Skaliczki Tímea Adrienn (2023) Lízing finanszírozás egy Merkantil Bankos referens szemszögéből. Pénzügyi és Számviteli Kar.
PDF
Skaliczki_Tímea_Adrienn_MSC_PÜ_LÍZING FINANSZÍROZÁS EGY MERKANTIL BANKOS REFERNS SZEMSZÖGÉBŐL.pdf Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2033. December 06.. Download (1MB) |
|
PDF
OIFHJF_Titkosítási_kérelem.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (198kB) |
|
PDF
Skaliczki Tímea_PÜ_MSC_szakdolgozati összefoglaló.pdf Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2033. December 06.. Download (311kB) |
|
PDF
Bírálat_Skaliczki.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (367kB) |
|
PDF
Kérdés_Skaliczki.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (209kB) |
|
PDF
Skaliczki Tímea_bírálat_AVDH.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (1MB) |
Absztrakt (kivonat)
Cím: Lízing finanszírozás egy Merkantil Bankos referens szemszögéből Hallgató neve: Skaliczki Tímea Adrienn Levelező/ Pénzügy Mester/ Vállalati pénzügy szakirány A Merkantil Bank vezette be Magyarországon elsőként a személygépkocsik részletre történő finanszírozását, több mint 30 éve a hazai gépjármű-finanszírozás meghatározó szereplője. 2022 év végéig a Magyar Lízingszövetség adatai szerint piacvezető volt a Merkantil, de a Magyar Bankholding (MBH csoport) létrejöttével 2023-ra már csak a második legnagyobb finanszírozó ezen a területen. A Merkantil Bank a termelőeszköz üzletágát 2010-ben indította el, a mezőgazdasági gépek, szállítmányozás és fuvarozás, valamint építőipari eszközök finanszírozásában is részt vesz. Az OTP csoport részeként a Merkantil csoport a kelet-közép-európai leányvállalatok lízing finanszírozást illető igazgatását is végzi, így nem csak a hazai, hanem az Európában megjelenő trendeket is figyelemmel kíséri a bank. A szakdolgozat feltárta, hogy mind Európában, mind hazánkban azonos problémákkal küzdött a dolgozat fő témájaként kezelt gépjármű piac és finanszírozás. Az autópiacon a 2019-es év tekinthető a legutóbbi egészséges évnek, nem voltak elakadások a szállítási láncokban, nem volt nyersanyaghiány, a gépjárművek iránti kereslet és kínálat egyensúlyban volt. Továbbá, hazánkat nem érték gazdasági sokkok, mely miatt a finanszírozásba (pl. kamatkörnyezet) bele kellett volna szólnia a kormánynak vagy a jegybanknak. 2020 márciusában megjelent a Covid19-világjárvány, mely részleges vagy teljes gyárbezárásokat hozott magával, így az új autók gyártásában problémák alakultak ki. Ez évben 18,5 %-kal esett vissza az értékesített személy- és kishaszon gépjármű darabszám. 2021 során az autógyártók nagyon lassan, nehezen és drágán jutottak hozzá a gyártáshoz szükséges chipekhez. Tovább súlyosbított a helyzeten a szállításban kialakult problémák, konténer és hajó kapacitás miatti fennakadások. Ebből fakadt, hogy 2021-re újabb 3,4 %-kal esett vissza a regisztrált új gépjármű darabszám. 2022 során az orosz-ukrán konfliktus is nehezítette a helyzetet az újabb nyersanyaghiány, valamint energiaválság miatt. A konfliktus áremelkedést hozott magával. Ekkorra, ha a 2022-es évet 2019-hez viszonyítjuk, akkor 29,8%-os visszaesés volt tapasztalható az újonnan regisztrált gépjárművek piacán. A hazánkban kialakult infláció és áremelkedés hatással volt a gépjárművek árának alakulására. Nem csak az új gépjárművek árai emelkedtek meg – egy-egy márka, modell kapcsán drasztikusan – hanem a jó minőségű használt gépjárművek ára is nőtt. Több vásárló döntött amellett, hogy új autó vásárlás helyett a gazdasági helyzetre való tekintettel kitart a régi mellett még egy ideig. 2023 januárjában érte el az infláció a legmagasabb szintet, ezt követően csökkent mértéke, így a jegybanknak lehetősége volt az alapkamat csökkentésre, így a finanszírozás egy picit olcsóbb lett – de még mindig nem vonzó. A forint gyengülése miatt a magyarok számára drágulnak az importőrök által behozott új gépjárművek, hiszen az árfolyamingadozás kivédésére ár garancia nélkül, aktuális árfolyamon kerül a gépjárművek ára meghatározásra. Mindenképp pozitív tényező, hogy a kamatkörnyezet kedvezőbbé válik az MNB enyhítései miatt, viszont még így is drága a lízing finanszírozás. Gyakorlatilag a magánszemélyek eltűntek, drasztikusan csökkent a lakosság finanszírozása. Sok esetben a gépjármű vásárláshoz személyi kölcsönt igényelnek inkább hiszen például az eszköz tulajdonjoga nem a banké lesz vagy éppen nem kell zálogjog bejegyzést készíteni az eszközre sem – a folyamat egyszerűbb. Egy személyi kölcsön ma olcsóbb és kedvezőbb, mint a lízing. A kis- és középvállalkozások szektorát jelenleg az államilag (kamat)támogatott konstrukciók tartják még a lízing piacon, ezzel szemben a nagyvállalatok igyekeznek saját forrásból megoldani eszközeik beszerzését. Mindemellett az a trend tapasztalható, hogy a fenntarthatóbb gépjárművek iránti kereslet megnőtt, de ez még gyerek cipőben jár Magyarországon. Hazánkban nagyon hiányos az elektromos gépjárművek infrastrukturális kiépítése. Nem feltétlenül jó a karbonsemlegességi törekvése az Uniónak, hiszen az országok felkészültsége és lehetőségeinek szintje rendkívül eltérő. Egy tankolás fizetéssel együtt jelenleg 15 perc, míg egy elektromos gépjármű töltése órákig eltarthat, annak ellenére, hogy a hatótáv sokkal kevesebb. Továbbá, ha ma veszünk drágán egy új fenntarthatóbb gépjárművet, fél év múlva egy sokkal jobb modell jelenik meg a piacon. A szakdolgozat tehát főként a gépjármű piacra és a gépkocsik lízing finanszírozására koncentrál, mely mellett érintőlegesen tárgyalja a Merkantil Bank egyéb üzletágait, azok piaci részesedését is. Kitekintést nyújt az OTP-Merkantil csoport nemzetközi eredményeire is.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Pénzügy Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | gépjármű finanszírozás, gépjármű piaci trendek, gépkocsilízing, lízing, Merkantil Bank Zrt., OTP csoport |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2024. Jún. 28. 10:34 |
Utolsó módosítás: | 2024. Jún. 28. 10:34 |
Actions (login required)
Tétel nézet |