Szabó-Schweininger Renáta (2023) A MÁV Zrt. tervezési és beszámolási folyamatai a pénzügyi kontrolling fókuszában. Pénzügyi és Számviteli Kar.
PDF
szakdolgozat_Szabo-Schweininger Renáta_NAWO6F_hitelesített.pdf Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2028. December 10.. Download (1MB) |
|
PDF
titkosítási kérelem_Szabó-Schweininger Renáta_NAWO6F.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (734kB) |
|
PDF
osszefoglalo_Szabo-Schweininger Renata_NAWO6F.pdf Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2028. December 10.. Download (77kB) |
|
PDF
SZABÓ-SCHWEININGER RENÁTA.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (306kB) |
|
PDF
Szabó-Schweininger Renáta_MSC.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (348kB) |
Absztrakt (kivonat)
Szakdolgozatomban bemutatásra került a MÁV Zrt. tervezési és beszámolási folyamatai a 2022. évi üzleti terv és üzleti jelentés felhasználásával. A tervezési folyamatokat folyamatmegfigyeléssel, a beszámolási folyamatot esettanulmány formájában mutatom be. A MÁV-Volán csoport jelenleg Magyarország legnagyobb vállalata, a teljes vállalatcsoportra nézve az ország legnagyobb munkáltatója is egyben. Nagy múltra tekint vissza, hiszen 1846 óta létezik Magyarországon vasút, a jogelődjei által onnan származtatjuk a vállalat indulását. A vállalat felépítése rendkívül hierarchikus, amely valamelyes szükséges az egész országot lefedő tevékenysége miatt. Az országot területi igazgatóságokra osztották, amelyek legfőképpen a pályavasúti tevékenységekkel foglalkozik, azaz az operatív irányítás a területi központokban található. A központi irányítás a vezérigazgatóságon helyezkedik el, ahol összehangolják a területek tevékenységét és ahol stratégia megalkotása történik. A kontrolling terület is ezen szemlélet alapján épül fel, de a kontrolling folyamatok fő irányítása a központi kontrolling osztályán található. A vállalat jelenlegi kontrolling folyamata meglehetősen központosított, a kontrolling folyamatok területileg tagoltak, mégsem különülnek el egymástól a kontrolling egyes területei és a tervezéshez szükséges információk lassan jutnak el az illetékesekhez. A vállalat országos szintű kiterjedése sajnos megkívánja a központosított kontrolling tevékenységet, azonban a tervezési folyamatait, legfőképpen a pénzügyi kontrolling területén szükséges fejlesztenie. A pénzügyi kontrolling területe nem egy elkülönült része a vállalat kontrolling területének, hanem megosztottan végzi a vállalati pénzügy és a központi kontrolling ezt a tevékenységet. A MÁV Zrt. egyben anyavállalat is a vállalatcsoportban, ezért neki a saját üzleti tervén túl konszolidált üzleti tervet is készítenie kell. Mivel a MÁV-Volán csoport egyfajta szimbiózisban létezik, ezért az egymásnak nyújtott szolgáltatások kiszűrése rendkívül fontos a konszolidált üzleti terv elkészítésénél. Erre nagy segítség a különböző szoftverek alkalmazása mind terv, mind tény szinten. A vállalatnál a Cognos és az MVER programokat használják az egyeztetések végrehajtására. A dolgozatban bemutatásra került a vállalat finanszírozásához szorosan kapcsolódó OPEX és CAPEX mutatók. A vállalat finanszírozási sajátossága miatt eléggé korlátozott a CAPEX értéke, mivel a pályavasúti szolgáltatás fenntartásáért a vállalat költségtérítést kap az államtól, ezért a felújítási költségtérítés összege jelentősen meghatározza a CAPEX értékét. Továbbá a vállalat az egyes tevékenységek OPEX-CAPEX besorolását sajátosan, a költségtérítés maradványösszege szerint értelmezi néhány speciális esetben. A dolgozatban esettanulmányon keresztül, a 2022. évi üzleti jelentés segítségével kigyűjtésre került a vállalat által használt főbb mutatószámokat típusokba sorolva. Ezáltal bemutatásra kerültek a pályaműködtetési költségtérítés mutatói, a pénzügyi mutatószámok, a stratégiai elvárások teljesítését támogató mutatók és a naturális teljesítménymutatók. A használt mutatószámok tekintetében a vállalatnak célszerű megújulnia, fejlődnie, főleg a pénzügyi mutatók tekintetében. Erre a fejlesztésre alakítottam ki egy javaslatot a szakdolgozatomban, a vállalatra szabott Balanced Scorcardot. Az új mutatószám rendszer átfogóbb képet nyújt a tulajdonosoknak és a menedzsmentnek a vállalat pénzügyi helyzetéről. Dolgozatom végén szintén a 2022. évi üzleti terv alapján, valamint a mutatószámoknál már használt struktúrában bemutatásra kerül a vállalat terv-tény összehasonlítás rendszere. Ebben látható, hogy a vállalat hektikusan, egyes területeken használ eltéréselemzést, más területeken szöveg szinten kommunikálja csak az eltérés összegét. Összefoglalva a vállalat tervezési és beszámolási rendszere rendkívül hierarchikus, azonban egy ekkora kiterjedésű vállalatnál ez indokolt. A folyamatait tudná még így is hatékonyabbá és gyorsabbá fejleszteni, amire most, a 2023. november 1-je utáni szervezeti átalakulás során lenne lehetősége. A beszámolási rendszernél a mutatószámokban nagy előrelépés lenne, ha bevezetésre kerülne a Balanced Scorcard, ezáltal egy komplex képet kapnának a vállalat teljesítményéről és könnyebben hoznának döntéseket a vezetők. Az új, javasolt mutatószámok bevezetésével láthatnák a vállalat likviditási nehézségeit, a tőkeszerkezet hektikus alakulását és az eladósodottság egyre nagyobb mértékét.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Számvitel Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | balanced scorecard, beszámolás, beszámoló(k) elemzése, stratégiai mutatószámok, üzleti tervezés |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2024. Jún. 28. 10:28 |
Utolsó módosítás: | 2024. Jún. 28. 10:28 |
Actions (login required)
Tétel nézet |