Vállalatok társadalmi felelősségvállalása a divatiparban

Nagy Dániel (2023) Vállalatok társadalmi felelősségvállalása a divatiparban. Pénzügyi és Számviteli Kar. (Kéziratban)

[thumbnail of Nagy_Dániel_HJ1UJM.pdf] PDF
Nagy_Dániel_HJ1UJM.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of szakdolgozat-osszefoglalas.pdf] PDF
szakdolgozat-osszefoglalas.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (536kB)
[thumbnail of Nagy_D_gyzs.pdf] PDF
Nagy_D_gyzs.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (170kB)
[thumbnail of Biralat_NagyD.pdf] PDF
Biralat_NagyD.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (921kB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatomban szeretném bemutatni a vállalati felelősségvállalás elméleti és gyakorlati alkalmazását. Szakirodalmi áttekintés segítségével meghatározom, hogy mit jelent a vállalati felelősségvállalás, hogyan alakult ki különböző kontinenseken, milyen irányzatai vannak. Milyen érintettekre koncentráljon az adott cég, hogyan tud sikeres maradni a piacon, milyen kampányokat folytat, kik a kampányok érintettjei. A Világbank szerint a textílfeldolgozás- és gyártás a globális vízszennyezés 20%-áért, illetve a globális szén-dioxid kibocsátás 10%-áért felelős, ezért a téma jelenleg nagyon fontos és érdekes, mert a jövőnk szempontjából sem elhanyagolható, hogy a vállalatok hogyan viszonyulnak a felelősségvállalás és a fenntarthatóság kérdéséhez. Emiatt az egyre növekvő fontossága miatt választottam a témát, tanulmányaim során felkeltette az érdeklődésem, hogy a nagyvállalatok hogyan tudnak hozzájárulni az egyre súlyosbodó környezeti terhelés és a társadalmi problémák megoldásához. A vállalatoknak a saját gazdaági érdekein túl figyelnie kell környezetére és foglalkoznia kell a társadalmilag számára fontos kiemelt problémákkal is. Napjainkban a vállalatok egyre élesebb versenyben vannak egymással, melynek egyik fő eleme a marketing, jó kommunikációs folyamatok és ezekkel szoros összefüggésben a hírnév. Nagyhatással van munkaerőpiaci erejére és a társadalomban kialakult képére, hogy hogyan és milyen üzenetekkel képes elérni a potenciális vásárlókat. A vállalatok az utóbbi évtizedekben felismerték a társadalmi elfogadottság értéknövelő voltát, ezért a Corporate Citizenship (CC, a vállalat mint jó polgár) és a Corporate Social Responsibility (CSR, a vállalat társadalmifelelősségvállalása) kérdése ma a vállalati kommunikáció szerves része. Ma már elvárjuk egyvállalattól, hogy felelősségteljesen működjön és cselekedjen. Ez a felelősségteljes gondolkodás ki kell, hogy terjedjen a környezeti tényezőkre, az alkalmazottaikra és a fogyasztókra. A felelősségteljes vállalatirányítás olyan kölcsönös előnyökkel jár, melyben a vállalat erősíti a saját létét is, azzal, hogy kevesebb problémával küzdő környezetet hagy maga körül, ezt a vásárlók pedig olyan pozitív visszacsatolással jutalmazzák, hogy vásárolják termékeiket és jóhírét keltik, ami már bevételben is megmutatkozik. Napjainkban a CSR egyre fontosabb, korábban a vállalkozások csak az saját érdekeiket és a bevételt, a minél nagyobb profitot keresték, nem is gondolva a CSR fontosságára, de mára kezdik belátni, hogy felelősséggel tartoznak azok iránt, akikre hatással vannak. A szakdolgozatommal szeretném felmérni, hogy a fogyasztók hogyan vélekednek a felelősségvállalás fontosságáról, mely tevékenységeket tartják a legfontosabbnak és produktívnak, illetve van-e olyan tevékenység, amit kontraproduktívnak ítélnek meg fogyasztói oldalról. Kutatásomban szeretném ismertetni a CSR hátterét, történetét, nemzetközi és magyarországi helyzetét is, hol tart most Magyarországon ez a folyamat és hol jellemző leginkább. Kutatásomban célom, hogy megismerjem a fogyasztók hozzáállását a társadalmi felelősségvállaláshoz, mit gondolnak róla, ismernek-e konkrét felelősségvállalási tevékenységeket. A vizsgálat célja, hogy felmérje, a fogyasztók szerint melyik folyamatok hasznosak, miben lehetne fejlődni, rájuk van-e hatása a CSR-nek. A kutatás végén levonásra kerül a következtetés a jelenlegi helyzetről és a dolgozat egy javaslatétellel zárul, hogy miben lehetne fejlődni a tudatosságot illetően fogyasztói szemmel és milyen ehetőségek vannak még a társadalmi felelősségvállalással kapcsolatos tevékenységekben. A kutatás első fele szekunder kutatásra épül, ahol szakirodalmi forrásokra alapozva betekintést gyújtanék a CSR-be. A primer kutatásban pedig kérdőiíves felmérés keretein belül a fogyasztók/vásárlók attitűtdjét elemzem, a fogyasztók alapján. A felmérés célcsoportja a hazai vásárlók, az alanyokat internet segítségével kérdeztem meg, a válaszok feldolgozása pedig a Microsoft Office Excel program segítségével történt meg.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment és Vállalkozás Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Mérnök közgazdász

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Győri Zsuzsanna
Belső
tudományos főmunkatárs; Menedzsment és Vállalkozás Tanszék; PSZK
Szanati Angéla
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: záródolgozat
Kulcsszavak: CSR, divat, fenntartható fejlődés, környezetvédelem, társadalmi felelősségvállalás, textilipar
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2024. Jún. 28. 10:30
Utolsó módosítás: 2024. Jún. 28. 10:30

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet