Hazai táplálékkiegészítő gyártással foglalkozó vállalkozások elemzése az üzleti modell vászon segítségével

Szabó Beatrix (2023) Hazai táplálékkiegészítő gyártással foglalkozó vállalkozások elemzése az üzleti modell vászon segítségével. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Szabó_Beatrix_OPKWXG.pdf] PDF
Szabó_Beatrix_OPKWXG.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2033. November 08..

Download (782kB)
[thumbnail of Nutriversum_titkosítás.pdf] PDF
Nutriversum_titkosítás.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (59kB)
[thumbnail of BA_O_Szabó_Beatrix.pdf] PDF
BA_O_Szabó_Beatrix.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2033. November 08..

Download (158kB)
[thumbnail of Szabó Beatrix szakdolgozat-biralat_2023december.pdf] PDF
Szabó Beatrix szakdolgozat-biralat_2023december.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (228kB)
[thumbnail of BA_B_Szabó_Beatrix.pdf] PDF
BA_B_Szabó_Beatrix.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (163kB)

Absztrakt (kivonat)

A táplálékkiegészítő fogyasztásának növekedése figyelhető meg napjainkban nemzetközi és hazai szinten egyaránt. A növekedés hátterében különböző tényezők játszanak szerepet. Egyrészt egyre több embert érintenek az olyan civilizációs betegségek, mint az elhízás vagy szív-és érrendszeri problémák, melynek következtében egyre többen fogyasztanak különböző táplálékkiegészítőket. Másrészt a koronavírus járványt követően növekedett a vitamintermékeket fogyasztók száma, illetve a sportot végzők körében is nőtt a különböző táplálékkiegészítő iránti kereslet. A növekvő keresletnek köszönhetően nő a termékek, az értékesítés, valamint a piaci szereplők száma is. Dolgozatom megírásának célja, hogy megvizsgálja a vezetéstudomány korszerű eszközének, az üzlet vászon modellnek az alkalmazhatóságát, továbbá megvizsgálja, hogy a modellt alkalmazva meghatározhatók-e sikertényezők a táplálékkiegészítő gyártással foglalkozó vállalkozások esetében. A dolgozat felépítését tekintve négy nagy részre bontható. Az első rész a szakirodalmi áttekintés, melyben ismertetem az üzleti modell és az üzleti modellezés fogalmát. Az ismertetett üzleti modell fogalmak közül Osterwalder meghatározását fogadom el és alkalmazom dolgozatomban. Ezen az egységen belül bemutatom az üzleti modell különböző összetevőit, az üzleti modell lehetséges elemzési módjait. A dolgozatban bemutatom az általam választott elemzési módot az Osterwalder-féle üzleti modell vásznat. Ezt a részt a stratégia és az üzleti modell viszonyának bemutatásával zárom. A második részben ismertetem a kutatási kérdésemet, mely arra irányul, hogy az Osterwalder-féle üzleti modell vászon segítségével meghatározhatók-e sikertényezők a táplálékkiegészítő gyártással foglalkozó vállalkozások esetében. Ebben a részben ismertetem a kutatásmódszertant. Kutatásom során primer és szekunder kutatást is végzek. A primer kutatás keretében interjút készítek két vállalati vezetővel, míg a szekunder kutatás keretében számos internetes cikket, tanulmányt valamit pénzügyi beszámolók adatait elemzem. A dolgozat ezen részében határozom meg, hogy mely vállalkozások elemzésére van lehetőség, illetve meghatározom, hogy az általam felállított kritériumok alapján a BioTechUSA, Nutriversum, valamint Nutri8 vállalkozások elemzésére kerül sor a dolgozat további részében. A harmadik egységben ismertetem a kutatás eredményeit. A három vizsgált vállalkozás, a BioTechUSA, a Nutriversum, valamint a Nutri8 esetében is áttekintem vállalkozás életútját, majd tevékenységét, mely alapján elkészítem az üzleti modelleket. A dolgozat utolsó részében a három üzleti modellt hasonlítom össze, mely alapján meghatározom a sikertényezőket, melyek a három vállalkozásról készített üzleti modell vászonból ismerhetőek meg. A táplálékkiegészítő gyártással foglalkozó vállalkozások esetében a sikertényezők a rendszerszintű működés, a menedzsment, a minőségi termékelőállítás és folyamatos minőség-ellenőrzés, az innováció és a társadalmi és a technológiai változások követése, azonban ezek csak a gazdasági tevékenységre vonatkozó sikertényezők. A dolgozat rámutat arra, hogy az üzleti modell vászon segítségével meghatározhatók bizonyos sikertényezők, azonban annak érdekében, hogy átfogó képet kapjunk egy adott vállalkozás sikerességéről érdemes megvizsgálni a társadalmi és környezeti tényezőket is, illetve nemzetközi vállalkozások üzleti modelljét is elemezni.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment és Vállalkozás Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: elemzés, értékajánlat, koronavírus járvány, Osterwalder, táplálékkiegészítők, üzleti modellek
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2024. Jún. 28. 10:29
Utolsó módosítás: 2024. Jún. 28. 10:29

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet