Kustán Bertalan (2023) A logisztikai beszerzés kiszervezésének koncepciója és megvalósíthatósága a hazai kkv szektorban. Pénzügyi és Számviteli Kar.
PDF
Kustán_Bertalan_MSC_VF_A logisztikai beszerzés kiszervezésének koncepciója és megvalósíthatósága a hazai kkv szektorban.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
|
PDF
Összefoglalás.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (183kB) |
|
PDF
Kustán Bertalan.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (683kB) |
|
PDF
KustánBertalan_belső.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (1MB) |
|
PDF
VF Bírálati lap.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (282kB) |
|
PDF
CamScanner 2023-12-28 15.57.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (376kB) |
Absztrakt (kivonat)
A kutatásom első felében szekunder kutatási módszert alkalmaztam és szakirodalmak, valamint szakcikkek áttanulmányozásával kezdtem a tanulmány megalapozását. A dolgozatom legelején az alapvető fogalmak letisztázásával kezdtem, mely lényegében a fuvarozás és szállítmányozás definícióitól egészen az ellátásilánc menedzsment fogalmi tartalmának tisztázásáig tartott. Ezt követően egy hosszabb értekezés következett a 4PL modellel kapcsolatban, először kitérve az „outsourcing” fogalmára, ezt követően a 4PL modellt a 3PL modellel összehasonlítva, majd önálló keretek között tisztázva a szolgáltatási modell tartalmát, illetve ismertetve egyes altípusait. A fogalmi és tartalmi összefoglalást követően annak jártam utána, milyen értéket nyújthat egy 4PL vállalkozás ügyfele számára, milyen tényezők vezethetnek 4PL alkalmazásához, illetve milyen konkrét változások realizálhatók egy hasonló szolgáltató megbízatásával. A következő nagyobb altémája a szakirodalmi áttekintésemnek a 4PL piac globális vizsgálata volt, ebben a részben különböző nemzetközi tanulmányok eredményeit használtam fel és hasonlítottam össze, kitérve a piac előrejelzésére, illetve annak vizsgálatára, a főbb trendek azonosítására. Az általánosabb logisztikai ismeretanyag összegyűjtését követően egy rövidebb fejezetben ismertettem az elképzelt koncepciót részleteiben. Következő altémaként a stratégiai beszerzéssel kapcsolatos elméleti anyagokat összegeztem, amit érdemes tudni a dolgozat középpontjában álló szolgáltató tevékenységéről, hogyan is működik gyakorlatban, illetve mik a főbb döntéskörei és alkalmazott stratégiái. A következőkben egy gyakorlatiasabb, a hazai kkv szektorra fókuszáló rész következett. Ennek első lépés egy átfogó ismertetés volt a célpiacról, annak összetételéről és trendjeiről a főbb mutatóinak felhasználásával. Végezetül az előbb említett kkv piac logisztikai megoldásait vizsgáltam, kiemelt fókusszal arra, hogy milyen mértékben és hogyan alkalmaznak külsős logisztikai vállalkozásokat saját igényeikre. Kutatásom második fele egy nyolc személyes mélyinterjún alapuló, nem reprezentatív, ok-okozati összefüggéseket feltáró primer kutatás volt. A szekunder kutatás eredményei alapján már látható volt, hogy kutatásom egy kevésbé népszerű területet célzott be. Interjú alanyaimat úgy válogattam össze, hogy egyaránt reprezentálva legyenek az ellátási láncok egyes szereplői, megbízó, közvetítő és szolgáltatást nyújtó oldalról is. Az interjú elemzések kezdetén szembesültem azzal, hogy könnyen egymással szöges ellentétben lévő véleményekkel találkoztam bizonyos szereplők válaszait összevetve. A logisztikai vállalatok képviselői egyaránt egyetértettek azzal, hogy a logisztika kritikus tényező valamennyi vállalat számára, ugyanakkor a kkv képviselők ezzel nem feltétlenül értettek egyet. Kritikus tényezőnek egyrészt azért lehet nevezni, mivel a hazai kkv szektort súlyos árérzékenység sújtja, másrészt, mivel egyre fontosabb B2B és B2C piacokon egyaránt a megfelelő színvonalú szolgáltatás. Nem meglepő módon az előző kérdéskör után azzal találkoztam, hogy a logisztika nem kap egységesen figyelmet a kkv vállalatok házán belül, hiába szűkítettem kizárólag kereskedelmi és termelő tevékenységet végző vállalatokra a megkérdezettek körét. Természetesen azonosítani lehetett nagyobb figyelmet igénylő vállalati szektorokat, ezen tényezők ellenére mégis megállapítható volt, hogy a hazai kkv szektor szereplői nem változnak összehangolva a globális események hatására. Az utóbbi évek drasztikus kríziseit is eltérőképpen élték meg, erre több példát is kaptam több oldalról. Részletesebben kitértem arra, hogy milyen is a hazai kkv vállalkozások viszonyulása a logisztikai teendőkhöz és alvállalkozóikhoz és itt egy alapvető kettősséget fedeztem fel a hagyományos és az újvonalas vállalkozói attitűd között. Ezen kívül arra a következtetésre jutottam, hogy a hazai kkv szektor szereplői sokszor alulinformáltak, nincsenek tisztában a logisztikai piac működésének alapjaival sem, ezáltal pedig nincs egy olyan egységes tudás bázis, amire támaszkodva a koncepciót könnyen fel lehetne futtatni. Ezt követően kifejezetten arra fókuszáltam, vajon mennyire lennének nyitottak a kkv döntéshozók logisztikai döntéseik kiszervezésére. A legelején világossá vált, hogy a kkv-k amellett, hogy nem feltétlenül látják a koncepció potenciális eredményeit, még kifejezetten ellenzik is a közvetítőket, annak ellenére, hogy vannak a piacon erre rácáfoló példák. A hazai kkv szektort, termelő és logisztikai vállalatokat egyaránt, átható bizalmatlanság jellemez, ami alapvető akadálya az ötlet térnyerésének. Szintén mentális akadálya a saját döntésekhez való ragaszkodás mentalitása. Emellett jelenleg a hasonló szolgáltatások árszínvonala is megfizethetetlen a legtöbb kkv számára, bár még ha megfizethető is lenne, sokan a lehetséges eredmények mérlegelése nélkül elutasítanák, pusztán a költségek létezése miatt. A kutatás közben azt is megállapítottam, hogy a logisztikai szektoron belül is sokaknak nincs megfelelő piac-releváns szaktudása. Következtetésem szerint a hazai piac még nem áll készen hasonló koncepció befogadására, ugyanakkor a globális trendeket figyelem előtt tartva idővel változás várható. A dolgozatom középpontjában álló elképzelés így véleményem szerint mai viszonyok között nem, idővel azonban megvalósítható és életképes lesz. Kutatásom végén még interjú alanyaimtól közvetítőkkel való együttműködéssel kapcsolatos tapasztalatokat gyűjtöttem, illetve arra voltam kíváncsi, milyen tényezők alapján választanának szakértő-szolgáltatót.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Menedzsment és Vállalkozás Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | 4PL, kis- és középvállalkozások, logisztika, outsourcing, szolgáltatók |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2024. Jún. 28. 10:34 |
Utolsó módosítás: | 2024. Jún. 28. 10:34 |
Actions (login required)
Tétel nézet |