A 14-18 éves fiatalokat nevelő családok pénzügyi tudatossága

Todorov Ráhel (2023) A 14-18 éves fiatalokat nevelő családok pénzügyi tudatossága. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Todorov_Ráhel_WSJKJQ.pdf] PDF
Todorov_Ráhel_WSJKJQ.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BA_O_Todorov_Ráhel.pdf] PDF
BA_O_Todorov_Ráhel.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (158kB)
[thumbnail of Todorov Ráhel.pdf] PDF
Todorov Ráhel.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (362kB)
[thumbnail of szakdolgozat-biralat-es-javaslat_Todorov_Rahel.pdf] PDF
szakdolgozat-biralat-es-javaslat_Todorov_Rahel.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (252kB)

Absztrakt (kivonat)

A pénzügyi tudatosság egy komplex rendszer, amely lexikális tudásból, összefüggések átlátásából, az ismeretek felhasználási és döntések meghozatali képességéből, az úgynevezett pénzügyi műveltségből és érzelmi tényezőkből, mint az attitűdök, vélemények, meggyőződések, hitek, normák, más szóval a pénzügyi kultúrából épül fel. A pénzügyi kultúrán belül a viselkedésre jelentős hatást gyakorló tényezők az attitűdök, amelyek az egyén egyes attitűdtárgyakhoz (például megtakarítás, befektetés, hitel, pénz, pénzügyi tervezés) való viszonyulásait jelentik. A pénzügyi viselkedésre ezek a tényezők együttesen gyakorolnak hatást, illetve egyéb makrogazdasági szintű körülmények. A pénzügyi tudatosság a pénzügyi műveltség gazdagításával, illetve a pénzügyi kultúra kedvező irányba történő elmozdításával fejleszthető. A pénzügyi műveltség iskolai keretek között történő fejlesztésére tesznek kísérletet nemzetközi szervezetek ajánlásait figyelembe véve az egyes nemzetek kormányai azon felismerések okán, hogy a pénzügyi termékek egyre bonyolultabbá válnak, azokat az alacsony pénzügyi műveltséggel rendelkező fogyasztó nem látja át. Valamint a lakosság alacsony pénzügyi tudatossága olyan nemzetgazdasági veszélyeket hordoz, mint egy pénzügyi válság elhúzódása, elmélyülése. A pénzügyi kultúra elsajátítása azonban nem iskolai keretek között zajlik, hanem elsősorban a családon belül a pénzügyi szocializáció során. A pénzügyi kultúra jóval meghatározóbb a pénzügyi viselkedésben, pénzügyi döntéshozatalban. Azonban hosszú távon a pénzügyi műveltség – ha a megszerzett tudást a gyakorlatba is átültetik – hatással lehet az attitűdökre, szokásokra, meggyőződésekre is, megváltoztathatja azokat. Ebből látszik a pénzügyi tudatosság rendszerének összetettsége. Jelen dolgozat célja egy kérdőíves kutatás eredményeit felhasználva megvizsgálni, hogy (1) a pénzügyi tudatosság fejlesztése érdekében a középiskolai tananyagban megjelenő pénzügyi ismeretek oktatása kapcsolatba hozható-e a diákok pénzügyi magatartásából visszavezetett pénzügyi tudatosságával. Továbbá, hogy a szülők által megszerzett gazdasági tudás és (2) a szülők pénzügyi tudatossága, illetve (3) a gyerekek pénzügyi tudatossága között van-e kapcsolat. És kimutatható-e összefüggés (4) a család kommunikációs mintázata és a szülő-gyerek pénzügyi tudatossága között. A dolgozatban bemutatott, 2023 őszén 105 fő szülő és 259 fő gyerek (melyből 64 szülő gyerek páros volt) részvételével készült kérdőíves kutatás részeredményeit kereszttábla-elemzéssel feldolgozva bizonyítást nyert, hogy a pénzügyi oktatás és a diákok pénzügyi tudatossága közötti szignifikáns kapcsolat nem kimutatható. Hasonló eredményre jutottak más kutatók is a témában, ami talán arra hívja fel a figyelmet, hogy az oktatásban alkalmazott módszerek – már ahol vannak – nem megfelelőek. Ebben az esetben új módszerek, jó gyakorlatok keresése és alkalmazása válna indokolttá a pénzügyi ismeretek oktatásában. A kutatási eredményekből látható továbbá, hogy bár nem mutatható ki szignifikáns kapcsolat a szülő pénzügyi végzettsége és a gyerekek pénzügyi tudatossága között, a kapott érték alapján egy nagyobb mintán végzett kutatás kimutathatja ezt a kapcsolatot. Arra is fény derült, hogy a kutatásban részt vevő szülők pénzügyi tudatossága és a háztartás egy főre jutó havi átlagkeresete között kimutatható szignifikáns kapcsolat, míg ugyanez a gyerekek pénzügyi tudatosságával nem volt szignifikáns kapcsolatban. A gyerekek esetében a nyári munkán való részvétel mutatott szignifikáns kapcsolatot a pénzügyi tudatosságukkal. A gyerekeknél tapasztalt utóbbi eredmény jelezheti azt, hogy a pénzhez kapcsolódó meghatároz élmény (a pénz munka általi megszerzése) ösztönzőleg hat a pénzzel való gondos bánásmód, egy helyes pénzügyi magatartás kialakításában. Ezen eredményből levezethető következtetések – például az, hogy a gyakorlati ismeretek jobban hatnak a pénzügyi tudatosságra – kiindulási pontot jelenthetnek egy eredményesebb pénzügyi oktatási program kidolgozása során.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Pénzügy Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Pénzügy és számvitel

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Dr. Molnár Petronella
Belső
egyetemi adjunktus; Pénzügy Tanszék; PSZK
Farkas Attila
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: pénzügyi attitűd, pénzügyi kultúra, pénzügyi műveltség, pénzügyi oktatás, pénzügyi szocializáció
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2024. Jún. 28. 10:27
Utolsó módosítás: 2024. Jún. 28. 10:27

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet