Eckert Dóra (2023) A mesterséges intelligencia az egyetemi hallgatók tanulási szokásaira gyakorolt hatása. Pénzügyi és Számviteli Kar.
PDF
Eckert_Dóra_VEOE6VV.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (768kB) |
|
PDF
BA_O_Eckert_Dóra.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (204kB) |
|
PDF
BA_B_Eckert_Dóra.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (491kB) |
|
PDF
Szakdolgozat_bírálat_Eckert_Dóra_VEO6VV.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (302kB) |
Absztrakt (kivonat)
Szakdolgozatom központi témájaként a mesterséges intelligencia felsőoktatásban betöltött szerepét dolgoztam fel. Kutatásom célja az volt, hogy kiderítsem, a mesterséges intelligencia milyen módon és mértékben befolyásolja a felsőoktatás minőségét, illetve a hallgatók teljesítményét. Jelenleg körben alkalmazott terület, beleértve többek között az egészségügyet, autóipart és hadiipart is. Bár az oktatásban még kezdetleges, az MI hatása már érezhető, és további fejlődésre számíthatunk ezen a területen. Az elmúlt időszakban az AI lenyűgöző mértékű fejlődése széles körben hatott az informatika területére. A nagy nyelvi modellek, mint például a ChatGPT, Claude, Bard és Llama, meghatározó szerepet játszanak. Ezek a modellek speciális algoritmusokat alkalmaznak, melyek a szöveges írásban fejlődtek ki, javaslatokat téve a következő szavakra, mondatokra vagy részletekre az előzően látott vagy hasonló szövegek alapján. A ChatGPT az egyik legkiemelkedőbb és legszélesebb körben használt modell. A rendszer dinamikus szöveges beszélgetésekre készült. A felmérést végeztem, hogy megtudjam hogyan érinti a hallgatókat a mesterséges intelligencia használata tanulmányaik során. A felvetett kérdések közé tartozott a mesterséges intelligencia szoftverek gyakori használata, ennek hatása az átlagra és a tanulásra fordított időre. A hipotézisek között szerepeltek olyan felvetések, mint a férfiak által nagyobb arányú használtság, az AI szoftverek hatása az átlagos teljesítményre, és azoknak az egyetemistáknak a többsége, akik dolgoznak, a mesterséges intelligencia által felgyorsított tanulási módot választja. A felmérés szerint a diákok különböző gyakorisággal használják az AI szoftvereket számonkérések során. A válaszadók 80%-a úgy érzi, hogy az AI használatával rövidebb idő alatt tudja teljesíteni tanulási célokat. A ChatGPT a legismertebb AI alkalmazás a válaszadók között, mindössze 4 diák nem ismerte fel közülük. A hallgatók túlnyomó többsége dolgozik egyetem mellett, ami arra utal, hogy az AI eszközök segítenek időmegtakarításban és hatékonyabb tanulásban. A tavaszi és őszi félév átlagai alapján a hallgatók túlnyomó többsége magasabb teljesítményt ér el. Ezt a felmérést a ChatGPT-vel is kitöltöttem és a diákok legvalószínűbb válaszát adta meg. A mesterséges intelligencia forradalmat hozott az oktatásban. Az oktatók számára az AI-alapú tartalomgeneráló eszközök lehetővé teszik a személyre szabott tananyagok gyors létrehozását, automatizált osztályozást. A tanulók számára az AI elősegíti a személyre szabott tanulást, interaktív oktatási tartalmakat és virtuális oktatókat kínál, valamint kisegítő eszközökkel segíti a fogyatékossággal élő diákokat. A Covid hatására az online oktatás térnyerése kihívást jelentett a csalás megelőzésében, de a mesterséges intelligencia alapú szoftverek elterjedését felgyorsította. Bár a mesterséges intelligencia hatalmas lehetőségeket kínál a tanulási tapasztalatok és eredmények javítására, fontos, hogy kezeljék az ezzel járó kihívásokat is. A kutatás során vizsgáltam az AI alkalmazásának hatását a tanulási folyamatokra és az eredményekre. A felvetett hipotézisek közül többet megcáfoltak az adatok, például a nemi különbségeket feltételező hipotézist. Ugyanakkor az eredmények azt mutatták, hogy az AI használata pozitív hatást gyakorolt a hallgatók teljesítményére, különösen a tavaszi félévben. Emellett a dolgozó diákok nagy arányban alkalmazzák az AI-t, elsősorban a hatékony tanulás és az időmenedzsment céljából. A gondolkodásmódra gyakorolt hatásra vonatkozó hipotézis is részben igazolódott, mivel a válaszadók egy része negatív befolyást tapasztalt az AI használata kapcsán. A kutatás rávilágított arra, hogy az AI-t a diákok elterjedten használják mind a számonkérések, mind a beadandók elkészítése során. Emellett fontos hangsúlyozni az AI felelős és etikus használatának.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Gazdaságinformatika Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | chatbotok, felsőoktatás, hallgatói eredmény, mesterséges intelligencia, tanulás |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2024. Máj. 14. 08:07 |
Utolsó módosítás: | 2024. Máj. 14. 08:07 |
Actions (login required)
Tétel nézet |