Generációs különbségek a munkahelyen, fókuszban az OTP Bank Nyrt. gyakorlata

László Renáta (2023) Generációs különbségek a munkahelyen, fókuszban az OTP Bank Nyrt. gyakorlata. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of László_Renáta_ZYXFHI.pdf] PDF
László_Renáta_ZYXFHI.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2028. December 07..

Download (1MB)
[thumbnail of Titkosítási kérelem.pdf] PDF
Titkosítási kérelem.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (70kB)
[thumbnail of BA_O_László_Renáta.pdf] PDF
BA_O_László_Renáta.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2028. December 07..

Download (161kB)
[thumbnail of LászlóRenáta.pdf] PDF
LászlóRenáta.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (228kB)
[thumbnail of Külső konzulensi bírálat.pdf] PDF
Külső konzulensi bírálat.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (888kB)

Absztrakt (kivonat)

A munkaerőpiac az elmúlt évtizedekben jelentős változásokon ment keresztül. A világban végbemenő folyamatos változások a munka világát is teljesen átformálták. Az üzleti környezet gyors fejlődése, a globalizáció, a technológiai forradalom és a társadalmi változások új dinamikákat teremtettek a munkahelyeken, melyek mind hozzájárultak ahhoz, hogy a munkavállalók és munkaadók viszonya átalakuljon, a tradicionális munkamódszerek fejlődjenek és a munkahelyek alkalmazkodjanak a változó igényekhez. Ezek a változások nem csupán új kihívásokat hoztak létre, hanem lehetőségeket is teremtettek a rugalmasabb, innovatívabb és inkluzívabb munkakörnyezetek kialakítására.A munkaerőpiac folyamatos változásával párhuzamosan a munkaerő összetétele is változik, méghozzá gyorsan. A különböző korosztályok más-más szemlélettel, értékrenddel és munkahelyi elvárásokkal lépnek a munka világába. A generációk közötti kommunikációs kihívások, az eltérő munkastílusok és az értékek változatossága mind olyan tényezők, amelyekre a munkahelyeknek megfelelően kell reagálniuk.A Z generáció érkezése tovább erősítette ezeket a változásokat. A legfiatalabb munkavállalók egyre nagyobb arányban vannak jelen a munka világában. Így a jelenlegi szervezetekben egyszerre dolgozhatnak az X, Y és Z generáció tagjai. Minden generációnak sajátos értékei, szokásai, előítéletei és munkahelyi elvárásai vannak, amelyek befolyásolhatják a szervezeti dinamikát és a munkakapcsolatokat.A dolgozat célja feltárni, értelmezni és elemző keretbe helyezni az OTP Banknál tapasztalható generációs különbségeket. A kutatás kiterjed a munkahelyi attitűdöktől és elvárásoktól kezdve egészen a konfliktusok és lehetőségek elemzéséig, mindezt a vezetői szemszögből is megvizsgálva. Emellett a kutatás bemutatja, hogyan lehet ezeket a különbségeket sikeresen kezelni és integrálni a munkahelyi kultúrába, elősegítve a hatékony együttműködést és a pozitív munkavállalói élményt.Összesen három fő kutatási kérdést fogalmaztam meg:K1: Mikben mutatkoznak meg a generációs különbségek az OTP Bank munkakörnyezetében?K2: Az OTP munkavállalói hogyan gondolkodnak a generációs különbségekről?K3: Hogyan viszonyulnak a vezetők a generációs eltérésekhez?Primer kutatásom során két féle módszert is alkalmaztam. Az egyik egy online kérdőíves megkérdezés, melynek keretében célom volt feltárni az OTP Bank munkavállalói közötti generációs eltéréseket és hogy hogyan gondolkodnak a multigenerációs munkakörnyezetükről. Emellett a vezetők szemszögéből is szerettem volna megérteni, hogyan viszonyulnak a generációs kihívásokhoz, és milyen módon kezelik az esetlegesen felmerülő problémákat ezen a területen, amire válaszokat mélyinterjús felméréssel gyűjtöttem.Az online kérdőíves kutatás célcsoportja az OTP Bank munkavállalói az X, Y és Z generációból, emiatt a kérdőív csak az OTP Banknál dolgozó emberek számára volt elérhető. Az online kérdőív linkje céges e-mail címen keresztül került kiküldésre a kollégák körében országszerte. Az adatgyűjtési időszak november 3. és 19. között zajlott. A kérdőívet végül 138 fő töltötte ki. Az X és Y generációból is 54 főt sikerült elérnem, míg a Z generációból 30-at. Mivel a Z generáció az egyik legfrissebb szereplő a munkaerőpiacon, érthető, hogy kevesebb válasz érkezett ebből a korosztályból. Főleg, hogy a banki szektor egy olyan terület, ahol a tapasztalatoknak kiemelt jelentősége van.A mélyinterjúkat megelőzően készítettem és kiküldtem előre egy interjú vázlatot. A mélyinterjús kutatás célcsoportja az OTP Bank közép-és felsővezetői, akik több éves vezetői gyakorlattal rendelkeznek. Az interjút végül 3 fővel sikerült elkészítenem, melyből kettő nő és egy férfi. Ugyanilyen arányban, ketten az X generációhoz, és egy résztvevő az Y generációhoz tartozik. A beszélgetések november 1. és 10. között kerültek lebonyolításra.Meglátásaim szerint a primer kutatás eredményei összhangban vannak a szakirodalmi kutatás során gyűjtött adatokkal. A generációs különbségek nem csak az értékrendekben mutatkoznak meg, hanem egyes készségekben és magatartásformákban is. Az OTP Bank dolgozói körében a három legkiemelkedőbb terület a technológiai jártasság, az idegennyelvi ismeretek és a munkamorál. A különbségek ellenére az OTP Bank munkavállalói számos lehetőséget látnak a multigenerációs munkakörnyezetben. Minden generáció tagja kihangsúlyozta, hogy mindig van lehetőség tanulni egymástól akár szakma, akár magánélet területén. A generációs különbségeket tekintve pedig mindhárom nemzedék a kommunikációt és a kölcsönös tiszteletet emelte ki, mint kihívást jelentő területet.A generációs különbségek hatékony megoldását mindhárom generáció egyértelműen a vezetői hozzáállásban látták. A vezető képes tudatosítani az értékeket, fenntartani a nyitott és átlátható kommunikációt, valamint alkalmazkodni a különböző korosztályú kollégák igényeihez és elvárásaihoz, ezért a szerepe kritikus a generációs különbségek sikeres kezelésében.Maga az OTP Banknál dolgozó vezetők szintén úgy gondolták, hogy vezetőként kell példát mutatni és tiszteletteljes, befogadó magatartást tanúsítani. Továbbá a vezetőknek egyéni szinten kell meglátniuk – generációtól függetlenül – a kollégák erősségeit és arra alapozva támasztani feléjük elvárásokat, kitűzni célokat.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Balázsné Dr Lendvai Marietta
Belső
főiskolai docens; Menedzsment és Vállalkozás Tanszék; PSZK
Pongó Mónika
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: generációs konfliktusok, generációs sokszínűség, X generáció, Y generáció, Z generáció
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2024. Jún. 28. 10:28
Utolsó módosítás: 2024. Jún. 28. 10:28

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet