Online vásárlási szokások és kereskedelem vizsgálata

Novák Barnabás (2023) Online vásárlási szokások és kereskedelem vizsgálata. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Novák_Barnabás_KK8YF3.pdf] PDF
Novák_Barnabás_KK8YF3.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (2MB)
[thumbnail of BA_O_Novák_Barnabás.pdf] PDF
BA_O_Novák_Barnabás.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (341kB)
[thumbnail of BA_B_Novák_Barnabás.pdf] PDF
BA_B_Novák_Barnabás.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (272kB)
[thumbnail of Novák Barnabás_belső bírálat.pdf] PDF
Novák Barnabás_belső bírálat.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (931kB)

Absztrakt (kivonat)

Az online vásárlás forradalmasította a kiskereskedelmi és szolgáltatói piacot. A 2020-as koronavírus-járvány még inkább felgyorsította ezt a folyamatot, hiszen a vásárlók kénytelenek voltak a háztartásukból maradni, és az online vásárlást választani. Az online értékesítés előnyei számos szempontból meghaladják a hagyományos üzleti modell előnyeit. A vállalkozások számára lehetővé teszi, hogy elérjék a globális piacot, és hozzáférjenek olyan vásárlói csoportokhoz, amelyeket hagyományosan nem tudtak elérni. Emellett a vállalkozások rugalmasabban tudnak reagálni a változó vásárlói igényekre, és hatékonyabban tudnak működni. A vásárlók számára az online vásárlás számos előnnyel jár. Kényelmesen és gyorsan vásárolhatnak, és széles termékkínálat közül választhatnak. Emellett az online vásárlás gyakran olcsóbb, mint a hagyományos vásárlás. Az online értékesítés sikeréhez azonban elengedhetetlen a fogyasztói magatartás megértése. A vállalkozásoknak ismerniük kell a vásárlók igényeit és elvárásait, hogy megfelelő termékeket és szolgáltatásokat tudjanak kínálni. Fontos, hogy a vállalkozások megbízhatóak és biztonságosak legyenek, hogy a vásárlók bizalmat érezzenek irántuk. Az online vásárlás továbbra is növekedni fog a jövőben. A vállalkozásoknak fontos, hogy alkalmazkodjanak az új helyzethez, hogy versenyképesek maradhassanak. A fogyasztói magatartás egy összetett viselkedési folyamat, amely magában foglalja az egyén szükségleteit, az egyéni környezet befolyásoló tényezőit, valamint a vásárló információhoz való hozzáférését, az alternatívák értékelésének képességét és a döntéshozatali mechanizmust, ami meghatározza, hogy a vásárló később elégedett vagy elégedetlen lesz-e a vásárlással. Az online térben a vevők igényei és viselkedése helyzettől függően változó. Őket főleg a virtuális térben tudjuk csak megfigyelni, amikor online tranzakciókat hajtanak végre, az interneten böngésznek, és elektronikus nyomokat hagynak maguk után. Az évek során kialakult egyfajta vevői elváráslista az online vásárlással szemben. Ennek elemei közé tartozik a termékbemutatás, az értékesítés, a navigáció, az adatbevitel, a kommunikáció, a termékinformációk, az időfüggetlenség, a széleskörű kínálat, a fizetés biztonsága, a szállítói rugalmasság, az ár képzés és a reklamáció. Ezeket az elvárásokat veszik figyelembe a vásárlók, amikor kiválasztanak egy weboldalt a rendeléseik leadásához. Ez a vásárlási döntési folyamat része. A vásárlási döntési folyamatnak az első lépése a probléma felismerése, majd következik az információgyűjtés, az alternatívák értékelése, a döntés és a vásárlás, végül a vásárlás utáni értékelés. Az alternatívák értékelése során a fogyasztó többféle módon mérlegelhet, és ez a döntés függhet az adott vevő kultúrájától, személyiségétől, lakhelyétől, vallásától és társadalmi osztályától. A kutatásom során három hipotézisre kerestem válaszokat. Ezek a következők voltak: Az emberek műszaki cikkeket vásárolnak leggyakrabban. (további kutatást igényel) Az emberek nem tartják biztonságosnak az online vásárlást. (hamis) Az idősebbek (25+) többet költenek online, mint a fiatalok (0-25). (igaz) A kérdőívet kitöltők közül 99%-a vásárolt már online valaha az életében. Főleg ruházati vagy műszaki cikkeket, illetve jegyeket vásárolnak az emberek online. A megkérdezettek 92%-a, azaz rendkívül nagy többsége, úgy véli, hogy az online vásárlás biztonságos, annak ellenére, hogy napról napra számos veszélyről hallhatunk ezen a területen. A többségük havi rendszerességgel él az online vásárlási lehetőségekkel, de van, aki hetente vagy negyedévente veszi igénybe a webáruházak szolgáltatásait. Ezen alkalommal összeségében egy év alatt általában 20.000 Ft és 100.000 Ft közötti összegben vásárolnak. Kérdésre, hogy miért döntöttek az online vásárlás mellett, több válasz is érkezett. A válaszadók szerint az interneten való rendelés olcsóbb, kényelmesebb és egyszerűbb, továbbá szélesebb termékválaszték áll rendelkezésre, ezért találták előnyösebbnek ezt a vásárlási módot az offline vásárlással szemben.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Alkalmazott Kvantitatív Módszertan Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdaságinformatikus

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: döntési folyamat, e-kereskedelem, elektronikus vásárlás - online vásárlás, internethasználat, vásárlói magatartás
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2024. Jún. 28. 10:34
Utolsó módosítás: 2024. Jún. 28. 10:34

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet