Az onboarding kihívásai a villamosmérnökök világában

Miriszlai Adrienn (2023) Az onboarding kihívásai a villamosmérnökök világában. Pénzügyi és Számviteli Kar. (Kéziratban)

[thumbnail of Miriszlai_Adrienn_XY36ZM.pdf] PDF
Miriszlai_Adrienn_XY36ZM.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of SZTK_O_Miriszlai_Adrienn.pdf] PDF
SZTK_O_Miriszlai_Adrienn.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (204kB)
[thumbnail of MiriszlaiAdrienn.pdf] PDF
MiriszlaiAdrienn.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (171kB)
[thumbnail of SZTK_B_Miriszlai_Adrienn.pdf] PDF
SZTK_B_Miriszlai_Adrienn.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatom célja az volt, hogy bemutassa a villamosmérnökök észleléseit az onboarding során. Választ kaptam arra a kérdésre is, hogy mennyire van jelentősége az onboardingnak a vizsgált közösségben. Bemutattam hogyan fejlődött a folyamat az évek alatt és milyen összefüggés van a cég növekedés és az onboarding szükségessége között. Rávilágítottam arra hogy a folyamat mely részei működnek jól és hol vannak elakadások. Valamint fontosnak tartottam kikérni a kollégák véleményét, javaslatait, hogy még jobban az igényekre szabottan tudjon működni a beintegrálás, ezzel segítve a jövőbeni dolgozókat. Dolgozatomban először szakirodalmi háttér segítségével mutattam be az onboarding összetettségét, kezdve a fogalom meghatározásával, majd a munkavállalói életszakasz bemutatásával. Ezután a pre-onboarding jelentőségét fejtem ki és a Bauer modellt ismertetem. Maga a beillesztés egy hosszabb folyamat, ezért több szempont alapján mutattam be. Először magáról a beillesztés elméletéről írtam, majd a szereplőkről, feladatokról és az időtávlatról. Ezután a beilleszkedő egyénnel szembeni kommunikációról és ezek buktatóiról. Hozok gyakorlati példaként egy esettanulmányt is a beilleszkedés gyakorlatának alátámasztására. Majd az onboardingra hatást gyakorló mozgatóerőket fejtettem ki mint a COVID hatásai, ennek következményeként a digitalizáció, és azok a változások amik bekövetkeztek az elmúlt években a folyamatban, mint például a munkáltatói márka felértékelődése. Fontosnak tartottam a vizsgált közeg megismertetését, először a vállalkozást, majd pedig a célcsoportot mutattam be. A szervezet fejlődésével együtt fejlődött az onboarding is, ezért leírtam a kezdeti fázisra jellemző folyamatokat, majd a középidőre és végül napjainkra levetítve. A jelenlegi onboardingot teljes részletességgel szemléltettem. A kutatást fókuszcsoportos interjúk segítségével szerettem volna végezni, melynek során három csoportra osztottam a résztvevőket. Az első csoportban a legrégebbi dolgozók vannak, akik általánosságban gyakornok koruk óta a vállalatnál dolgoznak. A második csoportba azok a kollégák tartoznak akik körülbelül 5 éve jöttek a céghez, a harmadikba akik 2 évnél nem régebb óta dolgoznak itt. A három csoport elosztása megfelel az onboarding fejlődési fázisainak is. Sajnos a cég projekt alapú felépítése miatt nem sikerült megvalósítani a fókuszcsoportok létrehozását. A csoportbeosztás maradt a vizsgálat szempontjából, de mélyinterjúkat készítettem végül. Az első két csoportból 4-4, az utolsó csoportból 5 mérnökkel sikerült interjúk készítenem. A megkérdezettek közt szerepel két csoportvezető is akik más szemszögből látják az onboardingot. Az interjú során 31 kérdést tettem fel 6 kérdéscsoportot részletezve, minden csoport végén egy számszerűsíthető skálázós kérdéssel. A hat kérdéscsoport az onboarding előnyeire, hátrányaira, gyakorlatára, élményére, a COVID hatásaira, és megoldásokra irányultak. A kérdésekre adott válaszokat leíró jelleggel értékeltem, összehasonlítva a csoportok véleményeit. A kérdéscsoportok utolsó kérdéseire adott válaszokat csoport szinten átlagoltam és ezt az átlagot ábrázoltam grafikusan. Ezzel a módszerrel szemléltetni tudtam a csoportok véleménykülönbségét vagy akár egy-egy fejlődést.A fő kérdések megválaszolásán kívül, ami a legfontosabb, hogy a kutatásból nem csak a véleményüket ismertem meg, hanem a gondolataikat és ötleteiket is mellyel konstruktívan álltak a témához. Készítettem fejlesztési javaslatokat mint operatív mint onboarding élményt fokozó irányba. Ezekkel a javaslatokkal együtt tudjuk fejleszteni a meglévő folyamatot, meggyorsítva és könnyítve a beilleszkedést.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Vezetés és Emberi Erőforrás Fejlesztés Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Üzleti és HR menedzsment

Mű típusa: záródolgozat
Kulcsszavak: beillesztés, digitalizáció, HR, kihívások, onboarding, villamosmérnök
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2024. Jún. 28. 10:28
Utolsó módosítás: 2024. Jún. 28. 10:28

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet