A távmunkára, ill. home office-ra való átállás szervezeti és vezetői kihívásai.

Szekeres Rebeka Gréta (2023) A távmunkára, ill. home office-ra való átállás szervezeti és vezetői kihívásai. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Szekeres_Rebeka_Gréta_ARINCG..pdf] PDF
Szekeres_Rebeka_Gréta_ARINCG..pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2028. December 11..

Download (1MB)
[thumbnail of Szekeres_Rebeka_Gréta_Titkosítási kérelem.pdf] PDF
Szekeres_Rebeka_Gréta_Titkosítási kérelem.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (126kB)
[thumbnail of Összefoglalás_Szekeres_Rebeka_Gréta.pdf] PDF
Összefoglalás_Szekeres_Rebeka_Gréta.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2028. December 11..

Download (238kB)
[thumbnail of Szekeres Rebeka_biralat_KR.pdf] PDF
Szekeres Rebeka_biralat_KR.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (210kB)
[thumbnail of Szekeres_Rebeka_Gréta_szakdolgozat bírálat_.pdf] PDF
Szekeres_Rebeka_Gréta_szakdolgozat bírálat_.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (709kB)

Absztrakt (kivonat)

A szakdolgozatomat a jelenlegi legaktuálisabb témában írom, kifejezetten a home office és hibrid munkavégzés körében. Kutatásom célja a múlt évek tapasztalatainak alapos vizsgálata, az előnyök és hátrányok elemzése, mindezt összekapcsolva a munkavállalók pozíciójával és munkakörével. A szakdolgozatom eredményeként arra kívánok jutni, hogy egy átfogó képet alkothassak arról, hogy az elmúlt időszak home office és hibrid munkavégzési tapasztalatai alapján milyen előnyökkel és hátrányokkal jár a távmunka. Emellett ezek mennyire érintik a vállalatot és milyen hatással vannak a munkacsoportokra. Bár már nincs a COVID-19 vírusnak nagy visszhangja és nem áll a középpontban, mégis nagy változásokat idézett elő a világjárvány, amik a mai napig életben vannak. Ilyen a távmunkában dolgozók létszámának megnövekedése és ennek a lehetőségnek a fennmaradása. A kutatásom során először is megvizsgáltam, hogy az előttem már ebben a témában kutatók milyen eredményekre jutottak. A szakirodalmak között könyveket, könyvrészleteket, újság – és folyóiratcikkeket elemeztem, webhelyeket és egyaránt belföldi és külföldi beszámolókat. Ezáltal nem csak a Magyarországi helyzetet, hanem más kontinens országainak állását is megismerhettem. A kutatásomat egészen onnantól kezdtem, hogy még is mi az a távmunka, mit értünk alatta és a Törvénykönyv mit ír róla, amivel könnyebben megértettem, hogy pontosan mi is az amiről az elmúlt 3 év szól. Felfedeztem a különbséget a távmunka és home office között, ezzel is tisztába téve a fogalmakat. Utána felmérések és szakirodalmi kutatások alapján dolgoztam fel a COVID-19 előtti időszakot. Ezt követte a pandémia alatti események, statisztikai számok a munkavégzés helyével és a friss tapasztalatokkal kapcsolatban. Mivel én is átéltem ezt az időszakot és közben nyomon követtem az eseményeket, emiatt nem voltak számomra teljes mértékben idegen eredmények és felfedezések. Miután megvolt a kellő tudásom a járvány előtti és közbeni időszakról így össze tudtam hasonlítani a kutatási eredményeket és megállapításokat tenni a változásokkal kapcsolatban. Utána következett a szigorú bezártság és kijárási tilalom utáni időszak, amikor mondhatni minden visszatért a régi kerékvágásba annyi kivétellel, hogy a home office és hibrid munkavégzés annyira a köztudatba került és egy munkavégzési normává vált, hogy fennmaradtak. Az eddigi adataimat így össze tudtam hasonlítani, hogy hogyan változtak az otthoni munkavégzési szokások és mi maradt fent. Ezek alapján állítottam össze a kérdőívem kérdéseit és a mélyinterjúkat is. A kérdőívem abban segített, hogy egy általános lépet kapjak az egyszerű kvantitatív módszer segítségével. Ez sikerült is, ami azt eredményezte, hogy a hipotéziseimből is választ kaptam már néhányra. De tudtam, hogy ez nem lesz elég, mert legjobban a munkavállalók és munkáltatók tapasztalati, attitűdje érdekelt és hogy miért is gondolkoznak úgy ahogy. Ezért vontam bele kvalitatív kutatási módszert is mélyinterjúk keretében, így mélyebbre is betekintve a problémák gyökerébe. Emellett mivel főleg az érdekelt, hogy hogyan változnak a vélemények a vezetők és alkalmazottak között, ezért fontosnak gondoltam, hogy ne csak egy egyszerű kérdőívet készítsek. Meg is lett az eredménye mivel rengeteg olyan pozitívum és negatívum merült fel, amikre nem is gondoltam és esetleg még a szakirodalmak sem említették ilyen specifikusan. Főleg a problémákra és hátrányokra fókuszáltam, hiszen abból volt a több és azokra kell megoldást keresni. A mélyinterjúk keretében megkérdeztem az alanyokat, hogy ők mint első kézből tapasztaló dolgozó emberek mit is gondolnak az egész témával kapcsolatban és vajon ők támogatják-e a home office lehetőségét. Minden adatomat próbálam szemléletesen táblázatokba vagy ábrákba rendezni, ezzel is átláthatóbbá téve egy átlagember számára, hogy miről is van szó.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment és Vállalkozás Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Mészárosné Kóris Rita
Belső
egyetemi docens; Vezetés és Emberi Erőforrás Fejlesztés Tanszék; PSZK
Nagy Dóra
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: attitűd, hibrid munkavégzés, home office, koronavírus-járvány (COVID-19), tapasztalat, távmunka, vezetői értékelés
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2024. Jún. 28. 10:28
Utolsó módosítás: 2024. Jún. 28. 10:28

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet