatás területén még igény van a fejlesztésekre. (Nistor & társai, 2015)A munkaköri stresszorokkal kapcsolatosan, melyeket Clipa és Boghean tanulmányában megjelenő faktorok közül emeltem ki (9 darab), az volt látható, hogy a bérek toronymagasan emelkedtek ki a többi felsorolt faktor közül, ami arra enged következtetni, hogy ezen a téren sürgős változást kellene hozni. A stressz mértékével és a stresszkezelési megoldásokkal kapcsolatosan nyitott kérdéseket tettem fel. A stressz mértékét a munkahelyen és a magánéletben is meg tudták határozni, ezeket összegezve és összevetve arra a megállapításra juthattunk, hogy nagy átlagban az óvodában dolgozók munkahelyükön nagyobb stresszt élnek meg mint a magánéletben. A stressz kezelésével kapcsolatosan a válaszok egybevágtak a szakemberek által javasolt technikákkal. Megjelent a sport, a relaxáció és a család és/vagy a kollégák általi támogatás, beszélgetés is. (Smith&társai,2005)Végül Beck szorongás kérdőívének 21 tényezőjét is beleemeltem, mely a szorongás gyakori tüneteit listázza, ezzel pedig az volt a célom, hogy lássam, az óvodában dolgozó, gyermekekkel foglalkozó munkavállalók mennyire szoronganak. Az eredmények azt bizonyították, hogy szerencsére a nagy többsége a válaszadóknak nem szorong, nincsenek súlyos tüneteik. Azonban volt 11 ember, akik erős szorongást mutattak, mely aggodalomra adhat okot körükben.Összességében azt lehet elmondani az óvodában dolgozók mentális egészségével, szorongásával és stresszkezelésével kapcsolatosan, hogy a megkérdezettek körében a nagy többségnek nincs oka aggodalomra, hiszen jól tudják kezelni a velük szemben álló kihívásokat, de van egy kicsi réteg, akiknek szorongása magas, így ha ezen nem változtatnak, az komoly egészségügyi problémákhoz is vezethet.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Emberi Erőforrások

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: egészség, közoktatás, pedagógusok, stressz, stresszkezelés, szakdolgozat
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2024. Jún. 28. 10:37
Utolsó módosítás: 2024. Jún. 28. 10:37

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet