A távmunka és a home office hatékonyságának kérdése Magyarországon

Mártai Petra Bianka (2023) A távmunka és a home office hatékonyságának kérdése Magyarországon. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Mártai_Petra_Bianka_CMOVKV.pdf] PDF
Mártai_Petra_Bianka_CMOVKV.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BA_O_Mártai_Petra_Bianka.pdf] PDF
BA_O_Mártai_Petra_Bianka.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (212kB)
[thumbnail of BA_B_Mártai_Petra_Bianka.pdf] PDF
BA_B_Mártai_Petra_Bianka.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (179kB)
[thumbnail of Mártai Petra Bianka bírálat.pdf] PDF
Mártai Petra Bianka bírálat.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (231kB)

Absztrakt (kivonat)

A COVID-19 megjelenése óta, egyre növekvő relevanciával rendelkezik hazánkban mind a távmunka és a home office jelensége is. Bár mindkét munkavégzési forma már régebb óta jelen van a vállalati életben, sokkal kevésbé volt elterjedt és népszerű ez a két fogalom az utóbbi közel négy évhez képest.Témaválasztásomat nagyban befolyásolta a személyes érdekeltségem és kapcsolódásom a témakörhöz, hiszen én magam is rendszeresen home office munkaformában dolgozom. Számos kérdést és feltételezést vetett fel bennem a téma, ugyanis véleményem szerint hazánkban még a mai napig nem olyan szinten elfogadottak és stabilan működőek az atipikus munkavégzési formák, mint más országokban. Kiemelten fontosnak tartottam a témám szempontjából nem csak a hazai, de a külföldi körülmények bemutatását is, ami a további kutatásaim során mérvadó összehasonlítási alapként szolgált.Dolgozatomban főként arra a kutatási kérdésre fektettem a hangsúlyt, hogy miként hat a fent említett két atipikus munkavégzési forma, a vállalati működés hatékonyságára, Magyarországon. Kutatásomban lényegbeli szerepet kapott mind munkáltatói, illetve munkavállalói oldalról is a téma relevanciájának bemutatása, a munkavállalói és munkaadói elégedettség legmeghatározóbb tényezőinek feltárása, illetve ezek eredményét összevetve, a vállalati hatékonyság mértékének és annak okainak kiértékelése.Témaköröm elméleti hátterének részletes bemutatásához elsősorban meghatároztam a két atipikus munkavégzési forma fogalmát, majd ezek elterjedésének okairól és mértékéről nyújtottam egy átfogó képet. Ezek mellett kiemeltem a két munkavégzési forma jogi feltételeit is. A téma relevanciájával és széleskörű aspektusával főként külföldi cikkek és tanulmányok foglalkoznak, melyek kvalitatív, illetve kvantitatív kutatások eredményeit és megállapításait foglalják magukban. Ezek alapján határoztam meg a két atipikus munkavégzési forma legrelevánsabb lehetőségeit és korlátjait. Úgy gondolom, hogy a témám elméleti hátterére, illetve az azt feldolgozó kutatásokra alapozva olyan hipotéziseket tudtam megfogalmazni, melyeket érdemleges mennyiségű és minőségű adattal tudtam alátámasztani.A szekunder, valamint az empirikus kutatásom bemutatásával párhuzamosan vizsgáltam és figyeltem meg a témám kulcsponti tényezőjét. A kutatásaim eredményeire alapozva határoztam meg, hogy hogyan hat a két atipikus munkavégzési forma a vállalati hatékonyságra. Az említett tényezőt több aspektusból is megközelítettem, hiszen munkavállalói és munkaadói oldalról eltérnek az eredményesség tényezői és feltételei, melyeket az általam készített kérdőív és interjúim eredményivel mutattam be. Míg dolgozói oldalról inkább a munka hatékonysága mérhető, munkáltatói szemszögből maga a vállalat működésének hatékonysága figyelhető meg. A kutatásom eredményeit az általam feldolgozott szakirodalmakkal, a saját tapasztalataimmal, illetve véleményemmel tettem teljessé. Úgy gondolom, hogy a szakdolgozatom egy-, napjainkban fénykorát élő tematikát dolgoz fel, az erre való tekintettel igyekeztem a kutatási kérdésem minél alaposabb és pontosabb kiértékelésére, majd megválaszolására.A kutatási eredményeim, valamint a személyes álláspontom alapján, a home office és a távmunka munkavégzési formák nincsenek szignifikáns hatással a vállalati hatékonyságra, hazánkban. A két atipikus foglalkoztatási forma természetesen számtalan változtatást követelt a megszokott klasszikus munkavégzéshez és vállalati működéshez képest, ennek ellenére jelenleg nem mérhető hangsúlyosan javuló vagy romló tendencia sem, a szervezetek hatékonyságot illetően. Kutatásaim alapján arra a következtetésre jutottam, hogy jelenleg még számos kiaknázatlan lehetőséget rejt a két munkavégzési forma, melyek felismerése és alkalmazása sok esetben még folyamatban van.Eredményeim alapján továbbá az az álláspontom, hogy a vállalati hatékonyság növeléséhez kulcsponti tényező a megfelelő vezetés és szervezeti kultúra kialakítása. A munkáltatók részéről elengedhetetlen a vezetői készségek folyamatos fejlesztése, a magas érzelmi intelligencia és a potenciális vezetői képességek megléte. Emellett, amunkavállalók készségeinek fejlesztése sem elhanyagolandó, mely a digitális munkavégzés által szükségszerű a munkafolyamatok gördülékeny elvégzéséhez.Úgy vélem, hogy a home office és a távmunka alkalmazása jelenleg a dolgozók elégedettsége szempontjából jelenti a legmeghatározóbb előnyt a vállalatok számára. A szervezetek eredményessége szempontjából létfontosságú a hatékony munkaerő, így az ezt támogató stratégiák és lehetőségek kihasználása nélkülözhetetlen.A témám feldolgozása során az egyik leggyakrabban előforduló jelenség a vállalati hatékonyság szempontjából, a kapcsolatok és a kommunikáció komponense volt. A kutatásaim alapján úgy feltételezem, hogy jelenleg még gyakoriak a home office-t és távmunkát alkalmazó vállalatokban a komplikációk és az akadályok felmerülése, a két tényező hatékonyságát és minőségét illetően. Ebből kifolyólag javasolnám a munkáltatók számára, a két jelenség fontosságának, valamint akadályainak felmérését, továbbá a megoldáshoz vezető folyamatok kialakítását és átstrukturálását.Javaslataim összegzéseként azt a zárógondolatot tudom megfogalmazni, hogy a szervezetek eredményessége szempontjából nem csupán a jelenlegi műveletek optimalizálása lényegbeli, de a jövőre való felkészülés és az ehhez elengedhetetlen alkalmazkodóképes stratégia kialakítása is a hosszútávú siker kulcsa.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment és Vállalkozás Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Lepsényi András
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Majsai Richárd
Belső
Mestertanár; Menedzsment és Vállalkozás Tanszék; PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: hatékonyság, home office, munkaadói elégedettség, munkavállalói elégedettség, távmunka
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2024. Jún. 28. 10:30
Utolsó módosítás: 2024. Jún. 28. 10:30

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet