Kis- és középvállalkozások digitalizációja, egy kiskereskedelmi vállalkozás digitalizációjának bemutatása

Olajos Levente István (2023) Kis- és középvállalkozások digitalizációja, egy kiskereskedelmi vállalkozás digitalizációjának bemutatása. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Olajos_Levente_SPJBGC.pdf] PDF
Olajos_Levente_SPJBGC.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (2MB)
[thumbnail of BA_Olajos_Levente.pdf] PDF
BA_Olajos_Levente.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (315kB)
[thumbnail of BA_O_Olajos_Levente_István.pdf] PDF
BA_O_Olajos_Levente_István.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (514kB)
[thumbnail of szakdolgozat-biralat.docx.pdf] PDF
szakdolgozat-biralat.docx.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (226kB)

Absztrakt (kivonat)

A jelenkor egyre inkább gyorsuló hétköznapjaiban a kis- és középvállalatoknak gyorsan és hatékonyan kell reagálniuk a változó feltételekre és ügyféligények változására. Szakdolgozatom témája – a kis- és középvállalkozások digitalizációja – egy olyan aktuális és fontos témát foglal magában, amely napjainkban elengedhetetlen egy fejlődésre hajlandó vállalat esetében. A digitalizáció hatása hazánkban is érezhetően jelen van. Az utóbbi években jelentősen megnőtt az online működő vállalkozások száma és az e-kereskedelem is érezhetően teret hódít hazánkban. Ez is a digitalizáció hozadékának tudható be. A 21. században elvárható egy vállalattól, hogy rendelkezzen online megjelenéssel. A hazai kis- és középvállalati szektorról elmondható, hogy lemaradásban van az Európai Uniós országokhoz képest. A dolgozatom során a bevezetést követően a második tartalmi fejezetben kitértem a kis- és középvállalkozások fogalmi meghatározására, valamint a kis- és középvállalkozások gazdasági jelentőségére. Ezt követően a digitalizáció meghatározása, a digitalizáció aktualizálása és a digitalizáció szintjei, többet közt a digitális transzformáció került bemutatása. Szintén szót ejtettem a kis- és középvállalkozások esetében a digitalizáció előnyeiről és hogy miként tud hatékonyságot növelni. Elemzése került, miként hatott a hazai kkv szektorra a covid-19 járványhelyzet és miként változtatta meg a cégeket. Ezt követte az e-kereskedelem bemutatása, az e-kereskedelmi modellek és a hazai e-kereskedelem részletezése. Az utolsó előtti fejezetben bemutattam azt a kiskereskedelmi vállalatot, ahol jelenleg is dolgozom és szakmai gyakorlatom töltöttem. Kiemeltem a leggyakoribb digitális trendeket, bemutattam a céghez ezek hogyan kapcsolódnak. Kitértem az általam és a segítségemmel elvégzett munkákra és az innovációk bevezetésére. Annak érdekében, hogy pontosabb képet kapjak a hazai kkv szektor helyzetéről kutatási kérdéseket fogalmaztam meg. A dolgozatom elkészítése során az elméleti szakirodalmak és további kutatások segítségével kerestem rájuk a választ. A szakirodalmi áttekintést követően megfogalmaztam két hipotézist is, amelyek a digitalizációval és a hazai környezettel kapcsolatosak. A primer kutatásom egy kérdőív formájában valósult meg. A kutatásból származó eredményekre kielégítő válaszokat kaptam. Megállapítottam, hogy ugyan lemaradásban van a hazai kkv szektor a nagyobb vállalatokhoz képest, de a lemaradás szintje nem jelentős és a hazai kkv szektor hajlandó a digitalizációra és a folyamatos fejlődésre. Ezt alátámasztják a kutatásom során szerzett eredmények, ahol egyértelműen megmutatkozik a felismerés és a digitalizáció szükséglete hazánkban is. Összegzésként azt mondhatom, a hazai kkv-k felismerték a digitalizáció szükségletét, azonban gyakran nem tesznek érte. Hazánkban az innovációs hajlandóság minimális, ennek következtében a vállalatok félnek az újtól és nem mernek belevágni a fejlesztésbe esetleg az új ismeretek tanulásába. Javaslatom az lenne, hogy a vállalatok vezetőinek kéne elsődlegesen felismerni a digitális igényt, és kidolgozni egy tervet, hogyan kívánjak a vállalat digitalizációs szintjét fejleszteni. A felsőbb szintekről indított folyamatok képesek lehetnek a teljes vállalati szférát átjárni. A digitalizáció kapcsán nem csak egy-egy új technológia bevezetésében kell gondolkodnunk, hanem inkább az üzleti modell megváltoztatásán, amely új értékteremtési lehetőségeket hordozhat magában. A szakdolgozatomban taglalt szempontok azokara a problémákra keresik a választ, melyre hazánkban óriási szükség van. A kapott eredmények megmutatták számomra a hazai körképet a digitalizáció terén, segítettek a hazai vállalatok megítélésében és a szakmai kérdések megválaszolásában, valamint hipotézisek vizsgálatában. Végezetül elmondhatom, hogy kutatásom sikeresen zárult, minden kérdésemre a megfelelő választ kaptam, a hipotéziseim közül is mindkettőt el tudtam fogadni az ismeretek értelmében. A dolgozatomban taglalt szempontok érdekesek lehetnek azoknak, akik érdeklődnek a digitalizáció iránt és kíváncsiak arra, hogy milyen változtatásokkal tudunk tenni a fejlődés a versenyképesség megőrzése érdekében.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Gazdaságinformatika Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdaságinformatikus

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: digitalizáció, digitalizálás - digitalizáció, e-kereskedelem, e-marketing - elektronikus marketing, elektronikus kereskedelem - online kereskedelem, elektronikus vásárlás - online vásárlás, kis- és középvállalkozás - KKV, kisvállalatok, kisvállalkozások
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2024. Jún. 28. 10:36
Utolsó módosítás: 2024. Jún. 28. 10:36

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet