Papp Róbert Miklós (2023) A HR kontrolling szerepe a közigazgatásban. Pénzügyi és Számviteli Kar. (Kéziratban)
PDF
Papp_Róbert_Miklós_FHN28S.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
|
PDF
SZTK_O_Papp_Róbert_Miklós.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (158kB) |
|
PDF
Papp Róbert Miklós.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (180kB) |
|
PDF
SZTK_B_Pintér_Csilla.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (1MB) |
Absztrakt (kivonat)
Dolgozatomban a közigazgatás területét vizsgáltam több szemponton keresztül. Megvizsgáltam az alakulását, ami az elmúlt évtizedben nagy változást okozott és megvizsgáltam a jelenlegi folyamatait, melyekre kockázatelemzést készítettem. Elmondhatom, hogy a változások melyek az elmúlt évtizedben végbementek gyökeresen változtatták meg a szervezetek működését és nehéz olyan területet találni, amelyben még a régi trend szerinti hagyományos folyamatok működnének. Ez a változás egy az állam által segített irányított átalakulás területileg is újra strukturálta a teljes közigazgatási rendszert. Egy új, világméretű járványra, pánikra és gazdasági hanyatlásra senki nem számított, így a szervezeteknek is át kellett alakítania működésüket, át kellett térni otthoni munkavégzésre, az új munkafolyamatokba mind a dolgozóknak, mind a szervezetnek bele kellett szokni, valamint meg kellett tanulni az új technológiák használatát és a kapcsolattartás újjászervezését. Ebben az átrendeződésben a kommunikáció kiemelt fontossággal bír, ugyanis csökkentheti a technostresszt, illetve a mentális és a fizikai rendellenességeket, hangsúlyozva az egyértelmű és hatékony tájékoztatás fontosságát. Ebben az időszakban a digitális megoldások egyre inkább teret nyertek, így az online kapcsolattartás, mint az egészség megőrzésének hatékony eszköze, nagyban felértékelődött. A járványhelyzet alatt a szervezeteknek egyedi és hatékony kommunikációs stratégiákat kellett kialakítani, mellyel szembenéztek a digitalizációtól való félelemmel, valamint megőrizték a munkavállalók egészségét. A szervezetek egyre inkább ki vannak téve a digitalizációs nyomásnak, így tisztában kell lenniük a technológiai vívmányok előnyeivel és kockázataival is. Figyelembe véve a hatékony szervezeti kommunikációs rendszer előtt álló lehetőségeket, a szükséges és a fontos információk azonnali megszerzésének lehetőségét, valamint a technológia és ezáltal a munkafolyamatok töretlen fejlődését, az átlátható kommunikáció nem elegendő. A hatékony szervezeti kommunikáció érdekében folyamatosan figyelemmel kell kísérni a munkatársak elégedettségét a szervezeti kommunikációt illetően, valamint figyelembe kell venni, hogy a home office-ban dolgozók mennyire gyorsan jutnak hozzá az információkhoz. Kérdőíves elemzés előzte meg a kockázatelemzést és értékelést, amelyben elmondhatom, hogy a fentieket alátámasztva a kommunikáció fejlesztésének kell a középpontban állnia minden szervezeti egység minden szintjén. A kommunikáció és a kapcsolatok fejlesztésében a vezetői szerepvállalás is nagyon magas kell, hogy legyen, hiszen minden esetben az ő felelősségük, hogy a szervezetben dolgozók mennyire elégedettek, és ennek hatására munkavégzésük mennyire hatékony, illetve a szolgáltatásokat igénybe vevők, az ügyfelek is mennyire elégedettek. Ennek megoldására szintén az oktatás, képzés ad lehetőséget, hogy javításra kerüljön. A közigazgatás megváltozott folyamatai más képességeket igényelnek nem csak a beosztottaktól, hanem a vezetőktől is. Olyan ismereteket kell elsajátítaniuk, amik képessé teszik őket a beosztottakkal való érzékenyítésre. Szemléletük módosításával elérhető, hogy a dolgozókat ne eszköznek, hanem partnernek tekintsék. A kommunikáció vizsgálata közben megjelent egyéb, szintén a kommunikációra visszavezethető igény a beosztottak részéről, hogy a szervezeti célokat jobban meg szeretnék ismerni. Ennek megoldása egy olyan folyamat kialakítása, amelybe időről időre akár digitális csatornákon keresztül akár kontakt formában ismerteti a dolgozókkal a szervezeti változásokat és megismerteti velük a változások céljait. A kérdőív elemzése után elvégeztem a SWOT elemzést, melyben mind a szakirodalom által megismert változások, mind a felmérésem eredményei alapján besoroltam az erősségeket, a gyengeségeket, a lehetőségeket, és a veszélyeket. Ezek alapján is azt az eredményt kaptam, hogy a legfontosabb minden folyamat fejlesztése kapcsán a kommunikáció javítása. Ha a közigazgatásban a HR kontrolling területet vizsgáljuk megállapítható, hogy nagymértékben eltér az ipari vállalkozásoktól nem csak struktúrájában, hanem a munkavállalók által kialakított szervezeti kultúrában is. Míg a COVID hatására megnövekedett otthoni munkavégzés máshol arra sarkalta a dolgozókat, hogy a járványhelyzet megszűnése után is maradjanak otthon, addig ez a közigazgatás területén dolgozók körében ellenkezőleg van. Így fontos, hogy a HR ennek megfelelően járjon el a dolgozók oktatása és mentálhigiénés fejlesztési területeiken. Az eddigi változások nagyon megviselték a szervezeteket és nagyon nagy szükség van a dolgozók elégedettségének növelésére. Láthatóvá vált, hogy az elmúlt évek során számtalan stresszfaktor jelent meg a munkavállalók életében. Felgyorsult, stresszes környezetben megnövekedett a bizonytalanság, és erős stressz jelent meg az életükben. Ezért gondolom nagyon fontosnak azt, hogy megőrizzük egészségünket, belső harmóniánkat, hogy megtaláljuk a szükséges egyensúlyt, és találjunk olyan tevékenységeket, a munkában és a magánéletben egyaránt, amelyek mindezeket elősegítik. A lelki egészség szorosan kapcsolódik a pszichológiailag értelmezett biztonsággal. Ha egy szervezet mentálhigiénés programokat szervez, akkor a munkavállalók jólléte, pszichológiai biztonságérzete javul és lojalitást, és teljesítménynövekedést eredményez. Az elemzéseim és az elemzések eredményei alapján tehát az alábbi területeken lenne szükség javítani, hogy a dolgozók elégedettségét növelni lehessen ezzel csökkentve a fluktuációt. · Kapcsolatok fejlesztése munkatársak között. · Kommunikáció javítása a vezetők és beosztottak között. · Szervezeti célok kommunikálása a dolgozók számára. · Szakmai képzések tervezése, beosztottak számára, felmérve az igényeket. · Vezetők képzése, fejlesztése (szemléletváltás is szükséges a szervezeti változásokhoz) · Digitális technológia fejlesztése, hogy a kommunikáció extrém esetekben is fennmaradjon. · Nem várt eseményekre kockázatértékelés és kezelés végzése, hogy csökkenteni lehessen a káros hatásokat A vizsgálat alapján megállapítható, hogy minden fejlesztendő területen van a digitális világ által nyújtott segítség, ami leveszi a terhet mind a dolgozókról mind a szolgáltatásokat igénybe vevő ügyfelekről. Az egyes területeken bevezethető szoftveres rendszerek megkönnyítik a munkát és a döntéshozatalt egyaránt. Emellett adatokat gyűjtenek, amit tovább elemezve folyamatosan javítani lehet a minőségi szolgáltatást és a rendszer egészének működését. A folyamatok és a munka vagy a döntés támogatása mellett további előnye a digitális fejlesztéseknek, hogy egyre jobb biztonsági rendszerek alakíthatók ki, melyek megőrzik a személyes információkat és megfelelnek a folyamatosan változó GDPR törvényeknek is. A HR toborzási és kiválasztási folyamataiban is segítséget tud nyújtani amellett, hogy az adatvédelmi beállításokkal nem kerül ki illetéktelenek számára senki személyes anyaga, továbbá a szükséges elemzésekkel segíti a kiválasztási folyamatokat. Összességében elmondható minden közigazgatási szervezetre, hogy a fent felsorolt területek fejlesztése javítja a szervezet hatékonyságát és a HR folyamatok digitális fejlesztése segíti a döntéshozók munkáját, függetlenül attól, hogy mekkora szervezetről van szó.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Számvitel Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | záródolgozat |
---|---|
Kulcsszavak: | HR, humán erőforrás menedzsment, humánkontrolling, koronavírus-járvány (COVID-19), közigazgatás |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2024. Jún. 28. 10:30 |
Utolsó módosítás: | 2024. Jún. 28. 10:30 |
Actions (login required)
Tétel nézet |