A VAMAV Kft. vagyoni-, pénzügyi és jövedelmezőségi helyzetének értékelése és az eredmény alakulását befolyásoló tényezők utólagos vizsgálata 2020-2023. évi beszámolók alapján

Varga Attila (2023) A VAMAV Kft. vagyoni-, pénzügyi és jövedelmezőségi helyzetének értékelése és az eredmény alakulását befolyásoló tényezők utólagos vizsgálata 2020-2023. évi beszámolók alapján. Pénzügyi és Számviteli Kar. (Kéziratban)

[thumbnail of Varga Attila_B0ZFWS.pdf] PDF
Varga Attila_B0ZFWS.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BA_O_Varga_Attila.pdf] PDF
BA_O_Varga_Attila.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (327kB)
[thumbnail of BA_B_Varga_Attila.pdf] PDF
BA_B_Varga_Attila.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (186kB)
[thumbnail of Varga Attila_belső bírálat_SzijártóB.pdf] PDF
Varga Attila_belső bírálat_SzijártóB.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (436kB)

Absztrakt (kivonat)

Mérnök-közgazdász szakos hallgatóként az előző félévek során megszerzett tudásra alapozva, dolgozatomban egy Magyarországon egyedülálló vállalkozás elemzésével foglalkozom. Ez a VAMAV Kft., aki piacvezető a vasúti felépítményi szerkezetek (vasúti váltók, kitérők) gyártásában és elsőszámú stratégiai partner a magyar vasúthálózat működtetésében.Vizsgálatom alapinformációit az éves beszámolókból és kapcsolódó mellékletekből nyertem. Ezen dokumentumok segítségével sikerült átfogó képet kapni a vállalkozás vagyoni, pénzügyi, jövedelmezőségi és hatékonysági helyzetéről. Az elemzés a 2019/20-2022/23 gazdasági év időszakait ölelte fel, amely az ingadozó piaci környezetnek köszönhetően változatos adatokat biztosított a feladat végrehajtásához. A vizsgált 4 év adatai alapján megítélésem szerint elegendő információ állt rendelkezésre ahhoz, hogy a vállalkozásról átfogó képet nyújtsak és a megfelelő következtetéseket le lehessen vonni. Ehhez a képzés során alkalmazott és elsajátított eszközöket és mutatószámokat használtam, kiegészítve a szakirodalmi háttér alátámasztásával. Az elemzést a legjobb tudásom szerint végeztem, külön hangsúlyt fektetve a gyakorlati alkalmazhatóságra és igyekeztem a kapott eredményeket, mutatószámokat a vállalat példáján keresztül bemutatni.A bevezetést követően az első fejezetben a beszámolókészítés szükségességéről, a beszámolási kötelezettségről és a 2000. évi C. törvény rendelkezéseiről fejtettem ki a dolgozat elkészítéséhez szükséges elvi alapokat. A számviteli törvény, mint egységes információs rendszer kulcsfontosságú eleme az éves beszámoló, melynek ismertetésére és összetételére a második fejezetben fektettem hangsúlyt. Mivel a vállalat beszámolási kötelezettségét éves beszámolóval abszolválja, a továbbiakban ennek részletes elemzésével folytattam dolgozatom.A 3. fejezetben a VAMAV Kft. történetéről, tulajdonosi hátteréről és a magyar kötöttpályás közlekedésben nélkülözhetetlen tevékenységéről fejtettem ki a gondolataimat. A vállalat által gyártott fő termékek a kitérők, melyek kulcsfontosságú elemei a vasúti infrastruktúra hálózatnak. A fejezetben sor került még a cég számviteli politikájának ismertetésére, amit a számviteli törvény és az anyavállalat által megfogalmazott elvárásoknak megfelelően alkalmaznak.A munkát az elemzés érdemi részével, a társaság vagyoni és pénzügyi helyzetének elemzésével folytattam. A mérleget eszköz- és forrásállomány összetétele szerint elemeztem, majd kiszámítottam a vertikális és horizontális mutatószámokat.Vertikális elemzésnél a tőkeszerkezeti mutatók számítását végeztem, horizontális elemzésnél pedig a befektetett eszközök, a szállítók fedezettsége, valamint a nettó forgótőke került kifejtésre. A fejezetet a likviditási mutatók elemzése követte, ahol kifejeztem az általános likviditási mutatót, a likviditási gyorsrátát és a pénzeszköz likviditást is. Az adósságállományra vonatkozó mutatószámok a vizsgált időszakban nem voltak értelmezhetők, mert a vállalat nem rendelkezett hosszú távú kötelezettségekkel. A kapott eredményeket táblázatos és grafikus formában is ábrázoltam a szemléltetés és az adatok könnyebb összehasonlíthatósága miatt.Az 5. fejezetben az eredménykimutatás adatainak elemzésével foglalkoztam, melyek a jövedelmezőségi és hatékonysági mutatók kiszámításához nélkülözhetetlenek. A jövedelmezőségi mutatóknál az árbevétel-, tőke-, élőmunka-ráfordítás, és az eszközarányos jövedelmezőséget mutattam be részletesebben. A hatékonysági mutatók vizsgálatánál első lépésként kifejeztem a nettó termelési értékeket a kívánt időszakokra, majd elvégeztem a komplex hatékonyság vizsgálatát. A továbbiakban vizsgáltam a vevők, szállítók, készletek és a tőkehatékonyság szempontjából releváns mutatókat, majd végül az élőmunka- és a bérhatékonyság alakulásával zártam elemzésem.Összeségében megállapítható, hogy a vizsgált időszakban a VAMAV Kft. vagyonának legnagyobb részét a forgóeszközök tették ki, arányuk átlagosan 77% feletti. A forgóeszközök meghatározó részét a készletek képezték, melyek a mérlegfordulónap környékén kifejezetten magasak, mert a cégnek gondoskodnia kell a hosszú átfutási idejű alapanyagokról a tavasszal megugró vevői rendelések kielégítéséhez.A befektetett eszközök a vagyon közel egynegyedét adják, de egy termelő vállalkozásnál a befektetett eszközök értékének magasabb arányúnak kellene lennie, ezért itt ez alacsonynak tekinthető. A cégnek növelni kellene a műszaki berendezések és termelő gépek részarányát, hiszen a géppark folyamatos fejlesztése és korszerűsítése elengedhetetlen. Ez nagyban függ a tulajdonos döntésétől, hogy a nyereség visszaforgatásával befektet egy nagy volumenű beruházásba, amivel a hosszútávú fejlődést és stabilitást lehetne biztosítani.Tőkeellátottságát tekintve, egy tőkeerős társaságról beszélünk, annak ellenére, hogy a mutatókban csökkenés látható. A 2022/23. évi alacsonyabb értéket a rövid lejáratú kötelezettségek, azon belül a vevőktől kapott előlegek okozzák. Azt is megtudhattuk a tőkefeszültségi mutatóból, hogy nem áll fent az eladósodottság veszélye, a cég saját tőkéből finanszírozza a tevékenységét és nem idegen tőkéből. Egyedül az utolsó évben alakult kedvezőtlenül a tőkefeszültségi mutató, ekkor jelentős előleg érkezett az egyik legnagyobb vasútépítési projekthez köthetően, ami kötelezettségek túlsúlyát eredményezte. A tőkeerősséget az is alátámasztja, hogy a nettó forgótőke végig kedvező, pozitív értékű.A pénzügyi helyzetet likviditási mutatókkal csak rövid távon elemeztem, mert a vállalat nem rendelkezett hosszú lejáratú kötelezettségekkel. Az általános likviditási mutató elfogadható eredményt láttatott, de a gyorsráta és a pénzeszköz likviditás kedvezőtlen képet mutatnak a fizetőképességről. Ennek oka, hogy a vállalat vagyonának nagy része a készletekben van lekötve. A cég fizetőképességét az a tény megerősíti, hogy az egyik tulajdonos a magyar állam (a MÁV Zrt. révén), az osztrák anyacég pedig egy tőkeerős multinacionális vállalat.A jövedelmezőségi mutatók vizsgálatánál a legkedvezőbb értéket a tőke-arányos adózott eredmény (ROE) értéke mutatta, melyre csak az adózott eredmény változása volt hatással. A legalacsonyabb értékű mutatószám az árbevétel arányos üzemi eredményhez kötődött, melyet pénzügyi műveletek negatív eredménye alakított. A vizsgált évek közül a legkedvezőbb mutatószámokat a 2019/20. gazdasági évhez kötődtek, amikor rekord árbevételt realizált a vállalat.A hatékonysági mutatók vizsgálatánál a vevők és szállítók átfutási ideje kedvező értékeket jeleztek, ellentétben a készletek forgási idejével. Bár a készletgazdálkodás fejlődése kedvező irányba mozdult, a vállalat vagyona jelentős ideig a készletekben volt lekötve.Összefoglalva az elvégzett elemzés eredményeként többségében kedvező értékeket kaptam, azonban sikerült rávilágítanom olyan területekre is, amely fejlesztési potenciállal bír. A vállalat a vizsgált időszakban végig nyereségesen működött, ami a menedzsment és a munkavállalók teljesítményének köszönhető. Bízom benne, hogy a VAMAV Kft. úgy, mint a múltban, a jövőben is kiemelkedő teljesítményt fog nyújtani. A versenyképes és fenntartható vasúti közlekedés biztosításához elengedhetetlen a folyamatos fejlesztés, mert a vasút nemcsak a múlt, de a jövő közlekedési eszköze is.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Számvitel Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Mérnök közgazdász

Mű típusa: záródolgozat
Kulcsszavak: elemzés(ek), jövedelmi helyzet, pénzügyi helyzet, vagyoni helyzet, vállalatelemzés
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2024. Jún. 28. 10:31
Utolsó módosítás: 2024. Jún. 28. 10:31

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet