Pál Balázs Marcell (2023) Marketingstratégiai tervezés a Shapelab példáján keresztül. Pénzügyi és Számviteli Kar.
PDF
Pal_Balazs_Marcell_KAXFPJ_MSC_Vallalkozasfejlesztes_Marketingstratégiai tervezés a Shapelab példáján keresztül.pdf Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2028. December 12.. Download (3MB) |
|
PDF
Titkosítási kérelem_Pál_Balázs_Marcell_KAXFPJ_signed.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (396kB) |
|
PDF
Szakdolgozat_Összefoglaló_Pál_Balázs_Marcell_KAXFPJ.pdf Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2028. December 12.. Download (140kB) |
|
PDF
Nyilatkozat_Pál_Balázs_Marcell_KAXFPJ_signed.pdf Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2028. December 12.. Download (353kB) |
|
PDF
Pál Balázs Marcell bírálat.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (391kB) |
|
PDF
Pál_Balázs_richard_VF Bírálati lap.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (252kB) |
|
PDF
PÁL BALÁZS MARCELL.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (290kB) |
Absztrakt (kivonat)
A szakdolgozatom főszereplője, a Shapelab (https://shapelabvr.com/) egy olyan 3D modellező szoftver, ami a virtuális valóság, mint médium adta előnyöket próbálja felhasználni az organikus 3D modellezésben. Ennek felhasználási területei például: videójáték asset-ek készítése, avatar-ok, filmes 3D kellékek és 3D nyomtatás. A Shapelab szerette volna felmérni, hogy jelenlegi marketing stratégiája mennyire megfelelő. A szakdolgozat célja az volt, hogy a Jósza László féle marketing stratégia létrehozásának folyamatai segítségével, egész pontosan a stratégiai elemzés és stratégiai kialakítás elemeire fókuszálva megvizsgáljam a Shapelab belső-külső környezetét és vevői csoportjait, majd javaslatot tegyek a Shapelab marketing stratégiájára. A Józsa László féle marketing stratégia létrehozásának folyamata három fő elemből áll: stratégiai elemzés, stratégiai kialakítás és megvalósítás, azonban a szakdolgozat limitációi miatt, ebből az első kettőre koncentráltam. A „stratégiai elemzés” részben elemeztem a külső és belső környezetet, valamint a vevőket. A folyamatot a piac bemutatásával kezdem és a TAM, SAM, SOM modell használatával megpróbálom megbecsülni a teljes, az ideális és a reális piacot. Ezt követően a külső (makró) környezet elemzésére a Porter 5 forces modellt használtam, amit kiegészítettem egy versenytárselemzéssel, a belső (mikró) környezetet a SWOT modell segítsévégel elemeztem, a vevők elemzésénél pedig a cég által rendelkezésre álló eddigi anyagokat (korábbi kutatások, feltételezések, use-case-ek, ügyfél visszajelzések) használtam fel, amit a Steam miatti limitációk miatt egy primer „mixed method” kutatás segítségével egészítettem ki. A „mixed method” primer kutatásom során egy rövid kvalitatív kutatást végeztem félig strukturált interjú módszertannal, majd ez alapján készítettem egy kérdéssor, ami az alapját adta a később elvégzésre került kvantitatív kutatásomnak, ahol online kérdőív módszertant használtam. A kapott adatokat elemeztem és következtetéseket vontam le, mely alapján válaszokat kaptam kutatási kérdéseimre és megerősíteni vagy cáfolni tudtam az előzetesen meghatározott hipotéziseimet. A „stratégiai elemzés” alapján a Dr. Philip Kotler által is népszerűsített Edmund Jerome McCarthy nevéhez fűződő 4P modell segítségével írtam le a Shapelab számára javasolt marketing stratégiát. A piacelemzés során kiderült, hogy a Shapelab számára jelenleg a reális piac mindössze 9 ezer potenciális felhasználó, aminek számát nagyban befolyásolhatja a VR adaptáció sebessége, a Shapelab elérhetősége hagyományos eszközökön (laptop, desktop) és hogy a Shapelab esetleg bővíti-e funkcióit hardsurface elemekkel. Az öt makró faktort összegezve a VR 3D modellezés piacán a helyettesítő termékek és a vásárlók alkupozíciója magas, a beszállítók alkupozíciója moderált, az új belépők és versenyhelyzet rövid távon moderált, hosszabb távon várhatóan magas lesz. Ezek alapján a Shapelab a közeljövőben nehezített makró körülményekre számíthat, fontos megfelelően kihasználnia az időelőnyét és ez alatt nagyobb és stabilabb piaci pozíciót szerezni. A VR 3D modellezés piaca egy egyelőre kevés szereplős, korai és növekedő stádium lévő piac, amit fokozódó verseny jellemez. A piacon kétféle csoport figyelhető meg. Az egyik a „kis” VR 3D modellezők, akik alacsony áron, lifetime (one-time) üzleti modellben értékesítik a termékeiket, látszólag alacsony marketing támogatottsággal és elsődlegesen a platformokon belüli értékesítésre támaszkodva. A másik a „nagy” VR 3D modellezők, akik inkább freemium subscription modellben értékesítik a szoftverüket saját csatornán, komoly marketing támogatással, illetve funkciókban úgy tűnik, hogy több fókuszt tesznek a hardsurface elemekre is „kisebb” társaiknál. A Shapelab belső környezetét tekintve legnagyobb erőssége a tapasztalata, alacsony beszállítói függősége, minőségi szoftvere és technológiája, viszont hátránya, hogy a csapat kicsi és mind a fejlesztési, mind a pénzügyi erőforrásai erősen limitáltak, továbbá a csak organikus irány, úgy tűnik beszűkíti lehetőségeit. A külső tényezőket figyelembe véve poztitív, hogy a VR 3D modellezők piaca bővülésben van, a VR headset technológia komoly fejlődésen ment át és ez a fejlődés folytatódik pl. a mixed reality headsetek megjelenésével, illetve, hogy a hagyományos 3D modellező cégek nyitottak kooperációra pl. Maxon és Adobe együttműködés. A külső tényezők közül negatív, hogy a hagyományos 3D modellezők belépési fenyegetettsége magas és hogy jelenleg a vásárlói alkupozíció is magas, továbbá komoly veszély lehet, ha a VR adaptációja lassú lefolyású lesz pl. a magas VR hardver költségek miatt. A vevőelemzés során kapott eredmények és a korábbi szekunder kutatások alapján a szakdolgozat elején megfogalmazott öt hipotézisből a „ H1: A Shapelab fő célcsoportja a hobby művészek” és a „H5: A célcsoportokat főleg online hirdetések (pl. FB, Google) segítségével tudjuk elérni” hipotéziseket cáfoltam, a többit alátámasztottnak tekintettem. A dolgozat végén a 4P modell segítségével tettem javaslatot a Shapelab marketing stratégiájára. Termék oldalról javasolt a hagyományos kijelzők (desktop, laptop) és a hardsurface irányok felé nyitni. Árazás szempontjából új one-time modellt javasoltam és mellette az előfizetéses modell bevezetését, továbbá lépcsőzetes áremelésnek is van helye. A disztribúciót tekintve érdemes lenne a cégnek kiépíteni saját értékesítési csatornáját, a weboldalán keresztül, illetve megfontolandó, hogy elkezdje értékesíteni a Shapelab-et más platformokon, pl. az Oculus Store-on. Az online értékesítések mellett pedig érdemes lehet kipróbálni új értékesítési irányokat, mint pl. direkt értékesítés az indie game studio-k felé, vagy partneri együttműködések meglévő, hagyományos 3D modellező cégekkel. A promóciót illetően elsődlegesen online marketing eszközöket javasoltam, helyenként kiegészítve offline tevékenységekkel pl. rendezvényen való részvétel. A szakdolgozatom erősen limitált volt több szempontból is, így érdemes további kutatásokat végezni a témában. Az egyik ilyen a kérdőív megismételt kiküldése egyrészt, hogy még több felhasználótól legyen visszajelzés. A megvalósításra a szakdolgozat során nem került sor, viszont a vállalat várhatóan implementálni fogja a javaslatokat.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Menedzsment és Vállalkozás Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | 4P modell, marketing, marketing stratégia alkotás, marketing terv, stratégia |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2024. Jún. 28. 10:28 |
Utolsó módosítás: | 2024. Jún. 28. 10:28 |
Actions (login required)
Tétel nézet |