A Magyar Honvédség Nagysándor József 51. Híradó- és Vezetésbiztosító Dandár gazdálkodásának bemutatása, utólagos és komplex elemzése és értékelése

Vájer Erzsébet (2023) A Magyar Honvédség Nagysándor József 51. Híradó- és Vezetésbiztosító Dandár gazdálkodásának bemutatása, utólagos és komplex elemzése és értékelése. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Vájer_Erzsébet_MSC_SZV_A Magyar Honvédség Nagysándor József 51. Híradó- és Vezetésbiztosító Dandár gazdálkodásának bemutatása, utólagos és komplex elemzése és értékelése.pdf] PDF
Vájer_Erzsébet_MSC_SZV_A Magyar Honvédség Nagysándor József 51. Híradó- és Vezetésbiztosító Dandár gazdálkodásának bemutatása, utólagos és komplex elemzése és értékelése.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Vájer_Erzsébet_Összefoglalás_MSC_SZV_A Magyar Honvédség Nagysándor József 51. Híradó- és Vezetésbiztosító Dandár gazdálkodásának bemutatása, utólagos és komplex elemzése és értékelése.docx.pdf] PDF
Vájer_Erzsébet_Összefoglalás_MSC_SZV_A Magyar Honvédség Nagysándor József 51. Híradó- és Vezetésbiztosító Dandár gazdálkodásának bemutatása, utólagos és komplex elemzése és értékelése.docx.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (126kB)
[thumbnail of Vájer Erzsébet_bírálat és kérdések_Sisa Krisztina A.pdf] PDF
Vájer Erzsébet_bírálat és kérdések_Sisa Krisztina A.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (387kB)
[thumbnail of Vájer Erszébet_bírálat2_SzijártóB.pdf] PDF
Vájer Erszébet_bírálat2_SzijártóB.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (897kB)

Absztrakt (kivonat)

Dolgozatom első részében az államháztartás központi rendszeréről, az államháztartás fogalmi meghatározásáról, felépítéséről, jogszabályrendszeréről lesz szó. A költségvetési szerveknek tevékenységük során számos törvényt, kormányrendeletet, utasítást kell használniuk ahhoz, hogy gazdálkodásukat, éves beszámolási kötelezettségeiket valósághűen, átláthatóan, világosan el tudják végezni. A jogszabályrendszert és a követendő jogszabályokat ismertetem a dolgozat 2.3. pontjában is, és az irodalomjegyzék megfelelő részénél is. Költségvetés szervezeteit a Magyar Államkincstárnál nyilvántartásba kell vetetni alapításuk után. Alapítóokiratot kötelező készíteni minden költségvetési szervnek. Részletesen bemutatom az alapítóokirat kötelező elemeit. Másik nagyon releváns dokumentum a Szervezeti és Működési szabályzat, melynek szintén bemutatom a kötelező elemeit. Mielőtt a konkrét téma tárgyalásához érnék, kitérek a költségvetési számvitel alapelveire. Az alapelvek betartása a számviteli törvény előírása alapján kell, hogy megtörténjenek, de azt is tudni kell, hogy a költségvetési számvitelnek vannak specialitásai. Ezeket a specifikus szabályokat a 2011. évi CXCV. törvény az államháztartásról, Áht. részletesen előírja. A költségvetési számvitelben megjelenik az eredményszemléletű számvitel és a pénzügyi számvitel egyaránt. A kettős szemlélet az Európai Unió tagállamaira is és Magyarország költségvetési számvitelére is jellemző, ezért teszek egy körutazást e tekintetben az Európai Unió tagállamainak számvitelében is. Magyarországon a módosított eredményszemléletet alkalmazzuk. Minden költségvetési szervnek az alapító okiratban meg kell jelölnie az alaptevékenységét. Így a dolgozat további részében már az MH Nagysándor József 51. Híradó és Vezetésbiztosító Dandár alaptevékenységét, azok számviteli könyvelését tárgyalom. Az MH Nagysándor József 51. Híradó és Vezetésbiztosító Dandár gazdálkodásának bemutatásakor az államháztartási könyvelés olyan fogalmait fejtem ki, mint az előirányzat, kötelezettségvállalás, más fizetési kötelezettségek, teljesítés fogalma. Konkrét könyvelés során az Egységes Rovatrendet használjuk. Az Egységes Rovatrend a költségvetési kiadásokat és bevételeket rovatokra bontja, mely rovatok alapján készül el az Időközi Költségvetési Jelentés, a Mérlegjelentés, majd az éves beszámoló. Táblázatok segítségével szemléltetem az Egységes Rovatrend lényegét. Jelentős szerepet játszik munkánk során a COFOG rendelet. A COFOG szerinti nyilvántartás kötelező, meghatározza a közfeladatok nevét akár kiadási oldalon, akár bevételi oldalon. Sőt, összehasonlítási alapot teremt a nemzetközi költségvetési könyvelésekben szereplő adatokhoz. Használata kötelező! Dolgozatom további részében rátérek az éves beszámoló készítésének témakörére. Az éves beszámolót a Magyar Államkincstár által kibocsátott űrlapokon készítjük el. Az űrlapgarnitúra tartalmazza a kiadások, a bevételek, a támogatások, a COFOG adatainak lebontását. Elemezem a Mérlegjelentés és az Eredménykimutatás adati alapján a kiadások, bevételek alakulását 2021-2022 költségvetési év vonatkozásában. Az ábrák elkészítésével nagyon jól látahó, hogy hogyan alakulnak a teljesítések a módosított előirányzatokhoz képest akár a kiadások, akár a bevételek tekintetében a 2021-2022 év költségvetési terve alapján. A költségvetési szervezet eredményének elemzéséhez segítségül hívom a különböző jövedelmezőségi, hatékonysági, részeredmény mutatókat az adott időszak tekintetében. Összefoglalva: Záródolgozatom a költségvetési szervek gazdálkodása során alkalmazandó számviteli jogszabályok, a módosított eredményszemlélet könyveléséhez szükséges feladatkörökről szól. Az elemzésemet szekunder kutatással végzem el az MH Nagysándor József 51. Híradó és Vezetésbiztosító Dandár, mint katonai költségvetési szerv működésén keresztül.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Számvitel Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Számvitel

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: államháztartás rendszere, államháztartási számvitel, államháztartási szervek, állami költségvetés, költségvetési beszámoló
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2024. Jún. 28. 10:35
Utolsó módosítás: 2024. Jún. 28. 10:35

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet