A fizikai munkaerő fejlesztése és a tanulási motiváció egy nagyvállalati példa alapján

Rácz Blanka (2023) A fizikai munkaerő fejlesztése és a tanulási motiváció egy nagyvállalati példa alapján. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Rácz_Blanka_TO5UID.pdf] PDF
Rácz_Blanka_TO5UID.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2028. December 04..

Download (896kB)
[thumbnail of Titkosítási kérelem.pdf] PDF
Titkosítási kérelem.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (295kB)
[thumbnail of BA_O_Rácz_Blanka.pdf] PDF
BA_O_Rácz_Blanka.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2028. December 04..

Download (157kB)
[thumbnail of Racz Blanka biralat DNI 231229.pdf] PDF
Racz Blanka biralat DNI 231229.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (330kB)
[thumbnail of szakdolgozat-biralat-es-javaslat_2021-szeptembertol_külső konzulens részére.pdf] PDF
szakdolgozat-biralat-es-javaslat_2021-szeptembertol_külső konzulens részére.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (256kB)

Absztrakt (kivonat)

A szakdolgozatom témája a fizikai munkaerő tanulási motivációja volt, amelyet a szakmai gyakorlati helyemen az E.ON Dél-dunántúli Áramhálózati Zrt., E.ON Észak-dunántúli Áramhálózati Zrt, valamint ELMŰ Hálózati Kft. cégeknél dolgozó munkatársak körében vizsgáltam vegyes módszertannal. A dolgozatomban a motiváció és az andragógia témakörök elméleti hátterét vizsgáltam meg szakirodalmak segítségével, majd az egyéni kutatásom eredményeit elemeztem. A kutatásom egy kérdőívből állt, melyet a fentebb említett cégektől érkező elektrikusok, villanyszerelők töltöttek ki. A kérdőívem 27 kérdésből állt, aminek a célja az volt, hogy kiderüljön, vajon mi motiválja őket arra, hogy a képzéseken jól teljesítsenek, valamint a fakultatív képzéseken részt vegyenek. Emellett készítettem három interjút, egyet a szakterület vezetőjével, illetve egyet egyet két oktatóval. Ebben az volt az érdekes, hogy a két oktató más telephelyeken dolgozott, így az oktatóktól kaptam egy képet a szigetvári, illetve a budapesti telephelyeken induló képzésekről. A vezetővel inkább a vezetői szerepvállalásról beszéltünk, illetve arról, hogy hogyan látja a motivációt egy szerelőnél, aki akár több éve nem ült iskolapadban, a vezető hogyan nyújthat számára segítséget, míg az oktatókkal kifejezetten arról beszélgettünk, hogy ők mit látnak nap mint nap a képzések során, mi tudja őket motiválni arra, hogy aktívabban vegyenek részt a képzéseken. A hipotéziseim tekintetében volt, ami megerősítést nyert, de több feltételezésemre is rácáfoltak az interjúk vagy a kérdések, viszont előfordult, hogy a kérdőívem és az interjúk eltérő eredményt mutattak. Hipotéziseim főként a motivációra és a tanulási motivációra irányultak. Az volt a feltételezésem, hogy akik frissen érkeztek az iskolából, nekik magasabb lesz az érdeklődése a szakma iránt, sokkal precízebben szeretnék ellátni a feladataikat és emellett motiváltam az új ismeretek elsajátítására. Ezzel szemben álltak a hipotéziseimben az 50 év feletti munkavállalók, akik már régebben voltak iskolapadban, így az ő tanulási motivációjuk biztosan alacsony és már nem szeretnének új ismereteket elsajátítani. Egy másik feltételezésem azzal kapcsolatban volt, hogy a fizikai munkavállalók legalább fele a pénzbeli juttatásokat és a pénzbeli előrelépést tartja legfőbb céljának. Amiatt gondoltam ezt, mivel az interjúk során az oktatókkal történő beszélgetéskor ők hasonló állásponton voltak, úgy vélték, hogy egy munkatársat úgy lehet a legjobban ösztönözni az aktivitásra, ha az jelent nekik valamilyen anyagi megtérülést a későbbiek folyamán. Hipotéziseim között az is szerepelt, hogy a képzések hossza nem elég ahhoz, hogy a munkatársak magabiztos tudást sajátítsanak el, hanem ez a munkavégzés során elsajátítandó tudás. A képzések meglátásom szerint a tudás megalapozására szolgálnak, csak egy alapot biztosít ahhoz, hogy később a tevékenységet biztonsággal tudják ellátni. És végül a résztvevők képzésen mutatott aktivitását is megvizsgáltam, ugyanis a hipotézisem az volt, hogy nagyban befolyásolja a munkatársak vizsgán mutatott eredményét, ha aktívan részt vesznek, és motiváltak a tudás elsajátítására. Ezeket a hipotéziseket nem minden esetben a kérdőívvel mértem fel, egyes kérdésekben ugyanis a legbiztosabb forrásom a vezető volt, illetve természetesen az oktatók, akik nap, mint nap látják azt, hogy a munkatársak a képzésen milyen magatartás mintákat követnek, valamint ők az elsők, akik a vizsga eredményeit látják, így például a vizsga eredmények és a képzésen való aktivitás összefüggéséről ők tudták igazán biztos információt adni.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Emberi Erőforrások

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Fehér Dóra
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Sándor Eszter
Belső
egyetemi tanársegéd; Pénzügyi és Gazdálkodási Szaknyelvek Tanszék; PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: élethosszig tartó tanulás, felnőttképzés, motiváció, tanulási elméletek, tanulási motiváció
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2024. Jún. 28. 10:30
Utolsó módosítás: 2024. Jún. 28. 10:30

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet